Nepriklausomai nuo gaminančios kompanijos ir mazgo tipo, dauguma turbokompresorių pažeidimų atsiranda juos montuojant. Ši problema aktuali tiek naujiems, tiek restauruotiems turbokompresoriams.
Prieš keičiant turbokompresorių, pagrindinė užduotis yra nustatyti mazgo gedimo priežastį ir ją pašalinti. Jei šis veiksmas nebus atliktas, didėlė tikimybė, kad naujai sumontuota turbina vėl išeis iš rikiuotės dėl tos pačios priežasties.
Turbokompresoriai yra projektuojami taip, kad per visą variklio eksploatacijos laikotarpį veiktų be gedimų, tačiau yra sąlyga – su turbokompresoriumi susijusios sistemos ir elementai taip pat turi veikti nepriekaištingai. Dažnai automechanikai gedimus „nurašo“ turbokompresoriaus susidėvėjimui. Jie nusprendžia, kad, pavyzdžiui, automobilio ridai pasiekus 150 000 km, yra laikas pakeisti prastai veikiantį turbokompresorių ir tiek. Toks sprendimas nėra teisingas – prieš keičiant visuomet būtina rasti turbokompresoriaus gedimo priežastį ir ją pašalinti.
Viena dažniausiai pasitaikančių turbokompresorių keitimo klaidų – taip vadinamas „sausas startas“. Ši klaida padaroma tuomet, kai variklis su naujai sumontuotu turbokompresoriumi užkuriamas esant nepakankamam pastarojo sutepimui. „Sauso starto“ priežastys kyla keičiant alyvą, kai ji per alyvos filtro „atbulinės eigos“ vožtuvą nubėga iš tepimo sistemos atgal į alyvos filtrą ir turbokompresoriaus tepimo žarna lieka tuščia. Tuomet, variklio paleidimo akimirką tepimo žarnoje esantis oras sukelia kavitacijos reiškinį – turbokompresorius tepamas oro ir alyvos mišiniu, kuris yra putų pavidalo.
Esant mažoms variklio apsukoms turbokompresoriaus apsukos siekia nuo 10 iki 20 tūkst./min., o didėjant variklio apkrovai jos „užkyla“ net iki 200 000 aps./min. Nepaisant apsukų dažnumo, užtenka vos kelių sekundžių, kad nepakankamu alyvos kiekiu tepama veikiančio variklio turbokompresoriaus guolių sistema būtų sugadinta. Sugedus guolių sistemai yra pažeidžiamas turbokompresoriaus veleno stabilumas, padidėja jo radialinis laisvumas (mentelės pradeda liesti korpusą). Tai atsitinka tiek turbokompresoriaus mentelėms, tiek kompresiniam ratui. Dėl šių agregato dalių dilimo atplėšiami dylančių dalių elementai, o milžiniškos jėgos, atsiradusios dėl disbalanso, lenkia veleną ir, galiausiai, jį sulaužo. Siekiant išvengti šio gedimo, prieš variklio užkūrimą, starterio pagalba, apie puse minutės sukite variklio alkūninį veleną.
Laikina alyvos stoka arba trumpalaikis alyvos slėgio kitimas nebūtinai yra „sauso starto“ priežastis, tai gali lemti ir kitus gedimus. Keisdami turbokompresorių būtinai skirkite dėmesio tepimo sistemos išvalymui, patikrinkite jos praeinamumą bei siurblio veikimą. Taip pat, prieš turbokompresoriaus montavimą ir prijungimą prie tepimo sistemos, pripildykite jį šviežia, švaria alyva.
Atkreipkite dėmesį, kad lanksčiosios žarnos gali užsilenkti ir sumažinti tiekiamos alyvos kiekį. Žarnų tikrinimas suslėgtu oru ne visada leidžia nustatyti alyvos praeinamumą ir nenurodo problemos priežasties. Tais atvejais, kai tiekimo žarna yra arti turbokompresoriaus metalinio korpuso, alyva žarnoje gali suanglėti ir virsti nuosėdomis. Dėl nuosėdų sumažėja žarnos vidinis skersmuo, kuris daro įtaką alyvos kiekio sumažėjimui turbokompresoriaus guolių sistemoje. Todėl, alyvos tiekimo žarną geriausia pakeisti, nes ji turi turėti šimtaprocentinį praeinamumą.
Pabaigoje dar kartą norime atkreipti autošaltkalvių dėmesį į būtinumą atlikti labai kruopščią variklio diagnostiką, rasti turbokompresoriaus gedimo priežastį, ją pašalinti, o taip pat laikytis visų šio jautraus automobilio mazgo montavimo ir įjungimo reikalavimų.
Komentarai