Kas yra NOx jutiklis? Viskas, ką reikia žinoti

4 balandžio 2024, 8:00

Kas yra azoto oksidų (NOx) jutikliai?

Azoto oksidų jutiklis naudojamas stebėti transporto priemonės išmetamų azoto oksidų kiekį, kad būtų užtikrinta, jog transporto priemonė atitinka išmetamųjų teršalų normas.

Azoto oksidai (kitaip vadinami NOx) yra teršalai, darantys poveikį aplinkai ir sveikatai. NOx paprastai reiškia azoto oksidą (NO), kuris esant aukštai temperatūrai jungdamasis su deguonimi virsta azoto dioksidu (NO2). Dėl šių rausvai rudų dujų vasaros smogas intensyvaus eismo zonose atrodo rudas ir miglotas.

Šios dujos yra nuodingos ir itin reaktyvios. Jos gali daryti neigiamą poveikį kvėpavimo takams, paūminti kvėpavimo takų infekcijas ir astmą arba prisidėti prie jų atsiradimo, ypač vaikams, taip pat gali sukelti žalingą poveikį vietos ekosistemoms ir matomumui keliuose.

Labai svarbu kontroliuoti į atmosferą išmetamų NOx kiekį, todėl transporto priemonėje privalo būti NOx jutiklis.

Ką daro NOx jutiklis?

NOx jutiklis ne tik matuoja į orą išmetamų azoto oksidų kiekį, bet ir atlieka svarbų vaidmenį jį kontroliuojant per selektyvaus katalizinio redukavimo (SKR) sistemą dyzelinėse transporto priemonėse.

NOx jutiklis yra pagrindinė šios sistemos, kurią taip pat sudaro SKR katalizatorius, dyzelino kietųjų dalelių filtras (DKDF) ir turbokompresorius, dalis. Jei NOx jutiklis nustato, kad išmetama per daug NOx dujų, jis siunčia šią informaciją SKR sistemai, kuri sureguliuoja išmetamųjų teršalų kiekį, kad jis neviršytų išmetamųjų teršalų normos.

Kaip veikia NOx jutiklis?

Jutiklį sudaro Nernsto elementas, kuriuo teka srovė. Tokiu būdu oro ir degalų santykis koreguojamas taip, kad būtų λ=1. Antrasis elementas, paprastai pagamintas iš keramikos su rodžio sluoksniu, skaido azoto oksidus į azotą ir deguonį. NOx reguliatorius, paprastai esantis šalia NOx jutiklio, apskaičiuoja išmetamosiose dujose esančių azoto oksidų kiekį ir siunčia šiuos duomenis SKR reguliatoriui. SKR reguliatorius reguliuoja į SKR katalizatorių įpurškiamo dyzelinių išmetamųjų dujų skysčio kiekį, kuris azoto oksidų perteklių paverčia vandeniu ir azotu.

Kur yra NOx jutiklis?

NOx jutiklis dažniausiai būna už SKR katalizatoriaus. Taip SKR reguliatorius gali patikrinti, ar NOx kiekis sumažėjo iki reikiamo lygio. Kai kuriose transporto priemonėse yra jutikliai, matuojantys NOx kiekį prieš ir po SKR, tačiau dažniau naudojamas tik vienas jutiklis.

Ar būtina turėti NOx jutiklį?

Taip, NOx jutikliai yra būtini, ypač šiuolaikinėse dyzelinėse transporto priemonėse.

Kadangi azoto oksidai daro žalingą poveikį žmonių sveikatai ir netiesiogiai kenkia aplinkai, išmetamųjų teršalų kontrolė griežtai reglamentuojama.

NOx jutikliai transporto priemonėse montuojami nuo 2000-ųjų pradžios. Kad šiuolaikinė dyzelinė transporto priemonė atitiktų „Euro 6“ reikalavimus, ji negali išmesti daugiau kaip 80 mg/km NOx dujų, o tai būtų neįmanoma be NOx jutiklio, tiksliai stebinčio jų kiekį.

Ar NOx jutikliai naudojami tik dyzeliniuose varikliuose?

Dauguma šiuolaikinių transporto priemonių – tiek benzininių, tiek dyzelinių – turi NOx jutiklius.

Nors benzininiai varikliai išmeta gerokai mažiau NOx nei dyzeliniai, išmetamų teršalų kiekis vis tiek griežtai reglamentuojamas. Kad atitiktų „Euro 6“ reikalavimus, šiuolaikinės transporto priemonės turi turėti bent vieną NOx jutiklį, kontroliuojantį transporto priemonės išmetamų teršalų kiekį.

Dažniausi NOx jutiklio gedimai

Tikslieji komponentai, pavyzdžiui, NOx jutikliai, yra riboto tarnavimo laiko, todėl gana dažnai pasitaiko, kad juos tenka keisti tam tikru transporto priemonės eksploatavimo laikotarpiu.

Viena iš pagrindinių NOx jutiklio gedimo priežasčių yra suodžių kaupimasis dėl degimo proceso. Suodžiai yra abrazyvūs, todėl ilgainiui gali pažeisti jutiklį, tačiau susikaupęs jų sluoksnis taip pat gali uždengti jutiklį, dėl ko jis nebegali tiksliai matuoti dujų kiekio.

Ar galima patikrinti NOx jutiklį?

Jei transporto priemonė rodo NOx jutiklio gedimo požymius, pvz:

  • įsižiebusi variklio įspėjamoji lemputė;
  • padidėjusios degalų sąnaudos;
  • sumažėjusi galia;
  • įsijungęs avarinis režimas;
  • sumažėjęs pagreitis;
  • sumažėjęs našumas;

… diagnostikos įrankis, pavyzdžiui, „Delphi BlueTech VCI“, gali nuskaityti transporto priemonės variklio valdymo modulį ir rasti klaidų kodus.

Tačiau šie kodai nebūtinai padeda visiškai suprasti problemą, kadangi jie gali atsirasti dėl įvairiausių priežasčių. Jei įtariama NOx jutiklio klaida, multimetru galima atlikti papildomą pačių jutiklių bandymą ir patikrinti, ar jie veikia tinkamai.

Kaip valyti NOx jutiklį?

Nerekomenduojama valyti NOx jutiklio. NOx jutikliai valosi savaime, todėl jei jutiklis rodo netinkamo veikimo požymius, norint išspręsti problemą jį reikėtų pakeisti, o ne valyti rankiniu būdu.

Ar įmanoma suremontuoti NOx jutiklio reguliatorių?

NOx jutiklio keitimas gali būti brangus, todėl galimybė jį suremontuoti gali skambėti patraukliai. Vis dėlto, tokio tiksliojo komponento remontas gali būti tik trumpalaikis sprendimas ir jutiklis vėl sugestų, kas reiškia, kad tą patį darbą tektų atlikti du kartus.

Ar galima pakeisti NOx jutiklį?

Be abejo. „Delphi“ vadove žingsnis po žingsnio aprašyta, kaip pakeisti NOx jutiklį. Dėl ekonominių sumetimų gali vilioti galimybė sugedusį NOx jutiklį pakeisti restauruotu jutikliu. Mes rekomenduotume naudoti tik visiškai naujus, kokybiškus komponentus, kad būtų užtikrintas ilgiausias tarnavimo laikas ir tikslus veikimas.

Apsilankykite „YouTube“ kanale @DelphiTechnologies, kur rasite ne tik NOx jutiklių vadovus, bet ir daug kitos naudingos informacijos!

[LT] „Masters of Motion“ | Jūsų patikimas partneris – „YouTube“

Rinkitės patikimą antrinės rinkos partnerį „Delphi“ – kokybiškos dalys ir ekspertų pagalba.

https://www.delphiautoparts.com/en-gb/products-and-technologies/vehicle-electronics-engine-management/sensors/nox-sensors

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!