Elektrinis kompresorius elektrinėse transporto priemonėse

9 lapkričio 2023, 8:00

Hibridinių ir elektrinių transporto priemonių pardavimai sparčiai auga visame pasaulyje, o tai neabejotinai turi įtakos antrinės atsarginių automobilių dalių rinkos bei remonto sektoriams. Dėl šios priežasties technikai, mechanikai ir servisai privalo būti pasirengę artimiausios ateities tendencijoms.

Hibridinių ir elektrinių transporto priemonių oro kondicionavimo sistemos bei sistemos, veikiančios tradiciniu vidaus degimo varikliu, yra gana skirtingos, tačiau abiejų sistemų pagrindas yra vienas komponentas – kompresorius.

Abi sistemos skirtos sukurti patogias sąlygas automobilio salone. Tačiau hibridiniame ar elektromobilyje kintamosios srovės sistema gali turėti papildomų funkcijų – pavyzdžiui, aušinti akumuliatorių.

Elektrinis kompresorius > veikimo principas

Skirtingai nuo transporto priemonių su vidaus degimo varikliais, kur įprasti kompresoriai mechaniškai varomi pagalbiniu pavaros diržu, elektrinėse transporto priemonėse sumontuoti elektriniai kompresoriai, maitinami aukštos įtampos elektros energija.

 Elektrinis kompresorius (1 pav.):

1 pav. Elektrinio kompresoriaus pjūvis (NRF)

Inverteris – valdo variklį ir paverčia nuolatinę srovę iš aukštos įtampos akumuliatoriaus į kintamąją variklio srovę. Kintamosios srovės elektrinis valdymo blokas teikia kompresoriaus greičio signalus keitikliui per aukštos įtampos ECU, kad valdytų elektrinio kompresoriaus greitį.

Elektros variklis – nuolatinės srovės bešepetėlio tipo, kuris naudoja nuolatinį magnetą kaip rotorių ir ritę statoriui kompresoriaus valdymui.

Kompresoriaus sekcija – sraigtinis kompresorius yra velenas su spiraliniu/sraigtiniu rotoriumi, kuris skirtas siurbti freoną ir jį suspausti.                                                                                                         

Elektros variklis veikia virš 200 voltų, aušinamas freono ir alyvos mišinio pagalba, todėl norint išvengti variklio gedimų, reikalinga speciali dielektrinė (nelaidžioji) kompresorinė alyva. Naudojant netinkamą alyvą kyla didelė rizika sugadinti ne tik kompresoriaus variklį, bet ir kitas transporto priemonės elektros grandines.

Darbas su elektriniu kompresoriumi > Pirmiausia sauga

Kadangi dirbant su elektriniu kompresoriumi reikia dirbti su aukšta įtampa, negalime paprasčiausiai išimti senojo kompresoriaus ir sumontuoti naujo, kai reikia jį pakeisti. Pirma, turime pasirūpinti saugumu, nes tinklo įtampa gali siekti 400–600 V, o kartais net ir daugiau. Tai kelia rimtą pavojų sveikatai ir gyvybei. Ir čia turime pasirūpinti, kad darbui su aukštos įtampos sistemomis būtų naudojama tik sertifikuota įranga bei įrankiai (2 pav.), tinkamai pasiruošti darbo vietą ir automobilį (3 pav.) Prieš atliekant remonto darbus, išjungti elektros energiją aukštos įtampos sistemoje (4 pav.).

2 pav. Reikalingi „HV“ įrankiai NRF
3 pav. NRF Tesla Mote 3 paruošimas remontui
4 pav. Saugos jungiklis elektros atjungimui „Geely Polestar 2“

PASTABA: Su aukštos įtampos sistemomis gali dirbti tik tam kvalifikuoti ir sertifikuoti asmenys.

PASTABA: Visada laikykitės originalios įrangos procedūrų, kad išjungtumėte „HV“ sistemą.

Darbas su elektriniu kompresoriumi > Tinkamas alyvos tipas

5 pav. Informacija apie automobiliui tinkamą freonoą ir alyvos tipą, gali būti randama lentelėje po gaubtu (NRF Tesla Model S)

Elektrinio kompresoriaus alyva (paprastai) skiriasi nuo alyvos, naudojamos mechaniškai varomuose kompresoriuose. Ši alyva yra dielektrinė (nelaidi), dažniausiai POE alyvos, tačiau visada svarbu patikrinti, kokios rūšies alyva reikalinga. Šią informaciją galite rasti gamintojo duomenų lape, kompresoriaus korpuse arba specialioje tipo lentelėje po gaubtu (5 pav.).

POE alyvos, naudojamos elektriniuose kompresoriuose, turi daugiau nei 10 megaomų izoliacijos varžą. Jei į tą POE alyvą įpilama tik 1% antrinės rinkos PAG46 alyvos, izoliacijos varža sumažės iki mažiau nei 1 mega omo. O jei visa alyva sistemoje su elektriniu kompresoriumi bus pakeista PAG46, tai izoliacijos varža praktiškai sumažės iki 0 (6 pav.).

6 pav. Alyvų ir alyvų mišinių atsparumas izoliacijai

PASTABA: Naudokite TIK VIENO gamintojo rekomenduojamą alyvą.

Taip pat turite būti atsargūs su UV dažais. Dažai yra laidūs ir tereikia nedidelio kiekio, kad būtų panaikintos alyvos izoliacinės savybės. Šiuo metu OE gamintojų patvirtintų dažų nėra.

PASTABA: NENAUDOKITE jokių UV dažų, kad padėtų aptikti nuotėkį.

Darbas su elektriniu kompresoriumi > Priežiūra

7 pav. Kintamosios srovės sistemos papildymo stotelės

Nors dauguma oro kondicionavimo remonto servisų gali tvarkyti tik vienos rūšies alyvą, tačiau rinkoje yra prietaisų su „vidinio praplovimo“ programa, leidžiančia keisti alyvą ir hibridinėse/elektrinėse transporto priemonėse. Kad netyčia nesusimaišytų skirtingų rūšių alyva, primygtinai rekomenduojama naudoti specialias talpyklas, žarnas, jungiamąsias detales, alyvos įpurškimo komplektus, prijungtus prie hibridinių ir elektrinių transporto priemonių oro kondicionavimo grandinės, kad būtų galima papildyti alyvą sistemoje. Arba naudokite atskirą stotelę kintamosios srovės sistemos priežiūrai (7 pav.).

Elektrinis kompresorius yra hermetiškai uždaras, jame nėra veleno sandariklio, todėl kartu ir galimo freono nutekėjimo į orą pavojaus. Tad freono nutekėjimo greitis yra mažesnis nei mechaniniuose kompresoriuose. Vis tik labai svarbu palaikyti tinkamą freono lygį, nes problemos gali prasidėti, kai lygis yra per žemas arba per aukštas.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!