Automobilių apšvietimo klausimai dažniausiai iškyla rudenį, kai diena tampa trumpa, o vairavimas tamsoje tampa aktualus kiekvienam vairuotojui. Tačiau automobilių apšvietimas negali būti traktuojamas sezoniškai, jis turi didelį poveikį saugumui keliuose bet kuriuo metų laiku ir bet kuriuo paros metu.
Transporto priemonės konstruktorius ir gamintojas užtikrina visų išorinių apšvietimo elementų atitikimą taikomiems reikalavimams, vairuotojas yra atsakingas už tinkamą automobilio žibintų naudojimą. Vairuotojas privalo kontroliuoti savo transporto priemonės apšvietimą, tinkamai jį prižiūrėti ir jei reikia pakeisti pažeistus šviesos šaltinius. Jei jis nevykdo savo pareigų, patikrinimo metu gali būti skirta bauda, gali būti paimti automobilio dokumentai arba automobilis gali būti išsiųstas papildomai techninei ekspertizei. Reikėtų taip pat prisiminti, kad blogas apšvietimas ar jo nebuvimas blogina ne tik matomumą kelyje, bet ir pačios transporto priemonės matomumą.
Apšvietimo patikrinimas yra lengva užduotis ir jis turėtų būti atliekamas kuo dažniau. Mes įjungiame žibintus ir apeiname automobilį. Norėdami patikrinti „stop“ žibintus, turime paprašyti kito asmens. Jei nėra nieko netoliese, tai privažiuojame atbuline eiga prie pastato sienos, kito automobilio arba stiklinės vitrinos. Atspindys ant sienos arba stiklo leidžia vairuotojui įsitikinti, kad apšvietimas yra tinkamas.
Priekiniai ir galiniai žibintai visada turi būti švarūs, nes jei mes neplauname automobilio. Nešvarūs žibintų stiklai skleidžia 35 % mažiau šviesos, todėl vairuotojas mato mažiau ir jo vairuojamas automobilis yra matomas silpniau. Jei reikia pakeisti lemputę, rekomenduojama keisti abiejų žibintų lemputes, nors kita lemputė dar šviečia. Apšvietimo lemputės gaminamos ilgomis serijomis ir turi atitikti reikalavimus. Darbo trukmė yra vienas iš reikalavimų. Pavyzdžiui, „H7“ lemputė dega maždaug 450 valandų, tad tokio tipo lemputės atitinka darbo trukmės reikalavimą. Jei tokia kaitrinė lempa perdegs viename reflektoriuje, tai netrukus perdegs ir kita. Pakeitus abi iš karto, sumažės remonto laikas ir padidės bendras transporto priemonės efektyvumas ir patikimumas. Keitimas poromis taikomas visiems išoriniams žibintams.
Senesniuose automobiliuose, kurių rida daugiau nei 200 000 km, pastebimas priekinių žibintų susidėvėjimo reiškinys. Jų stiklai tampa matiniai nuo mechaninių mikro pažeidimų, kuriuos sukelia akmenys, smėlis ar kitos nuo kelio pakeltos dalelės, judant transporto priemonėms. Stiklai tampa matiniai ir nuo žiemos kelių priežiūros priemonių, priekinio stiklo valytuvo skysčio poveikio. Po ilgų eksploatavimo metų, vidiniai atšvaitų elementai taip pat tampa matiniai nuo drėgmės ir dulkių, kurie prasiskverbia pro žibintus, kai lemputės atvėsta. Matinius stiklus ir atšvaitus reikia pakeisti. Tokiu atveju taip pat reikia keisti poromis (abu priekiniai žibintai turi būti to paties gamintojo ir tipo), tai garantuoja reikalingą apšvietimo simetriją.
Daugelyje automobilių sugedusių lempučių keitimas yra gana paprastas. Keitimą galima atlikti be įrankių, net ir automobilių stovėjimo aikštelėje. Sunkesniais atvejais, jei vairuotojas negali arba neturi galimybės pats pasikeisti lempučių, turėtų apsilankyti pas specialistus dirbtuvėse. Pakeitus priekinių žibintų lemputes, reikia patikrinti šviesos pluošto nustatymus.
Daugelis vairuotojų modifikuoja savo automobilio apšvietimą. Kartais tai yra kelio apšvietimo tobulinimas, bet dažniausiai tai yra automobilio išvaizdos keitimas, suteikiant jam individualų charakterį. Tokius pakeitimus reikėtų vertinti atsargiai, naudoti tik elementus, kuriuos leidžiama naudoti pagal Kelių eismo keliamus reikalavimus. Draudžiama naudoti išorinio apšvietimo elementus, neapibrėžtus Kelių eismo taisyklėse. Prieš atliekant bet kokius automobilio pakeitimus (pvz.: modernizuojant), būtina patikrinti, ar pasirinktas elementas gali būti naudojamas. Praktiškai galima transporto priemonėje sumontuoti papildomas tolimąsias šviesas, priešrūkinius žibintus (jei gamintojas jų neįrengė) arba dienos šviesos diodus. Artimosios šviesos modifikavimas ir padidinimas yra draudžiamas. Automobilyje gali būti tik du priešrūkiniai žibintai. Jei transporto priemonėje gamykloje įmontuoti priešrūkiniai žibintai, tai papildomą porą žibintų montuoti draudžiama.
Gera idėja yra modernizuoti automobilio artimąsias šviesas, tačiau galima naudoti tik lemputes su homologacija, kurios sumontuotos pagal Kelių eismo taisyklių reikalavimus. Neleidžiama naudoti kitokių variantų, pvz.: priklijuotų prie stiklo arba įmontuotos reflektoriaus viduje diodų juostos, kurios silpnina artimąsias šviesas. Taip pat neleidžiama naudoti šviesos be homologacijos, kuri pakeičia gamykloje naudojamus elementus. Ksenono lempos halogeninių lempučių vietoje dažnai naudojamos neatsakingų vairuotojų. Panašios konstrukcijos su elementais LED technologijoje tampa vis populiaresnės. Priekinio žibinto geometrija su halogenine lempute nėra pritaikyta prie stipresnės ksenono lemputės arba LED konstrukcijos. Toks šviesos šaltinis apakina kitus kelių eismo dalyvius, ypač esant blogoms oro sąlygoms. Būkime atsakingi kelyje ir patarkime kitiems, nes apakinimas yra daugelio tragiškų kelių įvykių priežastis. Jei norite modifikuoti ar pakeisti automobilio žibintus, geriausia paklausti specialistų, tiuningo firmų, kurie žino, ką ir kaip galite perdaryti, kokius elementus galima panaudoti ir kaip teisingai juos sumontuoti. Savarankiški pakeitimai paprastai neatitinka Kelių eismo taisyklių reikalavimų.
Atminkite, kad tinkamas ir tvarkingas transporto priemonių apšvietimas reiškia geresnį transporto priemonės matomumą kelyje ir kelio matomumą vairuotojui bet kuriuo metų ar paros laiku. Tokiu būdu yra užtikrinamas didesnis eismo dalyvių saugumas.
Komentarai