Brangstant transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugoms, kai kurie gyventojai patys linkę keisti automobilių filtrus ar panaudotą tepalą. Visgi ne visi gyventojai žino, kaip tinkamai pasirūpinti automobilių atliekomis ir kur galima priduoti, pavyzdžiui, alyvos atliekas.
Akivaizdu, kad daugiausia automobilių atliekų (padangų, akumuliatorių, filtrų, amortizatorių, alyvos, baterijų, stiklų, gumų, buferių, metalų ir pan.) susidaro autoservisuose ir jie privalo tinkamai jomis pasirūpinti, t. y., perduoti atliekas jų tvarkytojams ir jokiu būdu negrąžinti vairuotojams. Automobilių tepalo atliekų daugėja atėjus šaltajam metų sezonui, kuomet vairuotojai skuba tinkamai paruošti transporto priemonę žiemai.
„Padėtis rinkoje autoservisams vis dar yra nepalanki, nes panaudoto tepalo vertė rinkoje išlieka neigiama ir už šių atliekų surinkimą bei tvarkymą reikia mokėti. Dėl šios priežasties kai kurie autoservisai neteisėtai kaupia alyvos atliekas arba jas degina. Pasitaiko taip pat atvejų, kai gyventojai patys keičia filtrus ar tepalus savo kiemuose ir garažuose“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovas Alfredas Skinulis.
Pasak jo, keičiant automobilių tepalus namuose kyla reali grėsmė, kad šiomis atliekomis nebus tinkamai pasirūpinta – jos bus sudegintos arba išmestos į buitinius konteinerius.
„Gyventojai, kaip ir autoservisai, privalo tinkamai pasirūpinti alyvos atliekomis, nes už jų deginimą ir perdavimą neturintiems teisės jų tvarkyti asmenims gresia nemenkos baudos. Panaudotą tepalą galima priduoti atliekų tvarkytojams arba pristatyti į savivaldybių įrengtas didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles. Gyventojų, priduodančiųjų alyvos atliekas mūsų bendrovei, šiek tiek jau daugėja“, – teigia bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.
Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro Gamybinio proceso tarnybos vadovo Aurimo Uldukio teigimu, per kalendorinių metų laikotarpį vienas gyventojas nemokamai gali priduoti iki 10 kilogramų panaudoto tepalo.
„Gyventojas, viršijęs nemokamai priimamų atliekų kiekį, alyvos atliekas galės priduoti sumokėjęs nustatyto dydžio mokestį. Svarbu, kad pakuotės būtų sandarios ir ne didesnės kaip 10 litrų talpos“, – paaiškino A. Uldukis.
Panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais, todėl jį būtina perdirbti. Alyvos atliekų degimo metu išsiskiriančios sunkiųjų metalų dalelės nusėda ant žemės paviršiaus ir užteršia dirvą bei gruntinį vandenį. Iš alyvos atliekų gaminama bazinė alyva, o iš jos – alyva pardavimui ir tokiu būdu saugomi gamtos ištekliai.
Lietuvos rinkoje kasmet parduodama iki 25-30 tūkst. tonų įvairios rūšies alyvos, tačiau surenkamas ir sutvarkomas tik nedidelis panaudoto tepalo kiekis – iki 4 tūkst. tonų per metus. Manoma, kad apie 6 tūkst. tonų alyvos atliekų, esančių nelegalioje rinkoje, sudeginama arba kitaip neteisėtai panaudojama.
Skatinant autoservisus rūšiuoti ir rinkti atskirai atliekas bei jų nešalinti su kitomis atliekomis, daugiau nei 1,5 tūkst. vienijanti GIA kasmet vykdo aplinkosauginį projektą „Mes rūšiuojam autoservise“. Šiuo projektu taip pat siekiama šviesti ir informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą bei draugišką aplinkai veiklą.
Daugiau informacijos:
Virginija Žygienė
Viešųjų ryšių vadovė
_______________________________
Gamintojų ir importuotojų asociacija (GIA)
VšĮ Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacija (EGIO)
Mob. tel.: +370 620 10115
El. paštas: virginija@gia.lt; www.gia.lt; www.eei.lt
Komentarai