Toliau tęsiame stabdžių trinkelių bei antdėklų gamintojo „Fomar“ mums padovanotą istoriją apie stabdžių sistemos atsiradimą automobiliuose. Šiame straipsnyje papasakosime apie įmonei „Roulunds Braking“ priklausančiu prekės ženklu FOMAR FRICTION pažymėtos produkcijos bandymą, sertifikavimą bei produkcijos tyrimus, susijusius su saugumu.
Sertifikatai
Aukštą „Fomar“ gaminamų antdėklų kokybę patvirtina daugelis sertifikatų, kuriuos firma gavo investuodama į technologijas ir gamybos organizavimą. „Fomar“ – pirmasis Lenkijoje stabdžių antdėklų gamintojas, eliminavęs asbestą. Šiuo metu visi antdėklai gaminami iš neasbestinių medžiagų, neutralių aplinkai ir vartotojams ir kartu pasižyminčių geresnėmis eksploatacinėmis charakteristikomis. Šiuos veiksmus vainikavo ŠVARIOS GAMYBOS ĮMONĖS PAŽYMĖJIMO gavimas.
Daugumai savo gaminių firma turi ECE 90 homologaciją, privalomą Europos Sąjungos valstybėse, likusiems gaminiams ši homologacija yra ruošiama.
1996 metų gruodžio mėn. buvo užbaigtas KOKYBĖS UŽTIKRINIMO SISTEMOS įdiegimo procesas pagal normą ISO 9001, kurį baigus TUV CERT išdavė sertifikatą.
2001 metų vasario mėn. buvo gauti sertifikatai QS 9000 ir VDA 6.1., taip pat aplinkos vadybos sistemos sertifikatas ISO14001.
2004 metais buvo gauti GOST leidimai, privalomi buvusios TSRS valstybių rinkoje, išduoti nepriklausomų Rusijos ir Ukrainos sertifikuojančių institucijų.
Šiuo metu „Fomar“ vykdo sertifikato ISO/ TS16949 įdiegimo procedūras.
Saugumas ir tyrimai
Saugumas – tai svarbiausias veiksnys, lemiantis mechaninių transporto priemonių naudojimą. Vienas iš pagrindinių vadinamojo aktyvaus saugumo elementų yra stabdžiai, o tiksliau – frikcinės medžiagos, kurios yra tiesiogiai atsakingos už tinkamą stabdymo proceso eigą, pvz., stabdžių trinkelės, stabdžių antdėklai.
„Fomar“ prisiima visą atsakomybę už gaminamų stabdžių sistemų elementų saugumą. Prieš pradedant naujos antdėklų rūšies serijinę gamybą, fiziko mechaninėje laboratorijoje atliekama daugybė bandomųjų pavyzdžių specializuotų tyrimų. Be antdėklų, „Fomar“ taip pat gamina stabdžių triukšmą slopinančias plokšteles, trinkelių pagrindų plokšteles bei stabdžių trinkelių metalines dalis.
Tačiau viskas prasideda nuo projekto, nuo konkrečios užduoties pateikimo projektuotojams – kokius parametrus privalo atitikti nauja antdėklų rūšis, kur bus pritaikoma, kokias temperatūras privalo atlaikyti ir t. t. Parametrų, apibrėžiančių pritaikymą ir darbo sąlygas, yra dešimtys. Projektavimas vykdomas naudojant pažangias kompiuterinio modeliavimo technikas ir laboratorinius tyrimus, kurių metu frikcinės medžiagos yra intensyviai bandomos. Laboratorija nuodugniai tiria frikcinių medžiagų savybes. Daugiametė patirtis ir vertingos daugelio vairuotojų pastabos leidžia optimaliai parinkti sudedamąsias frikcinės medžiagos dalis taip, kad sukurtas produktas atitiktų užsakovo lūkesčius. „Fomar“ gaminiai pasižymi ypatingu atsparumu ekstremalių temperatūrų poveikiui, agresyvioms darbo sąlygoms, patvarumu, puikiu stabdymo efektyvumu. „Fomar“ stabdžių antdėklų kokybę patvirtina Lenkijos ir Europos nepriklausomų institucijų sertifikatai.
Bandymai
Kitas etapas – tai nusidėvėjimo bandymai. Bandymai atliekami kompiuterių valdomais dinamometrais, kuriuose tiriama trintis ir nusidėvėjimo lygis. Dinamometrai modeliuoja stabdžių veikimą įvairiomis kelių sąlygomis – tai suteikia galimybę gauti palyginamus bandymų rezultatus. Šie tyrimai, atliekami automatiškai, žmogui tiesiogiai nedalyvaujant, duoda geresnį rezultatą nei bandymai, atliekami transporto priemonėse dalyvaujant vairuotojui. Vien dėl to, kad sunku reikalauti iš vairuotojo, kad šis kiekvieną kartą nuspaustų stabdžių pedalą vienoda jėga. Dinamometras yra kur kas patikimesnis už žmogaus koją.
Tačiau kai kurių specifinių stabdymo savybių, pvz., vairavimo patogumo, stabdžių pedalo pojūčio, galimo triukšmingumo įvertinimo arba vadinamojo automobilio užmetimo, neįmanoma modeliuoti nei dinamometrais, nei kitais laboratoriniais būdais. Todėl taip pat yra atliekami kelių bandymai realiuose automobiliuose. Stabdžių antdėklai bandomi tiek normaliomis eksploatacijos sąlygomis, tiek agresyviomis sąlygomis bandymų poligonuose, esant ekstremalioms stabdžių sistemos apkrovoms, taip pat maksimaliai nepalankiomis aplinkos sąlygomis, t. y. oro bei temperatūros atžvilgiu. Be to, atliekami specialūs bandymai ypač sunkiomis klimato bei reljefo sąlygomis. Bandymai transporto priemonėse yra labai svarbūs vertinant visą stabdžių sistemą. Šie bandymai dažnai atliekami frikcinių medžiagų gamintojo, bendradarbiaujant su automobilio gamintoju.
Stabdžių antdėklai, kurie išlaikė pirminius bandymus automobiliuose, montuojami įvairių tipų transporto priemonėse, eksploatuojamose įvairiuose pasaulio regionuose. Kelių bandymai leidžia stebėti antdėklų senėjimo procesą ir įvertinti įvairių klimato sąlygų įtaką. Šie bandymai trunka mažiausiai metus, per šį laikotarpį antdėklai yra reguliariai tikrinami. Pagal gaunamus kelių bandymų rezultatus frikcinės medžiagos sudėtis yra nuolat modifikuojama. Apskritai reikia kelerių metų tyrimo darbų tam, kad nauja frikcinė medžiaga būtų panaudota antdėklų konstrukcijoje. Nuo šių tyrimų atlikimo tikslumo priklauso naujų gaminių kokybė ir, svarbiausia – vartotojų saugumas.
Komentarai