Dauguma mūsų pamiršta, kad būtent trinties jėga sustabdo automobilį, kai kinetinė energija virsta šiluma vairuotojui nuspaudus stabdžių pedalą. Nuolat gerėjant automobilių techninėms charakteristikoms, savaime suprantama, kad stabdžių sistemai keliami reikalavimai taip pat nuolat didėja.
Labai svarbu, kad stabdžių tikrinimo metu būtų atliktas visos stabdžių sistemos nusidėvėjimo laipsnio įvertinimas: tai yra stabdžių diskų, stabdžių apkabų, hidraulinės sistemos magistralių ir stabdžių trinkelių nusidėvėjimo laipsnio nustatymas. Būtent stabdžių sistema dažniausiai nusprendžia gyvybės ir mirties klausimą.
Stabdžių diskai
Stabdžių diskai dažniausiai gaminami iš ketaus, nes šis metalas yra pakankamai kietas, atsparus dėvėjimui ir temperatūros pokyčiams. Stabdymo procesą lydi dideli temperatūros pokyčiai, todėl šios ketaus savybės yra labai naudingos – metalas puikiai nuveda šilumą ir stabdžių diskai nesideformuoja. Dauguma stabdžių diskų turi vidinį ventiliavimą – tai optimizuoja aušinimo procesą ir mažina pulsacijas, kurios sukelia siaubingą stabdžių cypimą.
Reguliariai tikrindami savo automobilio stabdžių diskus, išvengsite nereikalingo remonto ir užtikrinsite savo ir Jūsų keleivių saugumą.
Pagrindiniai matavimai ir patikros
Prieš pradėdami stabdžių trinkelių ir diskų remontą, rekomenduojame specialių matavimo prietaisų pagalba patikrinti trinkelių ir diskų nusidėvėjimo laipsnį ir gautus matavimų rezultatus palyginti su automobilio gamintojo nustatytomis reikšmėmis.
Apžiūrėkite stabdžių diskus ir įvertinkite jų būklę:
• Korozijos lygį;
• Griovelius darbiniame paviršiuje;
• Metalo perkaitimo dėmes.
Senojo stabdžių disko tinkamumo eksploatacijai tikrinimas
Nukrypimas nuo nominalaus disko storio DTV
Tinkamo disko tikrinimas atliekamas taip: diskas yra pritvirtintas prie stebulės, rato tvirtinimo varžtai įsukti ir priveržti tinkamu momentu. Disko storis yra matuojamas mikrometru keliuose darbinio paviršiaus taškuose apie 10 mm nuo disko krašto. Gauti matavimo rezultatai palyginami su automobilio gamintojo nurodytomis leistinomis disko nusidėvėjimo ribomis.
Po to disko nusidėvėjimas tikrinamas su laikrodiniu indikatoriumi ir gauti matavimo rezultatai yra palyginami su automobilio gamintojo nurodytomis leistinomis disko nusidėvėjimo ribomis.
Naujų stabdžių trinkelių montavimo ant nusidėvėjusių diskų pasekmės
Dažnai nesimato korozijos vidinėje disko pusėje, tačiau turite įsiminti,kad korozija disko paviršiuje sumažina disko ir trinkelių sąveikos plotą, o tai turi tiesioginės įtakos stabdžių efektyvumui.
Sumontavus naujas stabdžių trinkeles ant nusidėvėjusių diskų stabdžių efektyvumas sumažėja tol, kol naujosios trinkelės prisitrina prie stabdžių disko darbinės plokštumos formos.
Naujausi „Delphi“ atlikti nepriklausomi tyrimai nustatė, kad sumontavus naujas trinkeles ant nusidėvėjusių diskų gali padvigubinti stabdžių sistemos skleidžiamo triukšmo lygį iki 70db, palyginus su naujais stabdžių diskais.
Naujų trinkelių sumontavimas ant nusidėvėjusių diskų dėl nelygiagretumo eksploatuojant gali sukelti nepageidaujamus ir pavojingus reiškinius – disko disbalansą, virpėjimą, mušimą ir trūkčiojimą.
Pastaba. Nėra galimybės nustatyti stabdžių diskų tinkamumo eksploatacijai be išsamių matavimų ir testavimų.
Komentarai