Vožtuvo koto sandarikliai yra mažos, niekuo neišsiskiriančios konstrukcinės dalys, dažnai besislepiančios kitų komponentų dalių šešėlyje – bent jau tol, kol jos sklandžiai veikia. Vis dėlto, pasireiškus nusidėvėjimui, jie gali sukelti didelių problemų. Tipinis nusidėvėjusių vožtuvo koto sandariklių požymis yra padidėjusios variklinės alyvos sąnaudos. Vis dėlto, šis požymis nėra aiškus, nes jis gali turėti kitas priežastis, tokias kaip didelis turbokompresoriaus guolių laisvumas, stūmoklių arba jų žiedų pažeidimai, nusidėvėjusios vožtuvų kreipiamosios įvorės, nesandarus cilindrų bloko galvutės sandariklis arba sugedęs karterio alsuoklis.

Taigi, prieš svarstant keisti vožtuvo koto sandariklius, reikia įsitikinti, kad būtent jie yra problemos priežastis. Keitimas reikalauja didelių laiko sąnaudų ir todėl yra susijęs su atitinkamai didesnėmis išlaidomis darbo užmokesčiui ir papildomai reikalingoms medžiagoms.
Kodėl nusidėvi vožtuvo koto sandarikliai?
Daugelį vožtuvo koto sandariklių sudaro aukštai temperatūrai atsparus elastomeras, dažniausiai fluoro kaučiukas (FPM). Senesniuose varikliuose taip pat galima rasti iš politetrafluoretileno (PTFE) pagamintų sandariklių. Vis dėlto, šiandien šios medžiagos beveik nebenaudojamos, nes jos nebeatitinka šiuolaikinių išmetamųjų dujų normų reikalavimų.

Kaip visiems elastomerams, fluoro kaučiukui taip pat būdingas natūralaus senėjimo procesas. Aukšta temperatūra, mechaninės apkrovos ir senėjančioje variklinėje alyvoje esančios ėsdinančios sudedamosios dalys laikui bėgant sukelia medžiagos nuovargį. Kadangi kiekvienos transporto priemonės eksploatavimo sąlygos yra skirtingos, beveik neįmanoma numatyti, kada vožtuvo koto sandarikliai nusidėvės.
Dar viena padidėjusių alyvos sąnaudų priežastis gali būti vožtuvų kreipiamųjų įvorių ašies nukrypimas nuo judėjimo krypties, ypač po atlikto cilindrų bloko galvutės kapitalinio remonto. Jei vožtuvų kreipiamosios įvorės išlygiuotos neteisingai, sandarikliai yra neteisingai įrengti ir netrukus atsilaisvina.
Vožtuvo koto sandariklių veikimas ir konstrukcija
Vožtuvo koto sandarikliai atlieka dvi svarbias sandarinimo užduotis:
- Statinis sandarinimas vožtuvo kreipiamosios įvorės kryptimi
Šis sandarinimas užtikrina, kad iš cilindrų bloko galvutės nepatektų alyvos į vožtuvo kreipiamosios įvorės zoną. Jis sudaro tvirtą sujungimą tarp vožtuvo koto sandariklio ir vožtuvo kreipiamosios įvorės, kurį stabilizuoja metalinė įvorė. Šis sandarinimas išlieka nepakitęs viso variklio veikimo metu ir užtikrina, kad sandariklis saugiai liktų savo vietoje, netgi esant aukštai temperatūrai ir vibracijoms. - Dinaminis sandarinimas vožtuvo koto kryptimi
Dinaminis sandarinimas vyksta tarp vožtuvo koto sandariklio sandarinimo briaunos ir paties vožtuvo koto. Kadangi varikliui veikiant vožtuvo kotas nuolatos juda aukštyn ir žemyn, sandarinimo briauna turi būti pakankamai lanksti, kad judėtų kartu, neprarasdama savo sandarinimo funkcijos. Kartu ant vožtuvo koto ji turi palikti ploną alyvos plėvelę, kad būtų užtikrinamas reikalingas tepimas ir sumažinama trintis tarp vožtuvo koto ir vožtuvo kreipiamosios įvorės.
Dinaminis sandarinimas yra ypač reiklus procesas, nes jis turi atlaikyti aukštą temperatūrą, slėgio svyravimus ir nuolatinį vožtuvo koto judėjimą.
Vožtuvo koto sandarikliai su dviem sandarinimo briaunom
Lig šiol naudoti sandarikliai buvo patobulinti sukuriant vožtuvo koto sandariklius su dviem sandarinimo briaunom. Ši konstrukcija vis dažniau naudojama šiuolaikiniuose varikliuose, tokiuose kaip Euro 6 varikliai, kuriems galioja griežtos išmetamųjų dujų normos.
- Pirminė sandarinimo briauna
Pirminė sandarinimo briauna atlieka dinaminio sandarinimo užduotį ir reguliuoja alyvos tekėjimą. Ji užtikrina, kad iš cilindrų bloko galvutės nepatektų variklinės alyvos į degimo kamerą, ir kartu palieka ploną alyvos plėvelę tepimui. - Antrinė sandarinimo briauna
Antrinė sandarinimo briauna, dar vadinama nuo dulkių apsaugančia briauna, saugo pirminę sandarinimo briauną nuo nešvarumų ir teršalų. Be to, ji neleidžia, kad iš vožtuvo kreipiamosios įvorės zonos ištekėtų alyvos į išorę, ir dėlto variklis išlieka švaresnis bei išvengiama nuotėkių.
Šis pirminės ir antrinės sandarinimo briaunos derinys užtikrina geresnį sandarinimo efektyvumą, sumažina alyvos sąnaudas ir prailgina sandariklio eksploatavimo trukmę. Ypač Euro 6 varikliuose, veikiančiuose aukštoje temperatūroje ir slėgyje, tokia konstrukcija yra ideali, nes ji atitinka tikslaus sandarinimo ir švaraus degimo reikalavimus.
Išmontavimas ir įmontavimas: svarbiausia tikslumas
Keičiant vožtuvo koto sandariklius prireiks specialių įrankių, kad būtų išvengta pažeidimų. Nusidėvėję sandarikliai dažnai atrodo kieti ir trapūs, taip pat yra didesnio skersmens, nes 80 procentų radialinių jėgų kyla iš elastomero.
Užmaunant naujus vožtuvo koto sandariklius kyla pavojus pažeisti sandarinimo briauną į kūginės įvorės griovelius. Kad to būtų išvengta, rekomenduojama naudoti montavimo įrankius arba polietileno montavimo įvores, kurių yra „Elring“ prekių asortimente. Vožtuvų kotus ir pagalbines montavimo priemones privaloma truputį sutepti alyva, kad būtų užtikrintas sklandus įrengimas.
Svarbu. Išmontavus cilindrų bloko galvutę, reikia patikrinti, ar vožtuvų kreipiamosios įvorės nenusidėvėjusios, nes per didelis laisvumas gali neigiamai įtakoti naujų vožtuvo koto sandariklių veikimą.
„Elring – Das Original“: kokybė ir aptarnavimas
„Elring“ siūlo platų asortimentą vožtuvo koto sandariklių, kurie buvo sukurti specialiai šiuolaikinių variklių keliamiems reikalavimams. „Elring“ svetainėje dirbtuvės ir pardavėjai ras matmenų lentelę, kurioje pateikti visi vožtuvo koto sandarikliai su savo matmenimis ir naudojamomis medžiagomis. Vienu spustelėjimu pateksite į katalogą internete, kuriame rasite didelės raiškos gaminių paveikslėlių ir visų suderinamų variklių bei transporto priemonių apžvalgą.

Papildomos pagalbos, kaip teisingai įmontuoti vožtuvo koto sandariklius, gausite peržiūrėję „Elring“ siūlomą išsamų montavimo vaizdo įrašą, pateiktą gamintojo „YouTube“ kanale. Šiame vaizdo įraše mes išsamiai rodome, kaip teisingai sumontuoti sandariklius, kokių įrankių prireiks ir į ką reikia ypač atkreipti dėmesį, kad išvengtumėte pažeidimų. Užsukite ir naudingai pasinaudokite mūsų ekspertų žiniomis– kad užtikrintumėte tikslų ir profesionalų remontą!
Komentarai