Nauji Europos Sąjungos rengiami reglamentai dėl eksploatacijos pabaigoje esančių transporto priemonių (ELV-R) gali visiškai pakeisti automobilių dalių atnaujinimo rinką. Deja – verslininkų atstovaujamų organizacijų nuomone – katastrofišku būdu. Jei naujos idėjos įsigalios, dalių atnaujinimas Europoje taps neįmanomas.

Atnaujinimo rinką atstovaujanti organizacija skelbia pavojų
Organizacija APRA Europe, atstovaujanti atnaujintų dalių gamintojus ir tiekėjus, įspėja, kad dabartinė projekto forma padarys atnaujinimą ekonomiškai ir techniškai neįmanomą Europoje per trejus metus nuo reguliavimo įsigaliojimo.
2025 m. rugsėjo 16 d. ES Taryba paskelbė vadinamąjį „keturių skilčių dokumentą”, lyginantį Europos Komisijos, Europos Parlamento ir Tarybos pozicijas dėl ELV-R reglamento peržiūros. Nors dalis pramonės šakos pasiūlymų buvo įtraukta, naujieji įrašai, kaip pabrėžia APRA, sukelia apibrėžimų chaosą, prieštaringus įsipareigojimus ir brangias procedūras, kurios gali palaidoti žiedinės ekonomikos idėją automobilių pramonėje.
Naujasis atliekų apibrėžimas – daugiau biurokratijos, daugiau šiukšlių…
Vienas labiausiai prieštaringų įrašų yra sąvokos „atliekos” naujas apibrėžimas. Europos Parlamentas mano, kad atliekomis tampa kiekviena dalis, išmontuota iš transporto priemonės, jei ji neturi aiškiai apibrėžto pakartotinio naudojimo, atnaujinimo ar restauravimo tikslo. Tai nukrypimas nuo teisėje galiojančio principo, pagal kurį apie atliekų statusą sprendžia jų savininko ketinimas.
Autoservisams ir ardymo įmonėms tai reikštų griūtinį dalių, klasifikuojamų kaip atliekos, skaičiaus augimą – o vadinasi, būtinybę jas brangiai utilizuoti. Paradoksalu, kad nuostata, kuria siekiama apsaugoti aplinką, galėtų prisidėti prie didesnio jos apkrovimo.
Absurdiški reikalavimai dėl dalių ardymo ir transportavimo

Kita problema – įrašai, reikalaujantys, kad ardymo stotys valytų ir testuotų visas dalis prieš joms patenkant į atnaujinimo įmones. APRA Europe įspėja, kad tokie reikalavimai yra visiškai neproporcingi ir ekonomiškai nepagrįsti – jie generuoja išlaidas, kurios iš rinkos eliminuos daugelį mažesnių tiekėjų.
Be to, Tarybos projekte numatyta, kad naudotos dalys gali būti vežamos tik su dokumentais, išduotais autorizuotų ardymo stočių (ATF). Tai visiškai išskirtų galimybę įsigyti dalių iš autoservisų – t. y. iš transporto priemonių, kurios vis dar eksploatuojamos – o tai šiandien yra esminis komponentų, skirtų atnaujinimui, šaltinis.
Ko nesupranta europiečiai pareigūnai?
Projektuojami reglamentai įrodo, kad ES teisėkūrininkai nesupranta automobilių dalių atnaujinimo proceso specifikos. Pavyzdžiui, dokumentuose yra reikalavimas, kad kiekviena atnaujinta dalis būtų paženklinta transporto priemonės, iš kurios ji kilusi, VIN numeriu. Tai fiziškai neįmanoma – atnaujinti mazgai dažnai sudaromi iš elementų, kilusių iš daugelio skirtingų transporto priemonių.
APRA taip pat pabrėžia, kad reikalavimas atskleisti pirminio ardytojo (pvz., autoserviso) duomenis kelia rimtų abejonių, susijusių su asmens duomenų apsauga. Organizacija siūlo, kad ženklinimas apimtų tik atnaujinančio gamintojo pavadinimą, kilmės šalį ir informaciją apie dalies charakteristikas – pagal daugiametę rinkos praktiką.
Dar didesnes prieštaras kelia pats atnaujintos dalies apibrėžimas. ELV-R projekte numatyta, kad joje turėtų būti „bent vienas esminis pokytis” lyginant su originalu. Tuo tarpu, pagal pramonės šakos taisykles, atnaujinta dalis turi atitikti naujos parametrus, o ne skirtis nuo jos. Toks įrašas – jei bus išlaikytas – reikštų, kad dauguma šiuo metu siūlomų produktų nebetenkins teisinių reikalavimų.
Žiedinės ekonomikos idėja naikinama draudimais
Reglamento projekte taip pat yra nepagrįstų draudimų pakartotinai naudoti ar atnaujinti pasirinktų kategorijų dalis. APRA nurodo, kad kadangi atnaujinti mazgai turi atitikti tuos pačius standartus kaip ir nauji, tai nėra jokios priežasties iš viršaus drausti jų naudojimą. Toks žingsnis būtų net prieštaringas ES tvaraus vystymosi politikos prielaidoms.
Be to, Europos Parlamentas nori apriboti prieigą prie duomenų apie komponentus tik autorizuotiems atliekų operatoriams ir autoservisams. Atnaujintų dalių gamintojai būtų iš šios grupės išskirti, o tai praktiškai sutrukdytų jiems dirbti su naujais produktais.
Vyšnia ant šio problemų ir netikslumo torto yra bet kokių paskatų naudoti atnaujintas dalis nebuvimas. Nors Europos Komisija pirmojoje projekto versijoje siūlė mechanizmus, skatinančius naudoti atnaujintas dalis, Parlamentas ir ES Taryba atsisakė šių sprendimų. Todėl nauja sistema nepalaiko atnaujinimo rinkos plėtros.
Pramonė šaka ragina skubiai keisti
Pasak APRA Europe, jei ELV-R reglamentas bus priimtas dabartine forma, dalių atnaujinimo pramonė Europoje nustos egzistuoti per kelerius metus. Tai reikštų ne tik tūkstančius prarastų darbo vietų, bet ir transporto priemonių remonto išlaidų padidėjimą, didesnę aplinkos apkrovą ir žiedinės ekonomikos idėjos, kurią ES deklaruoja palaikanti, sužlugdymą.
Komentarai