KOLBENSCHMIDT stūmoklio žiedai. Kontroliuojamas galios paskirstymas.
Inercija ir dujų apkrovos kartu su aukštomis temperatūromis meta didelį iššūkį stūmoklio žiedams. Tik tinkamai sureguliavus tam tikro tipo variklį, galima užtikrinti jo ilgaamžiškumą ir atitiktį dujų emisijos reikalavimams.
Tipo, matmenų ir medžiagos parinkimas kartu su precizišku gamybos procesu – tai yra svarbūs veiksniai, padedantys kontroliuoti galią ir lemiantys žiedų funkcionalumą.
Temperatūros reguliavimas yra labai svarbi žiedų funkcija. Didžioji šiluminės energijos dalis, kurią degimo proceso metu sugeria stūmoklis, yra išsklaidoma stūmoklio žiedų ir perduodama cilindrui. Nuolat neišsklaidant šiluminės energijos, aliumininis stūmoklis išsilydytų per keletą minučių.
Slėgis yra labai svarbus, nes tik tinkamas degimo slėgis leidžia kompresijos žiedams tinkamai atlikti sandarinimo funkciją. Žiedams tenkanti liečiamoji (tangentinė) apkrova atlieka pagrindinę funkciją, kuri užtikrina žiedų kontaktą su cilindro sienelėmis. Didžiausia slėgio jėgos dalis, sudaranti iki 90 % bendrosios slėgio jėgos, generuojama degimo slėgio degimo ciklo metu. Kaip matoma iliustracijoje, slėgis veikia už stūmoklio žiedo ir spaudžia jį prie cilindro sienelių dar stipriau.
Du yra geriau negu vienas
Dvi alyvos valymo briaunos, esančios ant alyvos nubraukimo žiedų, užtikrina, kad paviršiuje visada susiformuotų tepimui būtinas 1–2 μm storio alyvos plėvelės sluoksnis ir kad jis niekada nebūtų storesnis. Tokiu būdu užtikrinamos nedidelės alyvos sąnaudos, mažas mišinio srautas ir mazgo sudedamųjų dalių ilgaamžiškumas.
Veikimas ir konstrukcija
Neteisinga restauracija
1. Stūmoklio smūgis į cilindro galvutę
Jeigu variklio bloko sandarinimo paviršius yra restauruojamas ir sumontuojamas standartinio aukščio stūmoklis, labai tikėtinas mechaninis stūmoklio smūgis į dyzelinio variklio cilindro galvutę. Tas pats gali nutikti ir tuo atveju, jeigu uždedama netinkamo storio cilindro galvutės tarpinė. Dėl šių stiprių smūgių stūmoklio žiedai pradeda virpėti ir vibruoti.
Tai suardo tepimo plėvelę ir pažeidžia sandarumą.
Rezultatas – didelės alyvos sąnaudos ir stiprus cilindro dilimas (taip pat žiūrėkite skyriuje „Užpylimas kuru“).
Sprendimas – laikytis tinkamos stūmoklio eigos reikalavimų, naudoti tinkamas cilindro galvutės tarpines.
1. Per mažas žiedo jungties laisvumas
Stūmoklio žiedo jungties laisvumas gali būti lyginamas su vožtuvo laisvumu. Dalims sušilus, jų komponentai termiškai įkaista, o tai sąlygoja matmenų pasikeitimą. Stūmoklio žiedo jungties laisvumas esant šaltam mašinos varikliui saugo cilindro stūmoklius nuo sulenkimo varikliui įkaitus. Jeigu esant šaltam mašinos varikliui jungties laisvumas būtų per mažas, mašinos varikliui įkaitus gali per stipriai dilti stūmoklio žiedas, atsirasti sandarumo problemų, galimas netgi variklio gedimas.
Rezultatas – pirmalaikis stūmoklio žiedo dilimas, stūmoklio nuovargis ir didelės alyvos sąnaudos.
Sprendimas – labai svarbu, kad būtų išlaikyti minimalūs jungties laisvumo reikalavimai – atliekant remonto darbus negalima sumažinti jungties laisvumo.
3. Asimetrinis stūmoklio dilimas
Švaistiklių deformacijos, kurios dažniausiai atsiranda dėl variklio gedimo, gali būti netinkamos stūmoklio padėties cilindre priežastis. Stūmoklio žiedai šiuo atveju įgauna elipsės formą ir nustoja suktis aplink stūmoklį. Tai sukelia netolygų dilimą ir stūmoklio žiedo deformacinę vibraciją (virpėjimą).
Rezultatas – stiprus dilimas, žiedo lūžimas, didelės alyvos sąnaudos.
Sprendimas – prieš įmontuodami švaistiklius, patikrinkite juos ir įsitikinkite, kad jie nėra deformuoti ir susukti.
Nudilusių dalių montavimas
1. Neapvalios formos cilindrai
Tekinant cilindro angas, būtina įsitikinti, kad jų geometrija yra ideali. Stūmoklio žiedai gali kompensuoti tarpą tarp netgi šiek tiek ovalo formą turinčio cilindro ir stūmoklio paviršių, tačiau sandarinimas tampa daug sudėtingesnis, jeigu apvalumo nuokrypa tampa trečio arba ketvirto lygio. Tai dažniausiai lemia įtempimai, kuriuos sukelia cilindro galvutės varžtai. Pusmėnulio formos tarpelis, atsiradęs dėl neapvalios cilindro formos ir apvalaus stūmoklio žiedo, gali būti nuotėkio (nesandarumo) priežastis.
Rezultatas – mažas efektyvumas, didelės alyvos sąnaudos, variklio gedimai.
Sprendimas – visada būtina laikytis cilindro galvutės užveržimo reikalavimų ir tekinant cilindrą vengti ovalo formos susiformavimo.
2. Per didelis žiedo jungties laisvumas
Per didelis stūmoklio žiedo jungties laisvumas atsiranda kaip ilgos eksploatacijos pasekmė. Tai yra stipriai nudilusių cilindro ir stūmoklio žiedų požymis. Jungties laisvumas laikomas per dideliu, jeigu jis yra dvigubai didesnis (lyginant su naujos jungties laisvumu). Laisvumo padidėjimas iki 0,3 mm nėra reikšmingas. Dėl to nesumažėja variklio galia, nepadidėja alyvos sąnaudos. Šiek tiek padidėjęs stūmoklio žiedo jungties laisvumas dažnai yra pervertinamas. Daugiau informacijos šia tema rasite skyriuje „Per mažas žiedo jungties laisvumas“.
Sprendimas – pakeiskite nudilusius stūmoklius ir cilindrus.
3. Nudilę cilindrai
Naują stūmoklį ir stūmoklio žiedus sumontavus į nudilusį cilindrą, stūmoklio žiedai dažnai liečia viršutinę cilindro dilimo briauną. Dėl to stūmoklio žiedai pradeda virpėti ir praranda sandarinimo efektyvumą.
Daugiau informacijos rasite skyriuose „Stūmoklio smūgiavimas į cilindro galvutę“ ir „Nudilę žiedo grioveliai“.
Rezultatas – didesnės alyvos sąnaudos ir pirmalaikis dilimas.
Sprendimas – cilindro įdėklo keitimas arba cilindro angos tekinimas.
Techninės priežiūros klaidos
1.Nudilę žiedo grioveliai
Degimo kamerą pasiekiantys nešvarumai nusėda žiedo grioveliuose ir čia sukelia trintį. Dėl to pradeda dilti žiedo grioveliai ir stūmoklio žiedo kraštai. Tai sumažina žiedo aukštį, todėl sutrinka stūmoklio žiedo išlaikymas žiedo grioveliuose. Toliau eksploatuojami žiedai gali sulinkti ir pradėti virpėti. Dėl stipraus šoninio nudilimo žiedai gali lūžti.
Rezultatas – didelės alyvos sąnaudos ir mažas variklio efektyvumas.
Sprendimas – reguliari oro filtro techninė priežiūra, ypač važinėjant dulkėtais keliais.
2. Užstrigę stūmoklio žiedai
Veikiant varikliui, stūmoklio žiedai turi laisvai suktis savo grioveliuose (išimtis – dvitakčiai varikliai). Jeigu anglies nuosėdos arba žiedo grioveliuose susikaupę nešvarumai užstrigdo stūmoklio žiedus, jie nebegali efektyviai sandarinti. Tokiu atveju žiedai pradės dilti netolygiai.
Žiedams užstrigus grioveliuose, nebeužtikrinama sandarinimo funkcija. Tai lemia degimo dujų pratekėjimą per kompresijos žiedus ir leidžia alyvai patekti į degimo kamerą bei ant alyvos žiedų.
Rezultatas – stūmoklio nuovargis, greitas dilimas ir didelės alyvos sąnaudos.
Sprendimas – reguliari oro filtro techninė priežiūra, tinkamos specifikacijos variklio alyvos naudojimas.
Nenormalus degimas
1.Smūginis degimas (detonacija) ir vėlyvas uždegimas
Smūginis degimas arba vėlyvas uždegimas įvyksta tada, kai cilindre susidaro dideli slėgio šuoliai bei dideli mechaniniai tam tikrų dalių įtempimai. Tokiu atveju stūmoklio žiedai pradeda vibruoti ir gali lūžti. Molibdeno žieduose gali atšokti molibdeno dangos sluoksnis.
Rezultatas – stūmoklio nuovargis, variklio galios sumažėjimas ir / arba didelės alyvos sąnaudos.
Sprendimas – reikia naudoti kokybiškus degalus.
2.Užpylimas kuru
Nevisiškai sudegęs arba per didelis įpurkšto kuro kiekis nuplauna alyvos plėvelę. Tai sukelia kintamą arba netgi sausą stūmoklio ir cilindro paviršių trintį. Metalinės dalys trinasi viena į kitą neturėdamos jokio apsauginio alyvos plėvelės sluoksnio.
Rezultatas – stiprus žiedo ir cilindro dilimas, didelės alyvos sąnaudos.
Sprendimas – tinkamai veikianti ir sureguliuota kuro sistema.
Komentarai