Monopolija arba laisvoji rinka automobilių sektoriuje!

28 rugpjūčio 2020, 8:07

Artėja proveržis, nes artėja data, kai bus pakeistas reglamentas, ribojantis monopolinę veiklą automobilių sektoriuje, paprastai žinomas kaip MVBER.

Primename, kad šis ES teisės aktas leidžia taisyti automobilius, kuriems taikoma garantija, vairuotojų pasirinktose dirbtuvėse. Dėl to vairuotojai turi teisę pasirinkti, o nepriklausomos dirbtuvės (IAM) gali konkuruoti su įgaliotais remontininkais (OES).

„MV-BER“ reglamentas (ši santrumpa kilusi iš Europos Komisijos reglamento Nr. 461/2010 angliško pavadinimo „Motor Vehicle Block Exemption Regulation“) yra reglamentų rinkinys, sukurtas siekiant apsaugoti ir palaikyti automobilių rinką nuo monopolinės automobilių gamintojų praktikos. Kadangi šis reglamentas automobilių remonto srityje galioja tik iki 2023 m. gegužės 31 d., Europos Komisija jau konsultuojasi dėl kito reglamento formos.

– Konsultacijos ir paskesnis dabartinių taisyklių veiksmingumo vertinimas gali duoti daug naudos. Reglamento nuostatos leidžia transporto priemonių gamintojams apeiti jas klientas – dirbtuvė linijoje, taip pat interesų susitikimo su automobilių detalių gamintojais vietoje. Peržiūrint vis dar galiojančius reglamentus, svarbiausia, kad nauji sprendimai nepablogintų esamos situacijos – priduria Alfredas Franke’as, „MotoFocus“ grupės ekspertas.

Ar reglamento autorių geri norai yra realūs, tai jau atskiras klausimas ir būna su tuo įvairiai. Automobilių koncernai turi įvairius būdus, kaip išlaikyti monopoliją, o ginčus kartais reikia spręsti teisme.

ES komisija pripažino, kad teisingas sprendimas turėtų būti sąžininga įgaliotų ir nepriklausomų remontininkų konkurencija. Tai įmanoma tik tuo atveju, jei tenkinamos dvi pagrindinės sąlygos: užtikrinimas, kad nepriklausoma rinka turėtų prieigą prie remontams reikalingos techninės informacijos reikalingos, ir laisvą prieigą prie atsarginių dalių bei jų naudojimo.

Tačiau labai svarbus yra vienas iš pakeitimų, kurį sukėlė MVBER. Taigi diskusija, vykstanti prieš daugelį metų įvedus šias taisykles, pakeitė ne tik politikų, bet ir milijonų vairuotojų informuotumą. Jie sužinojo, kad 80% dalių, kurios sudaro naujai pagamintą automobilį, yra pagamintos nepriklausomų gamintojų, o ne automobilių gamintojų.

Taigi tokie terminai kaip „originali“ ir „palyginamos kokybės dalis“ įgavo visiškai naują prasmę.

Palyginamos kokybės dalys veikia pagal 2010 m. ES komisijos gaires. Pagal jas, norint, kad dalys būtų laikomos „palyginamos kokybės“, jų kokybė turi būti pakankamai aukšta, kad tokių dalių naudojimas nepakenktų įgalioto tinklo reputacijai. Kad nagrinėjamos dalys yra nepakankamos kokybės, privalo įrodyti transporto priemonės gamintojas arba įgaliotasis platintojas.

Tai, kad garantiniu laikotarpiu remontas ar priežiūra buvo atlikta nepriklausomose dirbtuvėse negali būti laikomas garantijos praradimo priežastimi. Transporto priemonės gamintojas gali atsisakyti pripažinti garantiją, jei remontas atliekamas nepriklausomoje dirbtuvėje, tačiau tik tuo atveju, jei jis įrodo, kad remontas buvo atliktas neteisingai ir kad tai turėjo tiesioginį poveikį gedimui, apie kurį pranešta pagal garantiją.

Reikia atsiminti, kad norint išlaikyti garantiją, reikia atlikti remontą pagal automobilio gamintojo rekomendacijas, padaryti atitinkamą įrašą techninės priežiūros knygoje ir sąskaitomis patvirtinti dalių ir paslaugų pirkimą.

– Deja, MVBER taisyklių ne visada ir ne visur laikomasi. Nepaisant šios srities gairių, nurodančių net dalių, kurias galima naudoti remontuojant, rūšis, daugelyje Europos šalių yra MVBER reglamento nuostatų pažeidimų atvejų. Laimei, jau yra paskelbta daugybė sprendimų dėl neteisėtos praktikos, nors pramonė šioje srityje dar turi daug nuveikti.“, – priduria Franke.

Atsižvelgdama į galutinį galiojančio įstatymo vertinimą, kurio tikimasi 2021 m. gegužę, Europos Komisija svarstys MVBER taikymo pratęsimą.

Todėl dabar taip svarbu informuoto visuomenę apie smerktinas praktikas, kurios vyksta galiojant dabartiniam reglamentui. Todėl, norėdami laisvos rinkos ir sąžiningos konkurencijos, prašome atsiųsti redakcijai el. paštu: jan.rychlewski@motofocus.pl aprašytus ir dokumentuotus tokios smerktinos praktikos atvejus.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!