Nors automatinė pavarų dėžė populiarėja lengvuosiuose automobiliuose, mechaninės pavarų dėžės dar yra plačiai naudojamos daugelyje transporto priemonių. Jų gedimai paprastai būna dėl netinkamo eksploatavimo arba remonto metu naudojamų žemos kokybės atsarginių dalių.
Vienas iš labiausiai paplitusių pavarų dėžės defektų yra guolio susidėvėjimas. Kokios yra to priežastys ir kaip tinkamai diagnozuoti? Mechaninė pavarų dėžė susideda iš šių velenų: sankabos veleno, pagrindinio veleno ir priklausomai nuo konstrukcijos – tarpinio veleno. Krumpliaratis, esantis ant sankabos veleno, perduoda pavarą į tarpinį veleną. Ant abiejų velenų yra krumpliaračiai, kurie atitinka kiekvieną pavarą. Šie elementai yra sujungti vienas su kitu naudojant sinchronizatorius. Įjungus tam tikrą pavarą, atsijungia kiti. Svarbiausias elementas čia yra guolis. Pavarų dėžės korpuse, automobiliuose su priekiniais varančiais ratais yra diferencialinis mechanizmas. Sutepimą ir atvėsinimą suteikia transmisinė alyva.
– Vienas iš labiausiai paplitusių pavarų dėžėje esančių guolių pažeidimų požymių yra išskirtinis garsas, kuris dažniausiai primena garsų triukšmą arba kaukimą iš pavarų dėžės. Šio tipo triukšmas yra girdimas įjungus bet kurį bėgį ir auga didėjant apsukoms. Ilgalaikis važiavimas su guolio defektu gali lemti krumpliaračio bei pavarų dėžės korpuso gedimą, todėl negalima ignoruoti šių simptomų,- aiškina Tomasz Ochman, iš SKF firmos.
Gali būti daug priežasčių, dėl kurių susidėvi guoliai. Paprastai gedimas atsiranda dėl reguliaraus ir ilgalaikio važiavimo su maksimalia apkrova bei nekontroliuojant transmisinės alyvos lygio. Daugelis vairuotojų įsitikinę, kad į mechaninę ir automatinę pavarų dėžes įpiltos transmisinės alyvos nereikia periodiškai tikrinti, o kartais net manoma, kad jos kiekis nepakinta eksploatuojant. Daugeliu atvejų tai yra netiesa, o žioplumas gali brangiai kainuoti. Išimtis yra pavarų dėžės, kurių guoliai anksčiau laiko susidėvi dėl konstrukcijos klaidų, pvz.: dėžė F32, sumontuota „Fiat“ ir „Opel“ automobiliuose.
Nevisose mechaninėse pavarų dėžėse galima keisti transmisijos alyvą, todėl privaloma atsižvelgti į transporto priemonės instrukcijoje pateikiamą informaciją apie galimybę išleisti ir galbūt papildyti alyvą. Verta paminėti, kad tai turėtų būti automobilio gamintojo rekomenduojama alyva. Pigiausias pakaitalas retai gali tikti pavarų dėžei, neužtikrindamas tinkamo sutepimo, dėl kurio atsiranda priešlaikinis susidėvėjimas.
Jei transmisija veikia per garsiai, bet tik įjungus konkrečią pavarą, greičiausiai bus susidėvėjęs krumpliaratis arba guolis, esantis greta rato. Jei sunkiai persijungia pavaros, tai gali būti sugedę sinchronizatoriai. Labai svarbu kuo anksčiau aptikti defektą ir pakeisti defektinį elementą, nes pavarų dėžė yra sujungtų elementų tinklas. Vienos dalies pernelyg ilgas dėvėjimas, gali pakenkti kitoms dalims. Galinė guolių būklės patikra atliekama išrinkus pavarų dėžę. Išrinkus reikia atlikti kruopštų elementų patikrinimą, kad būtų išvengta papildomų gedimų.
– Kaip ir daugelyje kitų automobilių dalių keitimo atveju, neverta naudoti pigiausių dalių alternatyvų, keičiant guolį pavarų dėžėje. Gali būti, kad būtent dėl to, jau po kelių tūkstančių kilometrų automobilis atvyks į dirbtuves su tais pačias simptomais, – sako Tomasz Ochman.
Komentarai