Stabilizatorius yra transporto priemonės pakabos elementas, jungiantis važiuoklės judančias dalis su kėbulu. Daugelis transporto priemonių turi priekinės pakabos stabilizatorių, o kai kurie ir galinės pakabos stabilizatorių.
Stabilizatorius daugelį metų įrengtas lengvuosiuose automobiliuose, o jo konstrukcija praktiškai nepakito. Nors šis elementas daro didžiulį poveikį saugai ir važiavimo komfortui, ne visi vairuotojai žino apie jo egzistavimą ir funkciją.
Be stabilizatoriaus automobilis būtų linkęs apsiversti darant posūkius, o važiuojant tiesiai važiavimo kokybė suprastėtų. Paprastai stabilizatoriaus ir jo komponentų gedimas pasireiškia triukšmingais garsais, kylančiais pakabos zonoje. Sugadinto arba susidėvėjusio stabilizatoriaus remonto išlaidos dažniausiai yra nedidelės dėl mažų medžiagų kainų ir paprasto detalių pakeitimo. Tačiau dėmesio: nenaudokite automobilio, jei yra sugedęs stabilizatorius. Gedimo atveju padidėja rizika prarasti transporto priemonės kontrolę, o ekstremaliomis sąlygomis galimas transporto priemonės apsivertimas.
Konstrukcija ir funkcija
Pakabos stabilizavimo sistema sudaryta iš kelių elementų. Tokių kaip jungtys arba stabilizatoriaus įvorės.
Stabilizatorius yra dažniausiai pritvirtintas prie karkaso guminių įvorių pagalba. Stabilizatoriaus jungtys pritvirtina stabilizatorių prie traukių, tuo pačiu ir prie šarnyrų.
Specialūs stabilizatorių jungčių rutuliniai šarnyrai užtikrina reikalingą judėjimo laisvę ir leidžia sklandžiai dirbti stabilizatoriui.
Jei vienas ratas, kito atžvilgiu nukrypsta (pvz.: įkrenta į duobę arba kaip tik šokteli ant kliūties), stabilizatoriaus sukimo momentas užtikrina ir kito rato padėties pasikeitimą. Tai apsaugo nuo per didelio šoninio kėbulo pakreipimo.
Sutrikimo simptomai
Kai stabilizatoriaus elementai yra susidėvėję arba pažeisti, važiuojant prasta kelio danga, sklinda garsas iš pakabos zonos. Dažniausiai garso šaltinis yra nusidėvėjusios traukės arba pažeisti šarnyrai.
Dėl susidėvėjusių traukių atsiranda nereikalingas laisvumas. Judant pakabai, stabilizatorius ima laisvai judėti įvorėje ir skleidžia charakteringus garsus. Dažniausiai naudojamame stabilizatoriaus jungties variante yra rutuliniai šarnyrai, apsaugoti guma nuo vandens ir išorinių veiksnių poveikio. Vidiniai šarnyro sujungimai yra užpildyti tepalu, apsaugančiu nuo trinties. Tačiau dažnai guminė apsauga susidėvi ir praranda sandarumą.
Tai leidžia patekti vandeniui, kuris pagreitina susidėvėjimą. Dėl to rutuliniame šarnyre atsiranda laisvumas, kuris ir yra triukšmo šaltinis.
Keičiant stabilizatoriaus jungtį visada reikia atsiminti apie teisingą sukimo momentą. Priešingu atveju rutulinis šarnyras gali būti pažeistas, anksti susidėvėti ir net atitrūkti.
Visas „Febi“ lengvųjų automobilių detalių asortimentas pateikiamas svetainėje: partsfinder.bilsteingroup.com
Daugiau informacijos puslapyje: www.febi.com
Komentarai