Ksenono žibintai yra daugelio automobilių standartinės įrangos dalis – senesni, naujesni, prabangūs ir populiarūs. Ksenono lempos koncepcija, nors ir dažnai naudojama, nėra vienoda. Yra įvairių šviesos spinduliuotės techninių sprendimų ir tipų, taip pat įvairi priekinių žibintų konstrukcija.
Kas yra ksenono lempa technine prasme? Visų pirma, priešingai populiariai nuomonei – tai nėra lemputė. Tai lempa su šviesą skleidžiančiu elementu – ksenono išlydžio lempa. Iš išorės tai lemputė, bet jos konstrukcija yra kitokia. Lempos kolbos viduje yra ksenono dujos ir jų atmosferoje, generuojant aukštą įtampą tarp elektros lanko elektrodų, susidaro labai ryški šviesa. Tam reikia maždaug 25 000 voltų įtampos.
D1S, D2S, o gal D2R?
Norint rasti tinkamą ksenono lempą, reikalingos tam tikros žinios apie jų tipus. Kiekviena iš jų turi savo žymėjimą, kuris išskiria vieną nuo kitų lempų savo konstrukcija ir paskirtimi. Ženklas „D“ žymėjime informuoja, kad susiduriame su ksenono lempa. Kitas simbolis – skaitmuo – nurodo, ar lempoje yra integruotas uždegiklis, kuris atsakingas už aukštos įtampos generavimą. Nelyginiai skaičiai reiškia žibintus, įrengtus su uždegikliu (tai gali būti simboliai D1, D3, D5), lyginiai skaičiai informuoja, kad nėra uždegiklio (pvz.:, D2, D4 – be apačios metaliniame korpuse). Galiausiai paskutinis simbolis nurodo reflektoriaus tipą. Raidė „S“ priskiriama lęšiniams reflektoriams kitaip projekciniams, o „R“ reiškia atšvaitinį reflektorių, kitaip parabolinį atšvaitą arba laisvosios srities reflektorių, dažniausiai FF.
Lęšinis (išgaubtas) ar atšvaitinis (įgaubtas) reflektorius
Ksenono priekinių žibintų konstrukcija priskiriama vienam iš dviejų būdų: lęšiniam (išgaubtam) reflektoriui arba atšvaitiniam (įgaubtam, paraboliniam) reflektoriui. Aukščiau paminėta lempa su simboliu D2R skirta įgaubtam reflektoriui. Tokie priekiniai žibintai gali turėti diafragmą. Tai padeda išvengti apakinimo, paprastai vadinamo „akinimu“, vairuotojų, važiuojančių iš priešingos pusės, bet su pernelyg plačiu šviesos spinduliu, t.y. išeinančiu už važiavimo juostos ribų. Reflektoriaus forma yra sukuriama kompiuteriu ir yra labai tiksli, todėl, atsižvelgiant į intensyvią ksenono lempos šviesą, geriausia nustatyti šviesos ir šešėlio ribas.
Simboliais D1S arba D2S yra pažymėtos lempos su lęšiniu (išgaubtu) reflektoriumi. Tokie priekiniai žibintai suteikia jums galimybę tiksliau nustatyti šviesos ir šešėlio plotą. Tokiu atveju atšvaitas jau yra projektoriaus viduje. Nuo atšvaito atspindėta šviesa patenka į lęšį ir nukrinta į tam tikrą tašką, išryškinantį erdvę priešais automobilį. Taisyklėse nustatyta, kad tokie priekiniai žibintai turi būti savaime išsilyginanti sistema, todėl lęšio projektorius turi du varikliukus, kurie atitinkamai judinant reflektorius palaiko juos atitinkamame lygyje. Informacija apie nukrypimą nuo lygio, pavyzdžiui, esant pakrautai mašinai, siunčiama iš jutiklių, sumontuotų, pavyzdžiui, ant amortizatorių.
Verta paminėti, kad pastaruoju metu kai kuriuose automobilių modeliuose vietoj standartinių 35 W lempučių montuojamos 25W (įskaitant D5S ir D8S) yra sumontuotos su mažesniu šviesos srautu. Jos šviečia stipriau už halogeninės lemputės, todėl taisyklės nereikalauja įrengti apvalymo ir lygio sistemas.
Ksenoniniai ar bi-ksenono žibintai? Kuo jie skiriasi?
Ksenono lempos ryškumas pasiekiamas paprastai per keletą sekundžių, o lempos yra labai jautrios jas dažnai įjungiant ir išjungiant. Taigi, jas galima naudoti tik artimųjų šviesų projekcijai. Tolimųjų šviesų priekiniuose žibintuose, tiek lęšiniuose, tiek atšvaitiniuose ksenono žibintuose, panaudotos papildomos halogeninės lemputės. Kad išspręstų šią problemą, gamintojai sukūrė bi-ksenono priekinius žibintus, kurių išlydžio lempos lankas nuolat šviečia, tačiau šviesos spindulys yra paslėptas. Be to, šie priekiniai žibintai skiriasi nuo standartinių ksenonų konstrukcijų. Jie susideda iš dviejų lempų kolbų, iš kurių viena liečiasi su lanku, o kitos konstrukcijos atveju – su diafragma lęšiniame projektoriuje. Diafragma veikia mechaniškai arba elektromagnetiniu būdu. Kai vairuotojas jungia šviesos perjungimo svirtį, diafragma pakyla ir kelias yra apšviečiamas.
Nepriklausomai nuo to, kokio tipo ksenonas yra naudojamas automobilyje, verta prisiminti dvi taisykles. Visų pirma, ksenono lempos visada turėtų būti keičiamos poromis – vardan optimalių kelio apšvietimo parametrų kelyje prieš automobilį. Antra, verta naudoti tik originalius produktus. Nežinomos kilmės netikros lempos gali ne tik sugadinti automobilio elektros sistemą, bet ir lempų eksploatavimo trukmė nėra daug didesnė nei įprastos halogeninės lemputės, todėl tai yra tiesiog nuostolinga.
Komentarai