Elektra varomi automobiliai, keliuose judantys visiškai autonomiškai ir aptarnaujami mobiliojo telefono pagalba. Tokia automobilių pramonės vizija yra reali, bet dar tolima. Mus labiau domina artimesnės perspektyvos. ZF firmos bandymų trasoje susipažinome su prototipų sprendimais, kurie bus įvesti į gamybą jau per ateinančius kelerius metus.
Automobiliai už metų, dviejų….
Vienoje iš istorijų apie pilotą Pirx, Stanislovas Lemas – labiausiai žinomas Lenkijos fantastas, aprašė iš pažiūros banalią situaciją. Pasinaudojus pertrauka tarp tarpplanetinių kelionių, pilotas Pirx ištraukia iš kišenės portsigarą ir užsirūko paprastą, populiarią 60-tųjų metų cigaretę. Senamadiškų dalykėlių buvimas fantastinėse apysakose atkreipia dėmesį į tai, kad negalime numatyti ateities visu šimtu procentu. Automobilių pramonės vizija tai gana tolima perspektyva šiuolaikiniams žmonėms, jeigu mes kalbame vos apie 20-30 metų ateitį, kadangi dar prieš tai gali daug kas labai pasikeisti. Galbūt autonominių automobilių nevaldysime išmaniaisiais telefonais, nes jie anksčiau paklius į laužyną.
Lengviau prognozuoti ateitį, susitelkiant į artimiausią perspektyvą. Mūsų atveju, kokias technologijas naudos automobiliai pagaminti 2020 ar 2025 metais. Sužinojome, apie tai daug dėka ZF firmos, kuri trasoje, esančioje Pachfurth pademonstravo naujausius išradimus, labai artimus serijinei produkcijai.
„Vison 0“ – elektrifikacija ir saugumas
ZF dabartinis požiūris į naujų sistemų projektavimą transporto priemonėse yra šūkyje „Vison 0”. Tai atsispindi plane, kuris riboja kenksmingų medžiagų išmetimą ir atsitikimų skaičių. Gamintojas vysto elektros pavarų ir pagalbinių sistemų koncepciją (nors vairuotojų klaidos yra dažniausios avarijų kaltininkės).
Artimiausiu metu vis labiau populiarės elektrinės ir hibridinės transporto priemonės. Prie to žymiai prisidės nauja ZF sistema pavadinimu mSTARS. Tai galinio tilto ašies modulinė sistema, suteikianti galimybę elektrinės pavaros integracijai. Trumpai tariant, tai reiškia, kad ZF siūlo automobilių gamintojams sprendimą sujungti perdavimo sistemą su važiuoklės sistema. Tai palengvins standartinių transporto priemonių su vidaus degimo varikliu konversija į hibridinius. mSTARS sistemos sumontavimas vietoje įprasto tilto reikalaus tik mažų pokyčių kėbule. Į priekiniais ratais varomą automobilį galima lengvai primontuoti galinę ašį su integruotu elektros varikliu. Tai dar ne viskas, nes galima bus lengvai sumontuoti papildomus modulius, kaip antai galinio tilto ašies kontrolės sistema Active Kinematics Control (AKS)
Pilna galinio tilto kontrolė atveria nepaprastas galimybes automobiliams. Varomieji galiniai ratai daro vairavimą labiau komfortišką ir saugų. Bandymo trasoje austriškame miestelyje Pachfurth turėjome galimybę stebėti skirtumą tarp judėjimo slidžiu paviršiumi su įjungta ir išjungta pakabos kontrolės sistema. Įsivaizduokite vairavimą žiemą užsnigtomis provėžomis be vibracijų ir galinių ratų užmetimo staigiai stabdant. Galinio tilto kontrolės sistemos privalumą galima įvertinti parkuojantis. Mes turėjome užduotį prisiparkuoti ankštoje vietoje su Ford F- 150 arba su milžinišku amerikietišku pikapu. Žinoma, be sistemos tai reikalauja laiko ir kantrybės, netgi tada, kai automobilyje įmontuoti parkavimosi jutikliai ir atbulinės eigos vaizdo kamera. Ta pati užduotis su aktyvia galinio vairaračio sistema lengviau įvykdoma. Nors galiniai ratai pasisuka vos keliais laipsniais, vairavimo skirtumai yra milžiniški.
Riboto pasitikėjimo principas visiems vairuotojams
Nepriklausomi tyrimai, inspiruoti ZF, parodė, jog 90 procentų avarijų yra dėl vairuotojų kaltės – žmogus yra didžiausias rizikos veiksnys judėjime. Kasmet žūsta 1,25 milijono žmonių. Įvedus autonominį vairavimą, žuvusiųjų skaičių dabar galima sumažinti iki minimumo. Neįmanomas staigus visų standartinių automobilių pakeitimas į autonominius. Todėl autonominiai automobiliai ilgesnį laiką vis dar turės dalintis keliais su įprastais automobiliais, valdomais rankomis.
Artimiausiais metais naujose transporto priemonėse bus padaryti nauji sprendimai, užtikrinantys eismo saugumą. Kai kurie sprendimai bus priimti su firmos TRW pagalba, kuri specializuojasi aktyviomis saugos sistemomis. Vienas iš naujausių išradimų yra diržai, kurie automatiškai užsisega kilus pavojui, pvz.: staigiai sustabdžius arba manevruojant. Labiau efektyvios yra avarinio stabdymo arba manevravimo sistemos. Autonominių transporto priemonių radarai aplinką stebi 360 laipsnių kampu. Dėl to kliūtį galima pastebėti ne tik prieš automobilį, bet ir pvz.: dviratininką, kertantį kelią.
Pachfurth trasoje turėjome galimybę pavažiuoti autonominiu automobiliu, ZF prototipu. Automobilis pats stabdo, pasuka, aplenkia kliūtis, parkuojasi ir atpažįsta kelio ženklus, prisitaikydamas prie jų rekomendacijų. Naujiena yra „Wrong-way Inhibit“ sistema, užkertanti kelią išvažiavimui į greitkelį prieš eismą. Sistema aktyvuojasi tuoj pat, kai vairuotojas įjungia posūkį ir pasuka vairą, norėdamas įvažiuoti į intensyvaus judėjimo gatvę, greitkelį prieš judėjimą. Jeigu vairuotojas suka vietoje įvažiavimo į greitkelį į išvažiavimą iš greitkelio, sistema įspėja pirmiausiai garsiniu signalu, vibracija, saugos diržu ir optiškai informacija gaunama monitoriuje. Jei vairuotojas nereaguoja, sistema jam neleidžia įvažiuoti į greitkelį.
Kita inovacinė sistema, kuri pasirodys masinės gamybos automobiliuose bus „Driver Distraction Assist“. Jos pagrindinis komponentas yra vaizdo kamera, kuri lazeriu skenuoja automobilio saloną, turi galimybę „mokytis“. Ji fiksuoja trimatę vairuotojo galvos padėtį, priešingai nuo skaitmeninės sistemos, video veikia tiek dieną, tiek ir naktį ir net esant prastoms apšvietimo sąlygoms. Kai kamera aptinka vairuotojo koncentracijos stoką kelyje (pvz.: kai vairuotojas žiūri priešinga kryptimi negu važiavimo kryptis) sistema įspėja garsiniu signalu arba įtempia saugos diržus. Jei tai nepadeda, automobilis pereina į autonominį režimą, kad galėtų sustoti saugioje vietoje.
Kuriose transporto priemonėse ZF netrukus įdiegs inovacines technologijas?
Atliekant bandymus mes turėjome galimybę važinėti „Porsche“, „BMW“, „Audi“, „Opel“, „Cadillac“ ir „Ford“ automobiliais. Taip buvo testuojami automobiliai perdaryti ZF inžinierių. Naujų sistemų įdiegimas į konkretų modelį yra individualių derybų su gamintojais reikalas. Galime spėti, jog inovacijas pirmiausiai rasime vokiškuose premium klasės automobiliuose. Aukščiau pateikta informacija yra tik dalis to, ką pateikė ZF firma Pachfurth. Jau netrukus mes aprašysime minėtas technologijas plačiau atskiruose straipsniuose.
Komentarai