Ar IT specialistai automobilių dirbtuvėse bus reikalingesni už mechanikus? Šie tyrimai pranašauja naują erą.

7 balandžio 2025, 13:30

Automobilių pramonė žengia į erą, kurioje programinė įranga, o ne mechanika, lemia transporto priemonių veikimą. Remiantis IBM Institute for Business Value tyrimu, iki 2035 metų dauguma automobilių bus apibrėžiami dirbtiniu intelektu ir skaitmeninėmis paslaugomis. Ką tai reiškia nepriklausomoms dirbtuvėms – naujas galimybes, didesnius iššūkius ar ribotą remonto galimybę?

Remiantis IBM Institute for Business Value (IBV) tyrimu, automobilių pramonė žengia į naują erą, kurioje ne mechanika, o programinė įranga tampa esminiu transporto priemonių elementu. IBM tyrimų centro tyrimas rodo, kad iki 2035 metų net 74% automobilių bus apibrėžiami programine įranga ir dirbtiniu intelektu (AI), o gamintojai beveik patrigubins savo MTEP biudžetus SDV (Software-Defined Vehicles) transporto priemonių kūrimui. Tyrimo rezultatai buvo paskelbti ataskaitoje „Automotive 2035″, parengtoje bendradarbiaujant IBM su Alliance for Automotive Innovation (AAI), Amazon Web Services (AWS) ir Red Hat.

Nauji pajamų šaltiniai – tradicinio automobilių pardavimo pabaiga?

Svarbiausia verslo modelio pramonės pokyčiu bus žymus pajamų iš skaitmeninių paslaugų ir prenumeratų augimas. 2035 metais jau 51% automobilių koncernų pajamų turėtų būti gaunama iš programinės įrangos paslaugų, tokių kaip autonominis vairavimas, funkcijų prenumeratos, premium ryšys ar patobulinta mobilioji patirtis. Tai staigus pokytis, palyginti su 15% dalimi šiuo metu.

Tačiau perėjimas nuo tradicinio transporto priemonių pardavimo modelio prie strategijos, pagrįstos pasikartojančiomis pajamomis (recurring revenue), yra susijęs su daugybe iššūkių. 79% IBM IBV tyrime dalyvavusių pramonės atstovų nurodo sunkumus atskiriant aparatinės ir programinės įrangos sluoksnius, o 74% pripažįsta, kad mechanika pagrįsta organizacinė kultūra apsunkina transformaciją.

Nauja automobilių architektūra – supaprastinimas ar revoliucija?

Transformacija į programine įranga apibrėžtas transporto priemones (SDV) reikalauja fundamentalaus automobilių architektūros pokyčio. Vietoj dabartinių sistemų, pagrįstų dešimtimis elektroninių valdymo blokų (ECU), pramonė pereina prie centralizuotų HPC (High-Performance Computing) blokų modelio. Šis žingsnis turėtų supaprastinti programinės įrangos valdymą, pagerinti OTA (Over-The-Air) atnaujinimus ir padidinti naujų funkcijų diegimo lankstumą.

Tačiau, kaip rodo IBM IBV tyrimas, net 68% gamintojų numato, kad iki 2035 metų bus prieinamos tik kelios standartinės SDV platformos, o tai rodo bendradarbiavimo ekosistemoje poreikį. 95% apklaustųjų sutinka su teiginiu, kad atviras kodas (open-source) atliks lemiamą vaidmenį standartizuojant SDV sistemas.

Žmonių su tinkamomis kompetencijomis trūkumas yra didelis iššūkis

Nepaisant entuziazmo, kuris lydi SDV plėtrą, pramonė susiduria su didžiuliu personalo iššūkiu. 74% apklaustų automobilių pramonės lyderių pripažįsta, kad kultūrinis perėjimas nuo mechaninio prie skaitmeninio yra sunkiai įgyvendinamas, o 69% nurodo rimtą kompetencijų trūkumą programinės įrangos inžinerijos srityje. Manoma, kad tik 2034 metais įmonės pasieks kompetencijų lygį, pakankamą SDV tikslams įgyvendinti.

Norėdami paspartinti transformaciją, gamintojai didina dirbtinio intelekto ir automatizavimo panaudojimą MTEP procesuose. 57% mato generatyvinio AI potencialą testavime ir validacijoje, o 52% – automatiniame kodo generavime, kas turėtų padidinti efektyvumą 40% per artimiausius trejus metus.

Nuosavybės modelio pokyčiai

Be SDV, ataskaita prognozuoja, kad 2035 metais tik 37% naujų transporto priemonių bus privati nuosavybė – likusi dalis bus skirta prenumeratoms, įmonių parkams arba bus bendra nuosavybė. Be to, 81% vadovų mano, kad elektrinių transporto priemonių įkrovimo tinklas taps esmine transporto infrastruktūra, o 38% vis dar nemato savo regionuose tinkamų alternatyvių degalų sprendimų.

Gamintojai turi peržiūrėti savo požiūrį į konkurencingumą. Iki 2035 metų pagrindiniais prekės ženklų skiriamaisiais bruožais bus ne tik dizainas ir mechanika, bet ir saugumas, duomenų privatumas bei inovatyvios skaitmeninės patirtys. 75% sektoriaus lyderių jau dabar pripažįsta, kad programinės įrangos naudojimo patirtis bus esminis prekės ženklo vertės elementas.

– Automobilių pramonės transformacija programine įranga apibrėžtų transporto priemonių link nėra pasirinkimo, bet būtinybės klausimas. Mūsų tyrimas rodo, kad norėdami įveikti šį pokytį, gamintojai turi investuoti į atvirus standartus ir sąveiką, supaprastinti transporto priemonių architektūrą ir pereiti prie verslo modelio, pagrįsto skaitmeninėmis paslaugomis. Tačiau pagrindinis iššūkis išlieka kompetencijų trūkumas, ką pripažįsta 6 iš 10 automobilių pramonės lyderių. Tai reiškia, kad pramonės ateitis priklauso ne tik nuo inovacijų – kodo, programinės įrangos ar dirbtinio intelekto – bet visų pirma nuo žmonių, kurie jas įgyvendins, – sako Piotras Laszczewskis, Partner Ecosystem Leader IBM kompanijoje.

IBM Institute for Business Value (IBV) tyrimas, atliktas bendradarbiaujant su Oxford Economics, apėmė 1 230 aukščiausios vadovybės narių iš automobilių pramonės devyniose šalyse. 40% respondentų sudarė vidaus degimo ir elektrinių transporto priemonių gamintojų (OEM) atstovai, 40% – dalių ir technologijų tiekėjai, o 20% atstovavo subjektams, veikiantiems mobilumo ekosistemos plėtros labui.

Daugiau informacijos, įskaitant galimybę atsisiųsti visą „Automotive 2035″ ataskaitos versiją, galima rasti IBM interneto svetainėje.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!