Rankinis stabdys (arba stovėjimo stabdys, avarinis stabdys) yra stabdžių sistemos elementas, skirtas automobilio apsaugai stovint. Rankinis stabdys taip pat naudingas kitose situacijose – gedimo atveju standartinės stabdžių sistemos. Kaip jis yra sukonstruotas ir kaip veikia rankinis stabdys? Kas yra rankinio stabdžio trosas? Kodėl reikalinga rankinio stabdžio reguliacija?
Kokią funkciją atlieka rankinis stabdys, stovėjimo stabdys arba avarinis stabdys?
- Apsaugo automobilį nuo nuslydimo stovėjimo metu arba ilgai parkuojantis.
- Leidžia pradėti važiuoti į kalną, nesibaiminant, kad automobilis nuslys ir atsitrenks į automobilį už nugaros.
- Standartinės stabdžių sistemos gedimo atveju (stabdžių skysčio praradimas – minkštas stabdžio pedalas) leidžia sustabdyti automobilį.
Ką verta prisiminti stabdant naudojant avarinį rankinį stabdį? Rankinio stabdžio užtraukimas nesukelia galinių stabdžių šviesų įsijungimo. Todėl stabdant avariniu būdu, reikia paspausti stabdžio pedalą.
Rankinis stabdys – konstrukcija ir veikimas
Rankinis stabdys (avarinis stabdys) susideda iš trijų pagrindinių elementų. Tai:
- Rankinio stabdžio svirtis, sumontuota automobilio kabinoje;
- Rankinio stabdžio mechanizmas, sumontuotas ant galinių ratų apkabų. Jo konstrukcija ir veikimas priklauso nuo stabdžių tipo (diskiniai, būgniniai) arba papildomų stabdžių elementų, kuriuos naudoja automobilio gamintojas.
- Tarpinis elementas tarp svirties ir mechanizmo – rankinio stabdžio trosas.
Automobilio kabinoje yra rankinio stabdžio svirtis, esanti centrinėje konsolėje, už pavarų svirties. Apatinėje svirties dalyje (po gaubtu) yra valdymo mechanizmas (taip pat yra reguliavimo varžtas). Viršutinėje svirties dalyje yra mygtukas.
Kaip veikia rankinio stabdžio svirtis? Rankinio stabdžio svirties užtraukimas suaktyvina stabdį. Norėdami atleisti rankinį stabdį, reikia paspausti viršutinėje svirties dalyje esantį mygtuką ir nuleisti jį žemyn.
Rankinio stabdžio trosas yra pagamintas pagal Bowdeno kabelio principą. Tai plieninis, standus trosas, apsuptas plastiko apvalkalu, mažinančiu trintį trosui judant. Išorėje Bowdeno kabelis padengtas lanksčiu plastiku. Norint, kad trosas grįžtų į pradinę padėtį, naudojamos spyruoklės. Panašiai sukonstruotas, pvz., akceleratoriaus trosas.
Naudojami du trosai, vedantys į abi galines apkabas.
Rankinio stabdžio mechanizmas, sumontuotas ant galinių ratų, yra vykdomasis elementas. Naudojami įvairūs techniniai sprendimai. Pavyzdžiui:
- Automobiliuose su diskiniais stabdžiais, prie galinių ratų apkabų prijungiami stabdžių trosai. Užtraukus svirtį, trosas juda ir stumia stūmoklį apkaboje. Taip stabdžių trinkelės spaudžiamos prie diskų, panašiai kaip veikia standartinė stabdžių sistema, kurioje stūmoklis spaudžiamas stabdžių skysčio slėgio.
- Automobiliuose su būgniniais stabdžiais ant galinės ašies, užtraukus svirtį, stabdžių kaladėlės prispaudžiamos prie būgnų.
- Naudojant disko-būgnų sprendimus ant galinės ašies, standartinė stabdžių sistema stabdo naudodama diskus, o rankinis stabdys (avarinis stabdys) stabdo naudodamas stabdžių kaladėles būgne.
- Taip pat naudojami kiti sprendimai.
Rankinio stabdžio gedimo simptomai
Kokie yra tipiniai rankinio stabdžio (avarinio stabdžio) gedimo simptomai?
- Būtinybė labai stipriai užtraukti rankinio stabdžio svirtį, kad automobilis liktų vietoje. Automobilis su veikiančiu rankiniu stabdžiu turėtų sustoti arba užsiblokuoti jau trečioje svirties žingsnyje.
- Stabdžio neveikimas – nepaisant pilno užtraukimo, automobilis rieda arba nestabdo.
- Rankinio stabdžio užstrigimas. Negalima atleisti rankinio stabdžio svirties. Stabdžių sistemos elementai ant galinių apkabų yra užstrigę. Automobilis negali pradėti judėti arba reikia įveikti galinių stabdžių pasipriešinimą, kad pajudėtų iš vietos.
Tai gali greitai perkaisti ir sugadinti stabdžių sistemos elementus.
Kodėl rankinis stabdys sugenda?
Yra keletas priežasčių, kodėl rankinis stabdys nustoja veikti tinkamai arba visiškai nustoja veikti. Tai, be kita ko, agresyvus sportinis vairavimas naudojant rankinį stabdį, rankinio stabdžio nenaudojimas, korozija, kuri pažeidžia metalinį stabdžio trosą, korozija, dėl kurios užstringa stabdžių sistemos elementai apkabose arba būgnuose, trosų užšalimas arba jų nutrūkimas.
Teoriškai rankinio stabdžio trosas turėtų būti apsaugotas plastiko apvalkalu per visą ilgį. Tačiau taip nėra, nes kai kuriuose automobiliuose trosas apsaugotas tik tam tikrose vietose. Taip pat gali būti mechaniniai apvalkalo pažeidimai.
Rankinio stabdžio taisymas
Rankinio stabdžio būklė ir veikimas tikrinami kasmetinės techninės apžiūros metu. Automobilis su neveikiančiu rankiniu stabdžiu nepraeis apžiūros.
Be to, važinėjimas su sugedusiu rankiniu stabdžiu yra ypač pavojingas. Kaip palikti automobilį be baimės, kad jis nuslys?
Kaip vyksta rankinio stabdžio taisymas? Viskas priklauso nuo gedimo tipo. Būtina atlikti diagnostiką, kad rastumėte problemos priežastį.
- Jei stabdys nelaiko ir reikia jį labai aukštai užtraukti, problemos sprendimas gali būti rankinio stabdžio reguliavimas. Tai atliekama tinkamai nustatant reguliavimo varžtą būgne arba disko-būgne, atsakingą už tinkamą stabdžių kaladėlių išskėtimo laipsnį. Kitas reguliavimo varžtas yra po gaubtu, prie rankinio stabdžio svirties. Jei stabdžių mechaniniai elementai yra sveiki, rankinio stabdžio reguliavimas turėtų išspręsti problemą.
Reguliavimo veržlės taip pat yra ant rankinio stabdžio trosų galų.
Deja, gedimo priežastys gali būti kitokios.
- Užstrigęs arba sugedęs reguliavimo varžtas būgne arba disko-būgne.
- Sugedusios (labai susidėvėjusios) stabdžių kaladėlės būgnuose arba disko-būgnuose.
- Korozijos pažeistas rankinio stabdžio trosas. Dažnai dėl išorinio apvalkalo pažeidimo, dėl kurio metalinis trosas gauna drėgmės ir pradeda rūdyti. Teoriškai jį galima valyti naudojant rūdžių valiklį, tačiau geriau jį pakeisti nauju.
- Užšalęs ir užstrigęs rankinio stabdžio trosas (į apvalkalą pateko vandens).
- Kartais būtina atlikti pilną galinių stabdžių apkabų regeneraciją, įskaitant kruopštų valymą, rūdžių pašalinimą, guminių elementų (sandariklių) ir rankinio stabdžio trosų keitimą.
- Sugedusios grįžtamosios spyruoklės, kurios (pagal Bowdeno kabelio principą) turėtų grąžinti trosą į tinkamą padėtį, atleidus rankinio stabdžio svirtį.
Rankinio stabdžio taisymą turėtų atlikti automobilių dirbtuvės, atsižvelgiant į šio elemento svarbą saugiam vairavimui.
Komentarai