Guolio gedimas pavarų dėžėje – priežastys ir diagnostika

1 birželio 2024, 12:47

Nors automatinės pavarų dėžės tampa vis populiaresnės lengvuosiuose automobiliuose, mechaninės pavarų dėžės vis dar plačiai naudojamos daugelyje transporto priemonių tipų. Jų gedimai dažniausiai atsiranda dėl netinkamo eksploatavimo arba – remontuojant – naudojant žemos kokybės atsargines dalis.

Viena iš dažniausiai pasitaikančių pavarų dėžės gedimų priežasčių yra guolio nusidėvėjimas. Kokios yra tokių gedimų priežastys ir kaip atlikti tinkamą diagnostiką? Mechaninė pavarų dėžė yra sudaryta iš velenų: sankabos veleno, pagrindinio veleno ir – priklausomai nuo konstrukcijos – tarpinių velenų. Dantytas ratas, pritvirtintas prie sankabos veleno, perduoda judėjimą tarpiniam velenui. Ant abiejų šių velenų yra dantyti ratai, atsakingi už skirtingas pavaras. Šie elementai yra sujungti sinchronizatoriais. Įjungus tam tikrą pavarą, kiti ratai yra atjungiami. Svarbus visos sistemos elementas yra ir guolis. Pavarų dėžės korpuse, priekinės varomosios ašies automobiliuose, taip pat yra diferencialo mechanizmas. Tepimą ir aušinimą pavarų dėžėje užtikrina pavarų dėžės alyva.

– Vienas iš dažniausiai pasitaikančių guolių gedimų simptomų pavarų dėžėje yra būdingas garsas, paprastai primenantis garsų ūžimą arba „ūžimą“ iš pavarų dėžės srities. Šis triukšmas yra girdimas bet kurioje apkrautoje pavarų padėtyje ir didėja didėjant sukimosi greičiui. Ilgalaikis važiavimas su sugedusiu guoliu gali sukelti dantytų ratų ir pavarų dėžės korpuso pažeidimus, todėl tokių simptomų negalima ignoruoti, – aiškina Tomasz Ochman iš SKF įmonės.

Pernelyg didelio guolių nusidėvėjimo priežasčių gali būti daug. Dažniausiai gedimas atsiranda dėl nuolatinio ir ilgalaikio važiavimo su didžiausia apkrova bei alyvos lygio pavarų dėžėje nekontroliavimo. Daugelis vairuotojų vis dar mano, kad pavarų dėžėje esanti alyva, tiek mechaninėje, tiek automatinėje pavarų dėžėje, nereikalauja periodinės patikros, o kartais net ir keitimo, ir jos kiekis nesikeičia eksploatacijos metu. Dažniausiai tai yra netiesa, o toks nepaisymas gali sukelti brangius gedimus. Išimtis yra pavarų dėžės, kuriose guoliai nusidėvi per anksti dėl konstrukcijos klaidų, pvz., F32 dėžė, montuojama Fiat ir Opel markių automobiliuose.

Ne visose mechaninėse pavarų dėžėse yra galimybė keisti pavarų dėžės alyvą, todėl informaciją apie galimybę išleisti ir papildyti alyvą galima rasti transporto priemonės instrukcijoje. Verta paminėti, kad tai turėtų būti automobilio gamintojo rekomenduojama alyva. Pigiausi pakaitalai retai kada gali atlaikyti pavarų dėžės darbą, neužtikrinant tinkamo tepimo, kas natūraliai sukelia ankstyvą komponentų nusidėvėjimą.

Jei pavarų dėžė veikia pernelyg garsiai, skleidžiant minėtus garsus, tačiau tik vienoje konkrečioje pavaroje, greičiausiai tai bus nusidėvėjęs dantytas ratas arba šalia esantis guolis. Jei pavarų perjungimą lydi traškesys arba sunkumai jas pasirinkti, tai gali būti sugedusių sinchronizatorių ženklas. Svarbu anksti aptikti gedimą ir pakeisti sugadintą elementą, nes pavarų dėžė yra susijusių indų sistema. Pernelyg didelis vieno komponento nusidėvėjimas gali sukelti kitų komponentų gedimą. Galutinė guolio būklės patikra atliekama išardžius pavarų dėžę. Būtina atlikti išsamią kitų komponentų apžiūrą, siekiant išvengti antrinių gedimų.

– Kaip ir daugelio kitų automobilio dalių atveju, keičiant guolį pavarų dėžėje neverta rinktis pigiausių pakaitalų. Gali paaiškėti, kad po keliolikos tūkstančių kilometrų automobilis atvyks į dirbtuves su tais pačiais simptomais, – sako Tomasz Ochman.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!