Stabilizatorius yra transporto priemonės pakabos elementas, jungiantis judančias važiuoklės dalis su kėbulu. Daugelyje transporto priemonių yra priekinės pakabos, o kai kuriose – ir galinės pakabos stabilizatorius.
Stabilizatorius lengvuosiuose automobiliuose montuojamas jau daug metų, jo konstrukcija praktiškai nepasikeitė. Nors šis elementas turi didžiulę įtaką vairavimo saugumui ir komfortui, apie jo įrengimą ir funkcijas žino nedaugelis vairuotojų.
Be stabilizatoriaus, automobilis turėtų polinkį apvirsti posūkiuose, o tuo pačiu važiuojant tiesiai važiavimo komfortas gerokai sumažėtų. Paprastai stabilizatoriaus strypo ir jo komponentų pažeidimo požymis yra stiprūs smūgiai, sklindantys iš pakabos srities. Sugedusio ar susidėvėjusio stabilizatoriaus remonto išlaidos paprastai yra nedidelės. Taip yra dėl palyginti mažos medžiagų kainos ir gana paprasto pakeitimo. Bet dėmesio: Nenaudokite automobilio, jei stabilizatorius pažeistas. Tai padidina pernelyg didelio, nekontroliuojamo kėbulo pasvirimo vairavimo metu ir net transporto priemonės valdymo praradimo riziką, o tai kraštutiniais atvejais gali baigtis jos apvirtimu.
Konstrukcija ir funkcija
Pakabos stabilizavimo sistema susideda iš kelių elementų, tokių kaip stabilizatoriaus jungtys arba įvorės.
Stabilizatoriaus strypas dažniausiai tvirtinamas prie rėmo guminėmis įvorėmis. Stabilizatoriaus jungtys pritvirtina jį prie pakabos statramsčių arba prie svirčių. Specialios stabilizatoriaus jungčių rutulinės jungtys suteikia reikiamą judėjimo laisvę ir leidžia sklandžiai dirbti stabilizatoriaus strypą.
Jei vienas ratas išsisuka, t. y. atsimuša, stabdžių svirties sukimo momentas užtikrina, kad kitas ratas taip pat būtų pakeltas. Tas pats atsitinka, kai atsitrenkia vienas iš ratų. Taip išvengiama per didelio kėbulo slinkimo posūkiuose.
Jei abu ratai svyruoja tuo pačiu metu, stabdžių svirtis neveikia.
Gedimo simptomai
Susidėvėjus ar sugadinus stabilizatoriaus elementus, įveikiant kelio nelygumus, iš pakabos srities pasigirsta aiškūs smūgiai. Dažniausiai jų šaltinis yra susidėvėjusios įvorės arba pažeisti stabilizatoriaus jungčių rutuliniai kaiščiai.
Jei įvorės susidėvėjusios, bendradarbiavimo su stabilizatoriaus strypu vietoje atsiranda nepageidaujamas laisvumas. Pakabos judesių metu stabilizatoriaus strypas laisvai juda įvorėse ir sukelia būdingus smūgius. Dažnai naudojamame stabilizatoriaus jungtyje yra rutulinės jungtys, guminiu dangteliu apsaugotos nuo vandens ir išorinių veiksnių. Sukamojo lizdo vidus užpildytas trintį mažinančiu tepalu. Tačiau dažnai pažeidžiamas guminis korpusas arba prarandamas nuotėkis.
Tai leidžia patekti vandeniui, o tai pagreitina nusidėvėjimą. Dėl to rutulinėje jungtyje yra didelis laisvumas, kuris yra minėtų garsų šaltinis.
Keisdami stabilizatoriaus jungtį, nepamirškite naudoti tinkamo priveržimo momento. Priešingu atveju rutulinis šarnyras gali būti pažeistas, per anksti susidėvėti ar net nulūžti.
Komentarai