Metų pradžia – laikas įvertinti. Kaip „AUTOPART“ įmonė apibendrintų savo veiklą 2022 metais?
Mariusz Zamojski, AUTOPART: 2022-ųjų pradžią prisimename kaip sunkų laikotarpį dėl dar tada vykstančios pandemijos ir, žinoma, Rusijos išpuolio prieš Ukrainą. Bendradarbiavome su visais kaimynais iš rytų, taigi staigūs veiksmai paveikė tiek mūsų verslą, tiek santykius. Rėmėme ir remsime Ukrainą, po kelių mėnesių pavyko stabilizuoti joje esančių verslo partnerių darbą, o nuostolius, atsiradusius dėl pardavimų sumažėjimo Rusijoje ir Baltarusijoje, atstatyti parduodant kitose šalyse. Visi 2022 metai taip pat yra žaliavų ir komponentų rinkos sutrikimas ir dideli neramumai energijos rinkoje. Apsidraudėme ilgalaikėmis komunalinių paslaugų ir medžiagų tiekimo sutartimis, bet, žinoma, kainų kilimą jautėme kaip ir visi. Metus baigėme panašiai kaip ir 2021 m., kai pajamos siekė apie 100 mln. eurų.
Tačiau 2022-uosius prisiminsime ypač liūdnai – atsisveikinome su įmonės savininku ir įkūrėju – privačiai tai didžiulis nuostolis, bet ir darbuotojams Jacek Bąk buvo autoritetas, vizionierius, jis išdėstė įmonės strategiją ateinantiems metams. Be to, jau 40 metų visi buvome auklėjami tų pačių vertybių dvasia – visada svarbiausi žmonės, kuriuos reikia palaikyti. Kokybė, kuria reikėtų rūpintis kiekvieną dieną ir iki smulkmenų. Svarbus taip pat vystymasis – be jo einame atgal. Dėl verslo ir šeimos saugumo paveldėjimo procesas buvo suplanuotas ir atliktas gerokai iš anksto. Nepaisant emocinių sunkumų, dirbame pagal planą kaip vadovų komanda, kuri dirba kartu ne vienerius metus. Per „Motofocus“ šeimos ir valdybos vardu norėčiau padėkoti už daugybę palaikymo ir užuojautos žodžių, kuriuos gavome iš viso pasaulio. Tai parodo, koks buvo Jacek Bąk ir kokį svarbų vaidmenį jis atliko akumuliatorių pramonėje Lenkijoje.
„AUTOPART“ SA yra Lenkijos įmonė, tačiau labai suinteresuota tarptautine plėtra. Kokiomis kryptimis daugiausia eksportuojate?
Eksportuojame 70% mūsų produkcijos. Mes orientuojamės į Europos rinką ir Artimųjų Rytų bei Afrikos šalis. Paskutinė „Automechanika“ mugė Frankfurte parodė, kad mūsų akumuliatoriai yra garsūs net tokiose egzotiškose šalyse kaip Mauricijus, Martinika ar Trinidadas ir Tobagas. Skirtingos rinkos reiškia ir skirtingus gaminius, pritaikytus prie klimato sąlygų, bet ir klientų lūkesčių. Todėl gabenant akumuliatorius reikia išmanyti atskirų šalių teisinį reglamentavimą, logistikos ir komercinius standartus ir net etiketes specifikuoti bei gauti specialius sertifikatus. Tai didžiulės žinios, kurias turime ir siūlome klientams kartu su akumuliatorių pardavimu.
Jūsų gamykla Mėlece gamina akumuliatorius pagal savo prekės ženklą, bet ir išoriniams prekių ženklams. Koks tai mastas?
Prekės ženklas yra pagrindinis mūsų skirtumas nuo konkurentų. Šiuo atžvilgiu esame labai lankstūs, naujų prekių ženklų aptarnavimas yra mūsų specialybė. Šiuo metu dirbame su apie 150 prekių ženklų iš daugelio šalių – atliekame paruoštus užsakymus klientui, bet taip pat kuriame prekės ženklus nuo nulio, atsižvelgdami į visus konkrečios šalies teisinius reikalavimus ir standartus. Nepriklausomai nuo nusipirkto prekės ženklo, mes stengiamės teikti klientams verslo ir technologinę palaikymą, siūlydami techninius ir gaminių mokymus pardavėjams ir inžinieriams rengdami „Autopart Akademiją“, patentuotą mokymo ciklą.
Kokius iššūkius šiuolaikiniai automobilių modeliai kelia akumuliatorių gamintojams? Turiu omenyje tiek standartinių švino-rūgštinių baterijų konstrukcijų, tiek EFB ar AGM technologijas.
Dėl turtingos elektroninės įrangos šiuolaikiniams automobiliams keliami aukšti energijos tiekimo reikalavimai. Todėl akumuliatoriui reikalinga galia, ilgaamžiškumas ir geresnis veikimas. Kalbant apie švino-rūgštines baterijas, tai minėtų paskutinių dviejų parametrų tobulinimas bus labai svarbus kuriant ir plečiant pritaikymo galimybes. Akumuliatoriai, pagaminti naudojant EFB (Enhanced Flooded Battery) ir AGM (Absorbent Glass Mat) technologijas, skirti automobiliams su start-stop sistemomis, taip pat yra švino-rūgštiniai produktai. EFB mes turime skystą elektrolitą ir, be kita ko, anglies atmainų priedus į neigiamą plokštę, o AGM technologijoje elektrolitas sugeriamas specialiu kilimėliu, todėl akumuliatorius neišsilieja. Taigi gamintojai išbando naujus anglies priedus elektrodams, įvairius akumuliatoriaus pastos komponentus, neaustinių medžiagų tipus, membranas ir elektrolitus sugeriančius kilimėlius. Tai jau tipiška technologinės varžybos, kurių efektas yra ir bus dar efektyvesni ir saugesni švino-rūgštiniai akumuliatoriai. Kaip rodo rinkos prognozės, tradicinių akumuliatorių ateitis neabejotina, tai nesenstanti technologija, kuri jau 160 metų buvo paremta tais pačiais pagrindais – dėl mažos akumuliatoriaus kainos ir 99% perdirbimo, akumuliatoriams atsiras vietos daugelyje kitų sričių, ne tik automobilių pramonėje. Švino-rūgštinio akumuliatoriaus perdirbimas yra puikus žiedinės ekonomikos, kuri yra vienas iš Europos žaliojo kurso svarbiausių punktų, pavyzdys – produktas turi išlikti apyvartoje kuo ilgiau. Iš akumuliatorių išgaunamas tiek švinas, polipropileno elementai, tiek elektrolitas. Naujame akumuliatoriuje yra iki 80% perdirbtų komponentų.
Kokia yra automobilių su start-stop sistema rinkos aprėptis „AUTOPART“ įmonės pasiūlymo atveju?
Naujausi „SAMAR“ automobilių rinkos tyrimų instituto duomenys aiškiai rodo, kad jau 85% naujai registruotų automobilių Lenkijoje turi START-STOP sistemą. Tokiai situacijai ruošėmės ne vienerius metus, sekdami rinkos plėtrą, bet ir ES reglamentus, kuriuose aiškiai nurodoma, kad reikia įgyvendinti išmetamųjų dujų emisijos mažinimo sprendimus. Siūlome tiek EFB, tiek AGM akumuliatorius – automobilių gamintojai abu akumuliatorius nusprendžia naudoti pirmajam surinkimui. Turime visą EFB asortimentą, skirtą tiek Azijos automobiliams, tiek sunkvežimiams.
Ar įmonė turi patirties pirmojo surinkimo (OE) rinkoje?
Jau daug metų tiekiame akumuliatorius pirmajam surinkimui lengviesiems automobiliams ir sunkvežimiams, turime patirties dirbant su keliais mašinų ir vilkikų gamintojais. Gavome OE sektoriuje reikalingą ISO-IATF sertifikatą, kuris suteikia teisę tiekti akumuliatorius pirmajam surinkimui. Be to, turime ir AQAP sertifikatus, dėl kurių galime dirbti karinėje pramonėje. Dėl šių dviejų leidimų mes sėkmingai tarnaujame šalies transporto priemonių ir automobilių gamybos lyderiui Lenkijos armijai, tai yra „Jelcz“, Lenkijos ginkluotės grupei priklausanti gamykla. „Jelcz“ šiuo metu intensyviai vystosi, plečia gamyklą ir didina užimtumą. Pernai iš gamyklos išvažiavo 350 naujų transporto priemonių.
Tačiau visų pirma dirbame antrinėje rinkoje, specializuojamės gaminant prekės ženklus klientams iš viso pasaulio ir tai yra sritis, kurioje jaučiamės gerai, ir savotiška niša, kurią mums pavyko išplėtoti.
Darnus vystymasis šiandien yra svarbus automobilių dalių gamintojų verslo strategijos elementas. Ar „AUTOPART“ investavo į savo anglies pėdsako mažinimą arba padaryti savo veiklą ekologiškesnę?
Vien per pastaruosius kelerius metus į ekologinius sprendimus investavome apie 40 mln. zlotų Turime, be kita ko, modernių „BART“ oro filtravimo sistemų, nuosavą vandens valymo įrenginį, o neseniai paleidome fotovoltinę fermą. Ant 6600 m² „AUTOPART“ stogo sumontavome lygiai 1064 plokštes, kurios šiandien leidžia pagaminti apie 400 MWH elektros energijos ir sumažinti CO² emisiją daugiau nei 300 tonų per metus. Antrajame investicijų etape, kuris planuojamas 2023 m. II ir III ketv., pridėsime dar 1 333 plokštes, kurios savo ruožtu leis pagaminti 1 000 MWH elektros energijos, reikalingos visai jėgainei eksploatuoti ir sumažins CO² emisiją 770 tonų per metus.
Ne visi žino, kad elektromobiliuose sumontuotas ir švino-rūgštinis akumuliatorius. Ar tokių akumuliatorių gamintojai turi ypatingai pasiruošti rinkos transformacijai į elektrifikuotas transporto priemones?
Esame pasiruošę šiai transformacijai. Tai veikiau bus mažesnės talpos akumuliatoriai, sandarūs, nereikalaujantys aptarnavimo. Tiek mes, tiek polipropileno elementų (blokelių, akumuliatorių dangtelių) gamintojai tikrai nesunkiai prisitaikysime prie šių reikalavimų. Svarbiausia, ką jau turime: žmonių, gamybos linijų, žinių ir patirties.
Kokie yra „AUTOPART“ įmonės planai einamiesiems ir vėlesniems metams? Ar planuojamos svarbios strateginės investicijos?
Jau keletą metų sėkmingai įgyvendiname Pramonės 4.0 (lenk. Przemysł 4.0) idėją. Gamykloje atsiranda daugiau robotų, tobulėja procesų automatizavimas, taigi keičiasi ir gamybos darbuotojų vaidmuo, kurie jau yra operatoriai ir prižiūri šiuolaikinių įrenginių, mašinų ir robotų darbą. Norime tai tęsti ir tobulinti procesus naudodami daugiau robotų. Taip pat stengiamės optimizuoti pačius gamybos procesus, kad jie būtų dar efektyvesni ir paremtų gamybos pajėgumų didinimą.
Kalbant apie produktų plėtrą, mes, žinoma, toliau kursime akumuliatorius visų rūšių transporto priemonėms, tačiau taip pat ieškome energijos kaupimo ir švino-rūgštinių akumuliatorių naudojimo kitose gyvenimo srityse. Dirbame su patentuotais sprendimais šioje srityje, šiuo metu tyrinėjame rinką ir ieškome unikalių idėjų pasaulyje, dėl kurių bus sukurti modernūs gaminiai, kurie ateityje padės rinkti energiją tiek pramonėje, tiek mūsų namuose.
Komentarai