Rekuperacinis stabdymas be paslapčių

22 gegužės 2022, 11:09

Rekuperacinis stabdymas yra vienas iš hibridinių ir elektrinių (HEV) transporto priemonių privalumų, kurie leidžia atgauti energiją stabdant.

Kas yra rekuperacinis stabdymas?

Norint sustabdyti automobilį, kinetinė energija, sukaupta judėjimo metu, turi būti kažkur nuvesta. Standartinėje hidraulinėje stabdžių sistemoje yra naudojama trintis tarp stabdžių trinkelių ir diskų arba tarp būgno ir kaladėlių, kuri pakeičia transporto priemonės kinetinę energiją šiluma. Po to ši šiluma yra išsklaidoma į aplinką ir automobilis mažina greitį.

Elektrinėse ir hibridinėse transporto priemonėse tokia energija yra išnaudojama daug efektyviau. Vietoj to, kad ji būtų išleista į aplinką, transporto priemonė paverčia šią energiją elektros energija ir kaupia ją akumuliatoriuje. Ši energija energija ne tik padeda sustabdyti transporto priemonę, bet ir tiekia elektrą, reikalingą variklio darbui, ir taip prisideda prie našumo padidinimo.

Kaip veikia rekuperacinis stabdymas?

Važiuojant automobiliu su įrengta rekuperacinio stabdymo sistema, elektros variklis gauna energiją iš akumuliatoriaus ir suka ratus, sukurdamas kinetinę energiją, reikalingą transporto priemonės judėjimui. O nuspaudus stabdžių pedalą, šis procesas vyksta atvirkščiai – kinetinė energija, anksčiau suvartota transporto priemonės pavarai nuo besisukančių ratų, yra perduodama elektros varikliui, kuris šiuo metu virsta generatoriumi. Dabar variklis / generatorius nesuvartoja elektros energijos, o pradeda ją gaminti išnaudojant transporto priemonės kinetinę energiją. Elektros energija yra kaupiama aukštos įtampos akumuliatoriuje, iš kurio ji vėl yra naudojama automobilio pavarai. Kadangi rekuperacinis stabdymas keičia transporto priemonės kinetinę energiją į elektrą, jis gali stabdyti automobilį tokiu pat būdu, kaip hidrauliniai stabdžiai trintimi.

Ar HEV transporto priemonės turi hidraulines stabdžių sistemas?

Daugeliu atvejų elektros variklis / generatorius užtikrina pakankamą stabdymo galią automobilio sustabdymui. Tačiau, kai automobilis važiuoja labai greitai arba labai lėtai, stovi arba akumuliatorius yra pilnai įkrautas, per daug karštas arba šaltas, elektros variklis nesugeba savarankiškai užtikrinti pakankamo stabdymo momento ir reikalauja hidraulinių stabdžių pagalbos. Jo ribos didžiąja dalimi priklauso nuo automobilio. Pavyzdžiui, ankstesnės kartos (2001-2004) „Toyota Prius“ nenaudoja hidraulinių stabdžių iki momento, kol greitis nesumažėja žemiau 11 km/h, išskyrus staigų stabdymą.

Ką tai reiškia stabdžių aptarnavimui?

Hidrauliniai stabdžiai sudaro papildomą sistemą, yra rečiau naudojami ir teoriškai turėtų tarnauti ilgiau. Tačiau realybė gali būti visiškai kitokia — dėl retesnio naudojimo rūdys ir teršalai kaupiasi ant stabdžių diskų frikcinių paviršių, trinkelių tvirtinimų ir apkabų stūmoklių / kreipiančiųjų. Dėl to pagrindiniai stabdžių sistemos elementai taip pat susidėvi, bet tai vyksta kitokiu būdu.

Panagrinėkime, pavyzdžiui, apkabos kreipiančiąsias. Dėl korozijos, atsiradusios dėl reto stabdžių naudojimo, poveikio trinkelės gali ne visiškai atsitraukti nuo stabdžių diskų ir tai sukelia netolygų ir greitesnį jų susidėvėjimą. Taip pat, priklausomai nuo korozijos atsiradimo vietos, trinkelių prigludimas prie diskų gali būti nepakankamas. Dėl šios priežasties disko korozija nėra pilnai pašalinama ir diskai rūdija greičiau.

Žinoma, transporto priemonės amžius, eismo sąlygos ir aplinkos veiksniai, pvz., vanduo, pabarstyta druska ar temperatūros pokyčiai, prisidės prie sistemos komponentų susidėvėjimo. Taip pat, kaip ir kiekvieno kito automobilio atveju. Todėl geriausias sprendimas – tai reguliarios visos stabdžių sistemos  apžiūros, nepriklausomai nuo automobilio (elektrinis, hibridinis ar su vidaus degimo varikliu). Svarbiausia imtis visų automobilio gamintojo nurodomų atsargumo priemonių.

Daugiau informacijos apie elektrinius ir hibridinius automobilius galima rasti tinklapyje www.delphiaftermarket.com.

„Delphi Technologies“ rengia mokymus elektrinių ir hibridinių automobilių aptarnavimo temomis. Mokymų metu dalyviai įgaus žinių apie elektrinių ir hibridinių automobilių rūšis, darbo saugą jų aptarnavimo metu, aukštos įtampos išjungimą, o taip pat apie pavarų sistemų sandarą. Mokymų kalendorių rasite tinklapyje www.delphi-diagnostyka.pl.

/https://intercars.lt/lt/naujienos/rekuperacinis-stabdymas-be-paslapciu/

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!