Vibracijos, pasireiškiančios pavaros perdavimo sistemoje ir pagalbiniuose jos elementuose, kelia triukšmą ir lemia greitesnį dalių susidėvėjimą.
Sistemą sudaro šie elementai: variklis, sankaba, pavarų dėžė, lankstai, pavarų velenai ir varomieji ratai. Atsižvelgiant į važiavimo patogumą ir visos sistemos svorį, ši sistema turi būti santykinai elastinga ją veikiančių sukimo jėgų atžvilgiu. Šiuolaikinių transporto priemonių pavarų sistemose sukamuosius virpesius, be kitų, sukelia tokie veiksniai:
- greiti sukimo momento pasikeitimai, priklausantys nuo uždegimo netolygumo, sukeliamo atskirų cilindrų kampinių pagreičių (susijusių su vis didesniu variklio įpurškimo sistemos slėgiu);
- sistemos apkrovų pokyčiai, susiję su dinamišku transporto priemonės greitėjimu;
- pokyčiai sankabos sistemoje, sukeliantys pavarų sistemos sukamuosius virpesius.
Šie virpesiai pasireiškia iš pavarų dėžės sklindančiu triukšmu bei kėbulo elementų vibracijomis.
Vibracijos ir su jomis susijęs triukšmas savo epicentrą pasiekia pereidamas per rezonansinių vibracijų diapazoną. Svarbiausias sankabos disko elementas yra vadinamasis sukamųjų virpesių slopintuvas.
Priklausomai nuo transporto priemonės tipo, esant įjungtai pavarai, virpesių rezonansas dažniausiai pasireiškia 40-70 Hz diapazone. Konstruktoriai siekia sumažinti pasireiškiantį triukšmą ir apriboti šiuos virpesius, kad jie pasireikštų už eksploatacinio transporto priemonės darbinio greičio diapazono ribų. Panaudojus sankabos disko sukamųjų virpesių slopintuvą laisvosios pavaros sūkiams, susidarė galimybė sumažinti šių rezonansinių dažnių diapazoną iki 7-15 Hz. Jeigu sankabos disko sukamųjų virpesių slopintuvo panaudojimas negalimas, virpesių slopinimo funkciją atlieka dviejų masių smagratis.
Trijų pakopų sukamųjų virpesių slopinimo sistemą sudaro tokie elementai, kaip pagrindinis diskas, priekinis diskas ir spyruoklės su įvairiais slopinimo lygiais (talpinamos sankabos disko korpuso guolių vietose). Konstrukciją taip pat sudaro trinties žiedai ir juos prispaudžiančios kūginės, plunksninės arba lėkštinės spyruoklės.
Sankabos disko spyruoklės suteikia galimybę kampiniam stebulės pasukimui sukimosi kryptimi (mažesnio skersmens sankabos diskuose net iki 18°). Keičiant spyruoklių standumą ir jų dydį, galima gauti įvairias virpesių slopinimo savybes. Pakopinis slopinimas suteikia galimybes pasiekti laipsniškas slopinimo savybes.
Sankabos diskuose kaip slopinantys elementai yra naudojami trinties žiedai, o slopinimą užtikrina tarp šių elementų pasireiškianti trintis.
Sukamųjų virpesių slopintuvų konstrukcijos gali būti įvairių tipų. Komercinių transporto priemonių sankabų diskuose dažniausiai naudojamos šešios, septynios arba aštuonios spyruoklės, pasižyminčios skirtingomis savybėmis. Priklausomai nuo konstrukcijos, tai suteikia galimybę diferencijuoti pasukimo kampus net iki 18°.
Šiuolaikinių sankabos diskų pakopinių sukamųjų virpesių slopintuvų konstrukcijose dažnai turi būti pradinis laisvumas. Jis sudaromas slopintuvo spyruoklėse, jų guolių lizduose arba laisvosios pavaros apsukų virpesių slopintuvo spyruoklių rinkinyje. Dažnai manoma, kad tai konstrukcijos defektas, tačiau faktiškai yra visiškai priešingai. Sistemos laisvumas yra ne defektas, o sprendimas, užtikrinantis, kad važiuojant nepasireikš triukšmas. Pradinių virpesių slopintuvo spyruoklių diskas yra sujungtas su stebule, o ne su laikančiuoju disku. Dėl to sistemos dalys gali judėti kampu viena kitos atžvilgiu.
Informaciją pateikė ZF
Komentarai