Turbininiai kompresoriai suprojektuoti taip, kad jų tarnavimo laikas būtų proporcingas variklio veikimo laikui. Tačiau aukštųjų technologijų išmetamųjų dujų sistemos komponenetai yra veikiami rizikos veiksnių.
Rizikos veiksniai:
• Svetimkūniai, prasiskverbiantys į turbiną;
• Tepalai prastai patenka į turbiną;
• Per didelė išmetamųjų dujų temperatūra.
Yra keletas praktinių patarimų ir gudrybių, kaip veiksmingai pakeisti turbininį kompresorių.
Tyrimas
Kad remontas būtų sėkmingas, reikia nustatyti ir pašalinti gedimo priežastį. Priešingu atveju naujas kompresorius vėl suges.
Švara
Net mažiausias svetimkūnis veikia kaip sviedinys, nepaprastai dideliu greičiu lekiantis iš turbinos į tiesiai į turbininio kompresoriaus sparnuotę. Dėl šios priežasties oro filtrą būtinai reikia pakeisti. Taip pat svarbu kruopščiai išvalyti visą oro įsiurbimo sistemą ir pašalinti svetimkūnius iš išmetamojo vamzdžio.
Sutepimas
Rotoriaus ašies guolis turi būti suteptas varikline alyva.
Cirkuliacija – tolygi
Kompresorius sutepamas ir aušinamas varikline alyva, o į variklį alyva tiekiama iš tepalų siurblio. Tepalai cirkuliuoja per grįžtamąjį vamzdį. Alyva turi judėti tolygiai, neturi būti nuosėdų. Jei grįžti vamzdžiu yra trukdžių, tepalai gali pradėti bėgti per turbiną arba turbininio kompresoriaus sparnuotes. Tada neišvengiamai bus sugadintas variklis.
Ar viskas sandaru?
Visos kompresoriaus jungtys turi būti sandarios, kad tepalai, oras, išmetamosios dujos ir aušinimo skystis keliautų švariai ir saugiai. Svarbu: visada reikia rinktis tik originalius komplektus. Negalima rinktis jau panaudoto, nes jis gali būti deformuotas, tad nebus užtikrintas reikiamas sandarumas. Nereikėtų naudoti sandarinamųjų mišinių bei skystų sandariklių. Toks mišinys gali sumažinti vamzdžio skersmenį, prarasti savo savybes ir trukdyti tepalams judėti – tai didelė žala kompresoriui.
Ar apsaugos sveikos?
Tepalai dažnai tiekiami ir grąžinami labai arti turbininio kompresoriaus. Automobilių gamintojai tepalų vamzdelius apsaugo specialiomis apsaugomis – keičiant turbininį kompresorių reikėtų patikrinti, ar apsauga vis dar vietoje ir nepažeista.
Naujas turbininis kompresorius – nauji tepalai
Keičiant turbininį kompresorių visada turi būti keičiama variklinė alyva ir alyvos filtras – taip pašalinami svetimkūniai iš turbininio kompresoriaus ir jis apsaugomas nuo pažeidimų. Sename kompresoriuje dažnai būna įvairių svetimkūnių.
Būtina pasirūpinti siurbliu
Keičiant kompresorių į alyvą galėjo patekti vandens kondensato, o į aušinimo sistemą – išmetamųjų dujų, todėl geriausia būtų pakeisti alyvą ir išvėdinti aušinimo sistemą.
Kartu reikėtų pasirūpinti, kad automobilis savaime neužsiliepsnotų užvedus variklį (pavyzdžiui suaktyvinkite degalų siurblio saugiklį arba atjunkite rėlę). Tada užveskite variklį, kol starteriui pradėjus veikti pakils alyvos slėgis. Jei variklis užvestas pirmą kartą, rekomenduojama jį palikti dirbti tuščiąja eiga 2 minutes prieš atidarant droselį – taip bus geriau tiekiami tepalai.
Nepraleidžia?
Turite patikrinti ar visi varžtai ir jungtys sandarūs, ar nėra nuotėkio.
Ilgų nuotolių mėgėjas
Kiekvienam varikliui naudingiau kai važiuojate ilgus atstumus. Turbininiams varikliams trumpos kelionės apskritai ne į naudą, nes pradėjus greitai važiuoti, kol variklis dar šaltas, nesudegę degalai ir vandens kondensatas kaupiasi variklinėje alyvoje – tai silpnina tribologines alyvos savybes ir mažina alyvos plėvelės takumą. Šie neigiami veiksniai dingsta, kai variklinė alyva įkaista iki 80 laipsnių temperatūros, bet, jeigu ji ilgesnį laikotarpį būna žemesnė, kyla rizika turbininiam kompresoriui: gali nusidėvėti kompresoriaus rotorius, ašelė, guoliukas, turbinos rotorius. Jei lauke žema temperatūra variklio alyva ir kondensatas, esantis joje, grįžta į kompresorių ir gali užšalti karterio ventiliacijoje – tada bus netinkamas variklio kompresijos laipnis.
Biodyzelinas? Didesnė rizika varikliui ir turbininiam kompresoriui
Augaliniai aliejai neišgaruoja, todėl kaupiasi variklio alyvoje. Ji tampa klampi iki tam tikros pavojingos koncentracijos – jos nepakeitus sugenda tepimo sistema. Augalinį aliejų naudojant kaip kurą, tepalus keisti reikės daug dažniau.
Naudinga žinoti
Profilaktika tuščiąja eiga
Kad tepalai tikrai patektų į turbininį kompresorių, prieš važiuodami automobilių leiskite varikliui padirbti tuščiąja eiga apie 30 sekundžių, o po kelionės gretkeliu kompresorius tegu atvėsta – palikite padirbti tuščiąja eiga apie 30 sekundžių.
Ilgas nuotolis – būtinas
Vairuotojai, važiuojantys trumpus atstumus, turėtų bent kartą per savaitę įveikti ilgesnę distanciją – taip atsinaujins variklinė alyva.
Salono šildytuvas ims veikti greičiau
Jei norite, kad žiemą kuo greičiau įšiltų variklis, prieš įjungdami salono šildytuvą palaukite 3 minutes ir leiskite varikliui padirbti tuščiąja eiga – tokiu būdu salono šildytuvas pradės daug greičiau pūsti šiltą orą.
Komentarai