Sankaba – tai nuo automobilizmo pradžios žinomas elementų rinkinys, skirtas variklio sujungimui ir atjungimui nuo pavarų dėžės.
Didinant variklio parametrus, t. y. sukimo momentą ir galią, turėjo būti tobulinamas ir visas šis elementų rinkinys (diskatorius, diskas, išminamas guolis ir valdymo sistema).
Dar penktajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje lengvųjų automobilių variklių galia siekė kelias dešimtis arklio galių, o sukimo momentas – nuo keliolikos iki kelių dešimčių niutonmetrų. Šiuolaikinių variklių galia siekia keletą šimtų arklio galių, o sukimo momentas – keletą šimtų niutonmetrų.
Atsižvelgiant į tai, sankaba turi perduoti didesnius sukimo momentus ir galią (perduoda du kartus didesnę galią, nei sukuria variklis). Be to, esant tokioms didelėms sukimo momento vertėms, varymo sistemai jos turi būti perduotos tolygiai. Sukimo momentas varantiesiems ratams turi būti perduotas ne tik su kontroliuojamu sankabos praslydimu, bet ir labai greitai. Greitas momento perdavimas – tai laikotarpio, kuriuo ratuose nėra sukimo momento, trukmės sumažinimas. Tai atsispindi transporto priemonės važiavimo krypties stabilizavime.
Didesnio sukimo momento ir galios perdavimas gali būti pasiektas, pavyzdžiui, didinant sankabos disko prispaudimo jėgą. Tačiau šiuo atžvilgiu riboja sankabos valdymo patogumas ir valdymo elementų tvirtinimo vietų apkrovos. Vienas iš sprendimų yra trinties paviršiaus padidinimas, tačiau jis yra susijęs su sankabos korpuso matmenų ir svorio didinimu (didesnis svoris – problema, susijusi su išcentrinės jėgos poveikiu elementų patvarumui). Atsižvelgiant į tai, pradėta naudoti kelių diskų sankabas (dažniausiai dviejų).
Elastingas (tolygus) sukimo momento perdavimas (įjungiant sankabą) yra užtikrinamas atitinkamai lėtinant sankabos valdymo sistemos hidraulinio skysčio grįžtamąjį srautą ir naudojant spyruokliuojančias plokšteles tarp frikcinių antdėklų. Šiuolaikinių sankabų konstrukcijose yra svarbus jų įsijungimo laikas ir išminamo guolio eiga, tai be kita ko užtikrinama nuolatiniu išminamo guolio priekinės dalies kontaktu su lėkštinės spyruoklės galais. Guoliai su kūginiu riedėjimo paviršiumi gali dirbti nuolat besiliesdami prie lėkštinės spyruoklės.
Tiek trumpa lėkštinės spyruoklės eiga, tiek poreikio aptarnauti sankabą nebuvimas (nereikia nustatyti sankabos išmynimo sistemos tuščiosios eigos tarpo) yra užtikrinami frikcinių antdėklų susidėvėjimo kompensavimo sistema (SAC sistema). Transporto priemonių konstrukcijų plėtra, be kita ko, yra orientuota į judėjimo ir naudojimo patogumą. Važiavimas vadinamuosiuose „kamščiuose“ – didelė psichologinė ir fizinė našta vairuotojui.
Siekiant sumažinti šią problemą, buvo pradėtos naudoti automatinės pavarų dėžės. Tačiau šis sprendimas sukelia didelius galios nuostolius. Mažas automatinių pavarų dėžių efektyvumas, be kita ko, yra susijęs su sukimo momento keitiklio, sankabos ir stabdžių elementų praslydimu.
„LuK“ sukurta „2CT“ pavadinta dviguba sankaba suteikia galimybę automatizuoti pavaros sistemos aptarnavimą ir išsprendžia tolygaus sukimo momento perdavimo per trumpiausią įmanomą laiką problemą. Mechaninių pavarų dėžių atveju problema yra varančiųjų ratų sukimo momento praradimo keičiant pavaras trukmės sutrumpinimas. Iš kitos pusės, kontroliuojamas praslydimas, suteikiantis galimybę tolygiai perduoti sukimo momentą, yra šiluminė sankabos apkrova.
„2CT“ sankabose yra išvengta galios praradimo, būdingo automatinių pavarų dėžių keitikliams. Naudojama frikcinių antdėklų susidėvėjimo kompensavimo sistema užtikrina nuolatinį guolio kontaktą su lėkštine spyruokle, o tai mažina jo eigą ir gerina sankabos įjungimo tolygumą. Ypač trumpas sankabos įsijungimo laikas – tai šilumos išsiskyrimo apribojimas ir varančiųjų ratų sukimo momento praradimo trukmės sutrumpinimas. Mechaninės pavarų dėžės su vienguba sankaba pavaros perjungimo trukmė siekia maždaug 1,2 s, o pavarų dėžės su dviguba sankaba („2CT“) – maždaug 0,4 s. Šis nuolatinis sauso tipo sankabų tobulinimas, atliekamas įmonėje „Schaeffler“, sutrumpino varančiųjų ratų sukimo momento praradimo trukmę, pašalino sankabų aptarnavimo poreikį, užtikrino elastingą ir tolygų sukimo momento perdavimą į pavarų dėžę, apribojo galios nuostolius ir sumažino degalų suvartojimą.
Komentarai