Kokie yra tipiniai automatinių CVT pavarų dėžių gedimų požymiai? Kaip vyksta remontas? Paklauskime eksperto, kuris daugelį metų užsiima automatinių pavarų dėžių remontu. Jis taip pat papasakos, kurios CVT transmisijos yra patikimiausios, o kurios dažniausiai patenka pas mechaniką.
Automatinės CVT pavarų dėžės masiškai montuojamos nuo praėjusio amžiaus penkiasdešimtųjų pabaigos. Jos turi daug šalininkų ir daug priešininkų. Jos turi daug privalumų, bet taip pat ir nemažai trūkumų. Važiuoti automobiliu su CVT yra malonu ir ekonomiška. Jų konstrukcija yra paprastesnė nei hidraulinių pavarų dėžių. Jos netinka montuoti automobiliuose su didelės galios varikliais. Šiuo metu CVT pavarų dėžės išgyvena didelį populiarumą. ES reglamentai skatina hibridinės pavaros automobilius. O juose, ypač japoniškuose, masiškai montuojamos bepakopės CVT pavarų dėžės.
CVT pavarų dėžė, nuotr. Total Energies.
Kaip veikia automatinė bepakopė CVT pavarų dėžė?
Paprastai tariant – CVT pavarų dėžės konstrukcijos pagrindą sudaro du kūginiai skriemuliai. Pirmasis kūginis skriemulys sumontuotas ant įėjimo veleno, sujungto su sankaba. Antrasis kūginis skriemulys sumontuotas ant išėjimo veleno, sujungto su diferencialu, iš kur pavara tiesiogiai perduodama į ratus.
Kūginiai skriemuliai sujungti grandine arba transmisijos diržu. Pavarų dėžės darbo metu skriemuliai artėja vienas prie kito arba tolsta vienas nuo kito. Dėl to pavaros perjungimas vyksta sklandžiai (be trūkčiojimų), o perdavimo skaičius teoriškai yra begalinis.
Viena iš įdomių ir labai populiarių konstrukcijų yra CVT Multitronic pavarų dėžė. Tai yra bepakopė pavarų dėžė, tačiau gamintojas pritaikė sprendimą, kuris įsimena tam tikras grandinės, jungiančios kūginius skriemulius, padėtis. Dėl šios priežasties bepakopė CVT pavarų dėžė buvo siūloma kaip 6 pavarų arba 8 pavarų pavarų dėžė.
Tipiniai automatinės CVT pavarų dėžės gedimo požymiai
Kokie yra CVT pavarų dėžės gedimo simptomai? Pavarų dėžė triukšmauja, trūkčioja, dirba netolygiai, dingsta ankstesnis važiavimo komfortas. Automobilio prietaisų skydelyje gali pasirodyti įspėjamieji pranešimai ir pavarų dėžė gali pereiti į avarinį režimą. Pavarų dėžėje taip pat gali būti alyvos nuotėkis.
Svarbu prisiminti, kad CVT pavarų dėžė, kaip ir bet kuris automatas, reikalauja reguliaraus (paprastai kas 40 000 ar 60 000 km ridos) pavarų dėžės alyvos keitimo. Ir naudoti gamintojo nustatytos specifikacijos alyvą.
Automatinių CVT pavarų dėžių gedimai – interviu su ekspertu
Kalbamės su Maciejumi Stachura, ASB Zuzmat dirbtuvių Zębowice, netoli Jawor, savininku. Dirbtuvės specializuojasi visų tipų automatinių pavarų dėžių remonte. Įmonė ASB Zuzmat yra daugkartinis automobilių pramonės apdovanojimų „Orłów Motoryzacji” laureatas.
– CVT tipo transmisijos (Continuously Variable Transmission) turi savo specifinių problemų, dėl kurių daugelis mechanikų vengia jų remonto, – paaiškina Maciejus Stachura. – Jos laikomos labai sudėtingomis ir jautriomis. Mūsų įmonėje remontuojame visų gamintojų CVT pavarų dėžes.
Kokios CVT pavarų dėžės dažniausiai patenka į Jūsų dirbtuves?
Maciejus Stachura: Mūsų dirbtuvėse dažniausiai susiduriame su tomis, kurios montuojamos daugiausia Audi A4, Audi A6 ir Audi A5, t.y. Multitronic pavarų dėžėmis. Antrasis CVT pavarų dėžių prekės ženklas, kuris dažnai patenka į mūsų dirbtuves, yra Jatco pavarų dėžės, t.y. Japan Automatic Transmission Company. Jatco CVT pavarų dėžės montuojamos, be kita ko, Nissan, Renault, Mitsubishi, Suzuki ir Dodge automobiliuose.
Kas dažniausiai genda Multitronic pavarų dėžėse?
Audi prekės ženklas apdovanojo mus nesuskaičiuojama daugybe TCM (Transmission Control Module) kompiuterių remontų. Šie kompiuteriai yra pavarų dėžės viduje, todėl jie patiria drastiškus temperatūros pokyčius ir variklio perduodamą vibraciją. Kitas pasikartojantis gedimas yra priekinės (važiavimui į priekį) sankabos nusidėvėjimas. Per didelis sankabos diskų laisvumas ir alyvos slėgio sumažėjimas pasireiškia trūkčiojimu pajudant iš vietos. Paskutinis gedantis elementas yra pavaros grandinė, veikianti ant plieninių kūginių skriemulių. Su rida ji išsitempia, dėl ko galiausiai praslysta arba nutrūksta.
Multitronic, nuotr. Audi AG.
Kas dažniausiai genda Jatco pavarų dėžėse?
Jatco pavarų dėžės suteikia mums visai kitokį žaidimą. Čia vienas mažas elementas alyvos siurblyje sukelia daugumos komponentų gedimus. Kalbame apie slėgio reguliavimo vožtuvą. Tai yra jautrus kiekvienos Jatco tipo CVT pavarų dėžės taškas. Smulkios metalinės dulkės, esančios alyvoje, susidariusios normalaus pavarų dėžės eksploatavimo metu, sukelia laipsnišką šio vožtuvo nusidėvėjimą, o galiausiai jo užstrigimą. Stabilaus slėgio nebuvimas, t.y. per didelis padidėjimas ar sumažėjimas, sukelia variatorių, grandinės, sankabų ar hidraulinio bloko gedimą. Pirmieji nerimą keliantys simptomai yra sūkių svyravimas važiuojant pastoviu greičiu, trūkčiojimas pradedant važiuoti ir keičiant pavaras, klaidos kompiuteryje arba avarinis pavarų dėžės režimas.
Kaip Jūs remontuojate CVT tipo pavarų dėžes? Pavyzdžiui, kaip šalinate priekinės sankabos gedimą Multitronic pavarų dėžėse?
Priekinės sankabos regeneravimo procesas Multitronic pavarų dėžėje susideda iš visiško pavarų dėžės išardymo, jos išvalymo ir gedimų patikrinimo. Tada mes matuojame frikcinių elementų nusidėvėjimą, parenkame tinkamo storio tarpiklius, diskus ir tiksliai matuojame laisvumą, kuris yra lemiamas tinkamam sankabos veikimui. Nepamiršame elementų, atsakingų už sandarumą, tokių kaip prispaudimo plokštė, tefloniniai žiedai ir sankabos maitinimo vamzdelis.
O kaip remontuojate vožtuvą Jatco pavarų dėžėse?
Jatco pavarų dėžės ir nelaimingojo siurblio atveju išmontuojame sugadintą slėgio reguliavimo vožtuvą, išplečiame lizdą naudodami specialius plėstuvus ir įdedame didesnių matmenų vožtuvą.
Galiausiai drąsus klausimas. Kurios automatinės CVT pavarų dėžės, Jūsų nuomone, yra patikimiausios?
Įdomu, kad Toyotos pavarų dėžės yra išskirtinės. Čia nesusiduriame su tipiniais anksčiau aprašytais gedimais. Toyotos pavarų dėžės yra tos pavarų dėžės, kurias rečiausiai matome ant mūsų stalo. Jų patikimumas kyla iš tvirtesnių medžiagų naudojimo, gerai suprojektuotos tepimo ir aušinimo sistemos. Taksi vairuotojai didesniuose miestuose apie tai labai gerai žino.
Komentarai