Nors šia tema buvo rašoma daugybę kartų, o ratų tvirtinimas naudojant varžtus atrodo paprastas darbas, kuriam nereikia specialių žinių ir įgūdžių, tačiau servisų praktikoje problemų pasitaiko dažnai. Paprastai, pamirštama apie pavojus, kuriuos kelia per stipriai arba per silpnai priveržti ratai. Todėl, siekiant pašalinti visus galimus pavojus, būtina laikytis kelių taisyklių.
Kas yra priveržimo jėga?
Įprastinio važiavimo metu srieginės rato jungtys turi absorbuoti visas dinamines apkrovas (ypač vibracijas), o suveržti elementai turi dirbti tarsi vienas (ratas-stabdžių diskas-stebulė). Šiuo tikslu būtina užtikrinti pakankamą priveržimo jėgą, kuri yra apibrėžiama kaip varžto priveržimo metu ašine kryptimi susidaranti jėga.
Varžtą priveržimo jėga veikiantis sukimo momentas sukelia sriegį veikiančią tempimo jėgą, kuri, savo ruožtu, lemia elastingą varžto išsitempimą ir ratlankio susitraukimą. Šiuo atveju varžtą galima įsivaizduoti kaip įsitempiančią spyruoklę, o jungiamus elementus (rato stebulę, stabdžių diską ir ratlankį) – kaip susitraukiančią spyruoklę. Elastingas atskirų elementų išsiplėtimas arba susispaudimas tarp apkrovos veikiamų elementų sudaro trinties paviršių. Priveržimo jėgą lemia tokie veiksniai, kaip sukimo momentas, sriegio paviršiaus trintis, medžiagos savybės, varžto matmenys ir kiti jo parametrai.
Profesionaliai priveržti ratą galima tik atsižvelgus į visus veiksnius!
Per maža priveržimo jėga
Jeigu rato varžtai bus priveržti silpnesniu sukimo momentu, nei rekomenduoja transporto priemonės gamintojas, nebus pasiekta būtina priveržimo jėga. Tai sukelia apkrovos veikiamų elementų vibraciją. Todėl varžtas gali atsisukti, o blogiausiu atveju – nukristi ratas. Priveržimo jėga keičiasi kiekvieną kartą atsukant arba prisukant varžtus. Kiekvieną kartą prisukant arba atsukant varžtą, jo sriegio paviršius yra veikiamas apkrovų, todėl didėja trintis sriegio srityje ir po varžto galvute. Dėl padidėjusios trinties dinamometrinis raktas nustoja „priveržinėti“ varžtą dar prieš pasiekiant reikiamą vertę. Todėl rato, stebulės ir varžto susilietimo vietoje nebus pasiekta gamintojo reikalaujama priveržimo jėga (žr. diagramą).
Trinties jėga drastiškai padidėja surūdijusių, nešvarių arba sugadintų ratų elementų tvirtinimo atvejais, o dėl šios priežasties ypač sumažėja priveržimo jėga (žr. 1 ir 2 pav.).
Per didelė priveržimo jėga
Jeigu ratų varžtai yra priveržiami nenaudojant dinamometrinio rakto, varžtai gali būti priveržti per stipriai. Dažniausiai tai lemia varžto išsitempimą arba pernelyg didelį suspaudimą – ypač aliuminio ratlankių atveju. Todėl yra prarandamas elastingumas. Tai reiškia plastinę deformaciją (žr. 3 pav.). Jeigu ratų varžtai yra sutepami, drastiškai sumažėja trintis, o tai, savo ruožtu, lemia per didelę priveržimo jėgą, netgi ir naudojant dinamometrinį raktą. Kraštutiniu atveju galima net nutraukti varžtą.
Montavimo patarimai:
• Reikia laikytis automobilio gamintojo rekomenduojamų sukimo momentų.
• Naudoti tik dinamometrinius raktus, kurie užtikrina, kad bus pasiektas tikslus varžtų priveržimo sukimo momentas.
• Varžtus su surūdijusiu, deformuotu arba sugadintu sriegiu visada reikia pakeisti naujais.
• Reikia patikrinti, ar neužteršti ir nesurūdiję stebulės sriegiai, o defekto atveju – pakeisti stebulę.
• Nuvalyti surūdijusį ratlankio lietimosi paviršių.
• Patikrinti, ar varžtų ir ratlankio lietimosi vietose nėra nešvarumų, alyvos ir tepalo likučių, sugadinimų.
• Ratų varžtus reikia sukti tolygiai ir atitinkama tvarka. Reikia besąlygiškai laikytis automobilio gamintojo rekomendacijų.
• Priveržimui niekada nenaudoti smūginių raktų.
Pasitikėkite patikrintomis „Febi Bilstein“ dalimis, kurių kokybė atitinka originaliai įrangai keliamus reikalavimus. Visą pasiūlymą rasite svetainėje www.febi-parts.com.
„Febi“ priklauso garsius prekės ženklus perkančiai grupei „Bilstein group“. Daugiau informacijos rasite interneto svetainėje www.bilsteingroup.pl.
Komentarai