Vieni sako, kad turbokompresorius sunaudoją alyvą, kiti, kad turbokompresorius paima alyvą, treti, kad turbokompresorius „išleidžia alyvą“, galima sakyti ir apie alyvos nutekėjimą iš turbokompresoriaus. Kasdieniame mechaniko darbe tai yra viena dažniausių klientų praneštų galimo gedimo priežasčių. Norint paaiškinti alyvos nuotėkio reiškinį, pirmiausia reikėtų paminėti turbokompresoriaus konstrukciją, būtent iš ko jis susideda ir kaip veikia jo sandarinimo sistema.
Kai ant darbastalio gulintį turbokompresorių užliejame alyva, blokuodami alyvos tekėjimą, niekas neturėtų stebėtis, kad alyva iš centrinio korpuso išbėga tiek iš siurbimo, tiek iš turbinos pusės. Kad turbokompresorius būtų sandarus, kėbuluose turi būti sukamasis judėjimas ir slėgis degimo ir oro pusėje. Kai sistema veikia tinkamai, šie slėgiai visada yra didesni už alyvos slėgį, kuris yra maždaug 1 baras išdirbus guoliuose.
Dėl didžiulių sukimosi greičių iki 250 000 aps./min ir turbokompresoriuje vyraujančių temperatūrų, išmetimo pusėje siekiančių net 1 200 laipsnių Celsijaus, turbokompresorių konstrukcijoje negali ir nenaudojami tipiniai alyvos sandarikliai (O-žiedai). Nepaisant to, turbo sandarinimo sistemos konstrukcija yra gana paprasta. Tiek oro, tiek turbinos pusėje alyvos deflektorius su sandarinimo žiedu ir tik besisukant turbokompresoriaus velenui išcentrinė jėga išmeta alyvą į specialias alyvos erdves, kuri dėl gravitacijos nuteka į alyvos indą. Sumontuotas plieninis sandarinimo žiedas, spaudžiamas išmetamųjų dujų slėgiu, papildomai sandarina sistemą. Lygiai tą patį reiškinį galima pastebėti ir oro pusėje, skiriasi tik alyvos deflektoriaus konstrukcija, kuri įmontuota į vadinamąją galinę plokštę arba yra visiškai atskiras komponentas.
Minėti techniniai sprendimai neleidžia alyvai išbėgti iš turbinos jai tinkamai ir efektyviai dirbant, t.y., nei nėra pažeistos turbokompresoriaus guolių sistemos. Atsirandantis alyvos nutekėjimas nėra priežastis, o simptomas, rodantis galimą tikrąjį gedimą. Dažniausios alyvos nutekėjimo iš turbokompresoriaus priežastys, nesusijusios su jo gedimu, yra šios:
Netinkamai veikia alkūninių velenų sistemos vėdinimo sistema.
Turbokompresoriaus siurbimo dalis ne tik įsiurbia orą, bet ir padeda atpalaiduoti karterį. Labai dažnai dėl neteisingo alyvos atskyrimo sprogimo metu alyva atsiranda ant turbokompresoriaus suspaudimo rato ir toliau tarpiniame aušintuve. Tačiau už tai atsakingas ne turbokompresorius.
Variklio prapūtimai.
Paprastai žinoma, kad alyva iš turbokompresoriaus dėl gravitacijos patenka į karterį. Be to, stūmoklių judėjimas sukuria vakuumą, kuris palengvina jos nutekėjimą. Net šiek tiek padidėjęs slėgis karteryje blokuoja laisvą alyvos tekėjimą iš turbokompresoriaus ir jos nutekėjimą, ypač į mūsų automobilio išmetimo sistemą. Slėgio padidėjimui karteryje įtakos turi: dujų prasiskverbimas per vožtuvo žiedus, dujų prasiskverbimas per vožtuvo kreipiklius arba dujų prasiskverbimas tarp stūmoklio ir cilindro.
Kiti, dažnai nereikšmingi reiškiniai, blokuojantys laisvą alyvos tekėjimą iš turbokompresoriaus
Tai gali būti per aukštas variklio alyvos lygis, neleidžiantis jai laisvai tekėti į karterį. Užsikimšusi alyvos nutekėjimo linija, kuri gali būti susilenkusi arba užteršta sena, perdegusia alyva, todėl sumažėja jos skerspjūvis.
Neretai dėl neteisingai parinktos tarpinės iš turbokompresoriaus nuteka alyva. Per mažas tarpiklio skersmuo veiksmingai blokuoja alyvos srautą, todėl alyva gali nutekėti tiek į išmetamųjų dujų, tiek į suspaudimo pusę.
Anksčiau aptardami teisingą turbokompresoriaus sandarinimo sistemos darbą, minėjome, kaip svarbu, kad korpusuose oro ir išmetamųjų dujų sistemose būtų tinkamas slėgis, be kurio mūsų turbokompresorius nebus sandarus. Ypač pastarasis yra labai svarbus alyvos nutekėjimo iš turbokompresoriaus kontekste. Daugelis iš mūsų labai dažnai susiduria su tokiomis paslaugomis kaip katalizatoriaus arba dyzelino kietųjų dalelių filtro išpjovimas. Reikia atsiminti, kad pašalinus bet kokius elementus iš automobilio išmetimo sistemos pasikeičia išmetamųjų dujų slėgis išmetimo sistemoje, dėl ko dažniausiai nuteka alyva iš turbokompresoriaus, nes tokie veiksmai sutrikdo tinkamą jo darbą.
Kaip matyti, ne tik turbokompresoriaus gedimas yra jo nesandarumo priežastis, bet labai dažnai šie reiškiniai visiškai nesusiję su turbokompresoriumi. Štai kodėl mechaniko atlikta teisinga diagnozė yra tokia svarbi. Nustačius teisingą nuotėkio priežastį, sutrumpinsite mechaniko darbo laiką, o labiausiai – pinigus, išleistus keičiant naują turbokompresorių.
Komentarai