Kokie yra pirmieji turbokompresoriaus gedimo simptomai?

18 spalio 2021, 12:55

Priešingai abejones keliančiai nuomonei, turbokompresorius yra labai patvarus įrenginys. Nepaisant to, kad jis yra eksploatuojamas neįtikėtinoje temperatūroje ir nuostabiai dideliu darbiniu greičiu, jis gali funkcionuoti ilgą laiką. Panašiai kaip paties variklio atveju, turbokompresoriaus ilgalaikiškumui užtikrinti yra būtina jo tinkama priežiūra ir atsargumo priemonių taikymas turbokompresoriaus eksploatavimo metu.

Turbokompresoriaus atžvilgiu reikia laikytis šių pagrindinių nurodymų:

  • Vengti didelių apsisukimų iškart po variklio užvedimo.
  • Nutraukus darbą dar kurį laiką variklio neišjungti, leidžiant tuo būdu turbokompresoriui ataušti.
  • Reguliariai, kas kurį laiką keisti alyvą.

Nnesilaikant šių nurodymų, kurie yra  pagrįsti aplinkosauga ir turbokompresoriaus tinkamų darbo sąlygų taikymu, ilgai nelaukus pastebėsime nerimą keliančius įrenginio gedimo simptomus.

Paveikslas

Vienas pirmųjų turbokompresoriaus gedimo simptomų, kurį pastebėsime – tai sumažėjusi variklio galia: Jūs galėsite pajusti, kad automobilis neįsibėgėja taip greitai, kaip anksčiau (tai pasireiškia tuo, kad  suteikiamos energijos nepakanka, kad pasiekti 1000-1500 apsisukimų per minutę) arba maksimalus greitis nepasiekiamas taip greitai, kaip turėtų. Tai gali sukelti, pavyzdžiui, sugedusios besisukančios turbokompresoriaus dalys arba nutekėjimas tarp turbokompresoriaus ir įsiurbimo kolektoriaus. Sumažėjus galiai, be „Check Engine“ indikatoriaus lemputės užsižiebimo, dažnai pasireiškia sklindantys iš po dangčio ir nerimą keliantys garsai bei vibracijos.

Visi turbokompresoriai generuoja tam tikrą triukšmo lygį, kurio dauguma žmonių net nepastebi. Tačiau, kai šis garsas tampa vis garsesnis, labiau pastebimas, arba keičiasi bet kokiu būdu, tai gali būti simptomas įvairių problemų, tokių kaip:

  • suspaudimo rato pažeidimas pašalinių medžiagų poveikio pasekmėje;
  • sukamosios turbokompresoriaus sistemos išsireguliavimas;
  • tarpinio aušintuvo pažeidimas ar nuotėkis išmetimo ar įsiurbimo sistemoje sandarumo praradimo pasekmėje;
  • išmetamųjų dujų ištekėjimas per turbokompresoriaus išmetimo kolektoriaus tarpiklį.

Kitas lengvai pastebimas turbokompresoriaus pažeidimo simptomas, tai padidėjęs išmetamų dūmų gausumas, kurių spalva leidžia preliminariai  apibrėžti gedimo pobūdį. Tiek mėlyni, tiek ir juodi dūmai  gali liudyti netinkamą turbinos veikimą ar jos avariją.

  • Juodos išmetamosios dujos reiškia pernelyg sodrų kuro mišinį, o sugedusio turbokompresoriaus atveju gali reikšti, kad dėl sugedimo ar nutekėjimo įsiurbimo sistemoje, į degimo kamerą tiekiama per mažai oro, ko pasekmėje kuras negali visiškai sudegti. Kitos juodų dūmų kilimo priežastys, tai pažeisti arba susidėvėję purkštukai arba išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemos pažeidimai (EGR).
  • Mėlynos spalvos išmetamosios dujos reiškia, kad dega variklio alyva, o sugedusio turbokompresoriaus atveju suspaudimo pusėje pasireiškė besisukančios sistemos nuotėkis, alyva pateko į degimo kamerą per tarpinį aušintuvą. Kita mėlynų dūmų kilimo priežastis gali būti alyvos patekimas per susidėvėjusius ar pažeistus vožtuvų sandariklius.

Kitas simptomas, galintis liudyti turbinos pažeidimus, yra pastebimas per didelis variklio alyvos nuostolis. Dažniausi turbokompresoriaus gedimo simptomai, susiję su dideliu alyvos praradimu, yra alyvos pėdsakai įsiurbimo ir (arba) išmetimo sistemos vamzdžiuose, liudijantys per didelį sandarinimo žiedų susidėvėjimą, o tai papildomai pasireiškia gausiu dūmų iš išmetimo vamzdžio sklidimu. Alyva per pažeistus sandariklius patenka į įsiurbimo ir (arba) išmetimo sistemą. Kraštutiniais atvejais, kai nuotėkis iš suspaudimo pusės yra labai didelis ir alyvos kiekis pateks per tarpinį aušintuvą iki cilindrų, to pasekmėje gali įvykti nekontroliuojamas alyvos degimas ir variklio įsibėgėjimas.

Kada tampa aišku, kad turbokompresoriaus pataisymas nėra galimas?

Šiais laikais, nuolat didėjant variklių su turbokompresoriais skaičiui, didėja ir atsarginių dalių turbokompresoriams gamyba bei prieinama jų remontui reikalinga technologija. Nors „originalų“ gamintojai vis dar teigia, kad turbokompresoriai, su kintama geometrija, neturėtų būti remontuojami, o keičiami naujais agregatais, tuo tarpu dirbtuvių, siūlančių tokią paslaugą, vis daugėja. Taip yra, be kita ko, dėl daug lengvesnio atsarginių dalių prieinamumo ir laipsniško specializuotų mašinų atsiradimo dirbtuvėse, skirtose kintamos geometrijos mechanizmų nustatymui. Galų  gale sprendžia klientas, kuris visada gauna tai, ko pageidauja.

Šaltinis – firma Melett – turbokompresorių remontui skirtų dalių gamintojas.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!