Kaip mini techninio ciklo dalis atsakome į dažniausiai su automatinių pavarų dėžių aptarnavimu susijusius klausimus. Atsakymus pateikia „Ravenol“ įmonės specialistai.
Ar reikėtų keisti ATF alyvą automatinėje pavarų dėžėje?
Kaip ir variklyje, būtina reguliariai keisti alyvą automatinėje pavarų dėžėje, nes alyva eksploatuojant susinaudoja metu. Pablogėja tepimo savybės, degraduojasi apsaugantys nuo susidėvėjimo ir plovimo priedai, padidėja rūgščių ir kietųjų dalelių kiekis, sumažėja aliejaus klampa. Dėl prastos alyvos kokybės pavarų dėžės mechanizmai greičiau susidėvi ir užsikemša hidraulinė sistema bei kanalai.
Kodėl yra nuomonių, kad automatinei pavarų dėžei nereikia priežiūros?
Automobilių gamintojai savo techninės priežiūros instrukcijose kartais nurodo, kad nėra ATF alyvos keitimo intervalo arba kad jų automatinė pavarų dėžė buvo pripildyta ATF visam automobilio eksploatacijos laikotarpiui – vad. „LifeTime Fill“. Dažnai vartotojai ir net įgaliotosios automobilių remonto dirbtuvės tada mano, kad automatinei pavarų dėžei alyvos keisti nereikia. Tai klaidingai interpretuota informacija. Verta žinoti, kad daugelis automobilių gamintojų užsako specialią aptarnavimo veiklą, įskaitant ATF alyvos kontrolę, kai automobilis naudojamas neoptimaliomis sąlygomis, apibrėžtomis kaip sunki, ir ši informacija dažnai gali būti klaidinanti. Tarp sunkių automobilių gamintojų nurodytų sąlygų yra: važiavimas greitkeliu arba dažnas važiavimas kamščiuose, važiavimas žemesnėje nei 0 °C temperatūroje, dažnas važiavimas trumpais atstumais, važiavimas žvyrkeliais, dažnas važiavimas su visa apkrova, priekabos vilkimas. Tada įgaliotosios automobilių remonto dirbtuvės techninės priežiūros instrukcijose rekomenduojama perpus sumažinti ATF alyvos keitimo intervalą, o kai automobilio gamintojas nenumato intervalo, alyvą reikia visiškai pakeisti, kai ji tampa juoda ir jaučiasi jos pridegęs kvapas, o ant valdymo magnetų yra pjuvenų. Kiekvienas automobilių gamintojas savo techninės priežiūros instrukcijose nurodo įgaliotosios automobilių remonto dirbtuvės techninės priežiūros specialistams reguliariai tikrinti ATF alyvos lygį ir kokybę, o prireikus ją papildyti ar visiškai pakeisti. Taip pat verta žinoti, kad pagal automobilių gamintojų prielaidas, naujoji pavarų dėžė turėtų atlaikyti apie 150 tūkst. Km be iškeistos ATF alyvos, o tai praktiškai reiškia visą garantinį laikotarpį. Reguliarus ir visiškas alyvos keitimas pavarų dėžėje leidžia daugelį metų išlaikyti aukščiausią efektyvumą ir nepriekaištingą, beveik gamyklinę būklę. Norint išvengti brangaus pogarantinio remonto, verta reguliariai keisti ATF alyvą, neatsižvelgiant į įgaliotosios automobilių remonto dirbtuvės tvirtinimus, kad tai nėra būtina.
Kaip įgaliotoji automobilių remonto dirbtuvė atlieka automatinių pavarų dėžių aptarnavimą ir patikrinimų metu tikrina ATF alyvos kokybę?
Priklausomai nuo gamintojo ir automatinės pavarų dėžės tipo, įgaliotųjų automobilių remonto dirbtuvių aptarnavimo standartas, atsižvelgiant į aptarnavimo lygį, įskaitant alyvos lygio ir kokybės kontrolę, gali skirtis. DCT/DSG dėžių patikrinimas paprastai atliekamas kas 30 tūkst. km, o bendras visiškas kas 60 tūkst. km. Kitų tipų automatinių pavarų dėžių atveju automobilių gamintojai įsako įgaliotosioms automobilių remonto dirbtuvėms reguliariai tikrinti ATF alyvos lygį ir kokybę kas 80 tūkst. km. ar rečiau – netgi iki 250 tūkst. Km, bei pakeisti tik tada, kai reikia, t. y. kai pasikeičia spalva, kvapas, pasirodo metalo pjuvenų.
Tikrinti ATF alyvos lygį paprastai yra paprasta ir lengva. Kitaip yra kontroliuojant ir vertinant ATF aliejaus kokybę. Tai daroma įvertinant iš dėžutės paimtą ATF alyvos mėginį, kur mechanikas įvertina alyvos sunaudojimą tik pagal jo spalvą, kvapą ir kartais pjuvenų ant kontrolinių magnetų kiekį. Nė viena įgaliotoji automobilių remonto dirbtuvė neatlieka kitų alyvos mėginių tyrimų. Sprendimas ar reikia keisti ATF, ar ne, priimamas atsižvelgiant tik į išvaizdą ir kvapą. Įgaliotosiose automobilių remonto dirbtuvėse patikrinimai visada atliekami kruopščiai, laikantis procedūrų, automobilio gamintojo nustatyto standarto ir praktiškai automobilio garantijos laikotarpiu jie ATF alyvos nekeičia.
Kokie veiksniai lemia pagreitintą ATF aliejaus susinaudojimą?
ATF įprastai eksploatuojant praranda savo savybes dėl oksidacijos procesų ir dažnų, laikinų aukštų temperatūrų, pasiekiančių virš 400 °C, pasiektų ant sankabos plokščių. Šie veiksniai lemia ATF alyvos klampos sutrikimus, kuriems būdingas linijinis nuosmukis (nuo 1% iki 25%) ir klampos padidėjimas, kai aliejus visiškai sunaudojamas. ATF alyvos degradacijos greitis daugiausia priklauso nuo sąlygų, kuriomis buvo naudojama pavarų dėžė, ir pačios ATF alyvos komponentų, įskaitant bazines alyvas, ir gerinimo medžiagų sudėties kokybės. Skirtingų gamintojų aliejai gali labai skirtis pagal pradinius parametrus ir jų praradimą eksploatacijos metu.
Netrukus kita medžiaga su atsakymais į dažnai užduodamus klausimus apie alyvos keitimą automatinėse pavarų dėžėse. Turite savo klausimų? Parašykite juos komentaruose po straipsniu.
Komentarai