Kol nevėlu – arba nerūpestingo požiūrio į automobilio filtrų keitimą pasekmės

27 rugpjūčio 2014, 19:49

Niekas neduodama visam laikui. Taip pat niekas neveikia amžinai. Ypač tai pasakytina apie automobilių filtrus. Pasitaiko, kad dirbtuvės neinformuoja klientų apie reguliarią filtrų būklės priežiūrą. Todėl šiek tiek žinių šia tema gali labai praversti.

Pradėkime nuo pagrindų – kas yra filtras? Nepriklausomai nuo to, koks tai filtras (alyvos, kuro, oro ar salono), jo užduotis – sulaikyti teršalus, esančius skysčiuose arba cirkuliuojančius ore ir patenkančius į automobilio sistemas ar keleivių saloną. Eilinis lengvojo automobilio naudotojas susiduria tik su keturiais filtrais, apie kuriuos negalima pamiršti. Tai oro filtras, kuro filtras, alyvos filtras ir salono filtras, dar žinomas kaip žiedadulkių filtras. Lyginant su šiuolaikinio sunkvežimio savininku, jis turi tikrai mažai rūpesčių. Šiuolaikiniame sunkvežimyje rasime pagrindinį oro filtrą (žinoma, jei yra pagrindinis, tai bus dar daugiau), apsauginį įdėklą, pirminį kuro filtrą (savaime suprantama – jis taip pat nėra vienišas), alyvos filtrą, karbamido tirpalo filtrą, kuro filtrą (šis yra pagrindinis), vairo stiprintuvo hidraulikos filtrą, pavarų dėžės hidraulikos filtrą, pneumatinės sistemos oro sausintuvą ir kabinos filtrą, kuris taip pat dažnai turi „kolegą“, t. y. jie būna du. Aukščiau pateikta informacija turėtų padėti lengvojo automobilio vairuotojui įsivaizduoti, kad krovininio automobilio vairuotojas – tai šiuolaikinis kaubojus, kuris privalo pasirūpinti savo darbiniu arkliu įvairiais aspektais, kad šis pervežtų jį per prerijas, jei nori saugiai nuvesti bandą į ganyklas. Lengvojo automobilio vairuotojas šiuo atveju turi viso labo mažąjį ponį – todėl pasirūpinimas juo neturėtų kelti problemų. Tačiau….

Galima pamėginti įsivaizduoti, kas gali atsitikti, jei visiškai pamiršime apie filtrus. Nepakeistas filtras laikui bėgant gali tapti daugelio rimtų problemų priežastimi, nes lems netinkamą sistemos, kurią turėtų apsaugoti nuo teršalų, darbą. Filtras veikia tinkamai, kai jo pralaidumas neviršija gamintojo numatytų tolerancijos ribų. Peržengus tam tikrą ribą, jis tampa žalingas.

Alyvos filtras

Alyva teka uždaroje sistemoje. Tepa variklio agregatus ir mechanizmus, paskui išvaloma filtre ir vėl grįžta į sistemą. Nepriklausomai nuo alyvų gamintojų deklaracijų, nė viena alyva nėra tobula. Pagrindinė teršalų atsiradimo alyvoje priežastis – varikliui veikiant vykstantys procesai. Pamirštas, likimo valiai paliktas filtras užsikimš, nebeatliks savo funkcijų, apsunkins alyvos cirkuliaciją. Pradėjus naudoti filtrus, 30-aisiais XX amžiaus metais, kai filtras būdavo tvirtinamas variklio viršuje, filtro korpuse buvo specialus langelis. Per šį langelį transporto priemonės savininkas galėdavo kontroliuoti alyvos srauto tempą. Žinoma, įdėklą keisti reikėdavo kur kas dažniau nei šiandien. Būtina laikytis gamintojo nurodymų. Tepimo sistema, kurioje veikia užterštas filtras, sukelia potencialią grėsmę variklio darbui. Pasekmės gali būti labai rimtos. Variklis gali užsikirsti. Aplaidumo sukeltos išlaidos gali gerokai viršyti filtro pakeitimo išlaidas.

Degalų filtras

Kuras niekada nėra toks švarus, kaip įsivaizduojame ar kaip to norėtume. Jis gaminamas, transportuojamas, sandėliuojamas – visa tai daroma talpose, kurios nėra idealios. Visur vyksta cheminiai procesai. Gaminant, perpumpuojant, gabenant bei sandėliuojant kure atsiranda varikliui kenksmingų teršalų. Automobiliuose su benzininiais varikliais dabar dažnai kuro filtras įdedamas į kuro baką. Dyzeliniuose varikliuose reikia išspręsti vandens, esančio kure, pašalinimo klausimą. Filtruose įrengiami specialiai šiam tikslui skirti nusodintuvai. Priežiūros veiksmų, pašalinančių vandenį iš nusodintuvo, neatlikimas prieš žiemą kritiniais atvejais gali sukelti visos kuro sistemos užkimšimą. Variklis nebus užvestas, o jo užvedimo išlaidos gerokai viršys filtro priežiūros arba jo keitimo išlaidas.

Oro filtras

Čia ne vieta juokams. Kuras deginamas variklio degimo kamerose tiekiant į jas orą. Nenaudojant filtro, visos dulkės, teršalai, esantys aplinkoje, kurioje juda transporto priemonė, patektų į degimo kameros vidų. Filtras sudaro barjerą šiems teršalams. Užterštas filtras smarkiai sumažina automobilio galią ir dažnai būna padidėjusių kuro sąnaudų priežastis. Eilinis naudotojas turėtų įsivaizduoti filtrų naudojimo būtinumą keturiais ratais varomuose automobiliuose, vykstant kelionei į didelio dulkėtumo teritorijas. Tačiau siekiant tuo įsitikinti, nebūtina vykti visureigiu „Pajero“ į tokias vietas. Kai prasideda šienapjūtė, tokių pavyzdžių yra daugybė. Laukuose dirbantys traktoriai be tinkamai veikiančių oro filtrų pasižymėtų gerokai mažesniu našumu. Taip pat tai taikytina galingiems karjerų savivarčiams. Lengvieji automobiliai nesusiduria su tokio masto užterštumu, tačiau bet kuris užterštumas kelia rimtą grėsmę tinkamam variklio darbui. Reguliari kontrolė ir keitimas padės išvengti kur kas rimtesnių problemų.

Salono filtras

Salono (žiedadulkių) filtras. Jis neturi tiesioginės įtakos variklio darbui. Tačiau apsaugo kondicionavimo sistemą. Apsaugo ją nuo mikroorganizmų, kurie galėtų (kaip, deja, dažnai nutinka) įsiveisti sistemoje ir išplisti į visas pavojingų ir kenksmingų bakterijų bei infekcijų sukelėjų kolonijas, įsibrovimo į jos vidų. Kartu atlieka keleivių salono apsauginio barjero vaidmenį. Jo paskirtis – neleisti patekti į salono vidų teršalams, žiedadulkėms, nemaloniems kvapams. Neprižiūrimas filtras dažnai tampa vairuotojo ir keleivių blogos savijautos priežastimi. Bakterijų kolonijos apleistame filtre – taip pat nemalonaus kvapo salone priežastis. Tokie kvapai „mėgsta“ apsigyventi salone taip, kaip bakterijų kolonijos kondicionavimo ir ventiliavimo sistemoje. Reguliarus filtro keitimas – tai lėšų bei laiko taupymas. Nekalbant apie sveikatą – ypač vaikai ir alergiški asmenys yra labai jautrūs nesirūpinimo filtru pasekmėms. Reikia prisiminti, kad salono filtras yra gana naujas išradimas. Nepriklausomai nuo to, kaip nuostabiai atrodė automobilis prieš 30 ir daugiau metų, jo viduje puikiai jautėsi kuro, alyvos bei dulkių kvapai. Nesvarbu, ar tai buvo „Syrena Bosto“, ar „Lamborghini Countach“, salone buvo jaučiamas tas pats kvapas. Filtrai yra pažangos rezultatas. Jie neįkainojami.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!