EGR vožtuvas

23 rugsėjo 2013, 21:08

Vyrauja klaidinga nuomonė, jog EGR vožtuvai – problematiški komponentai. Netiesa, reikia tik tinkamai diagnozuoti jų gedimus ir keisti pagal instrukcijas.

Kodėl turime naudoti EGR vožtuvus?

EGR vožtuvai yra naudingi – jų sukelta išmetamųjų dujų recirkuliacija didina variklio našumą, gerina kuro sudeginimą, redukuoja smūginį uždegimą dyzeliniuose varikliuose ir detonacijas benzininiuose varikliuose.

Kai degimo temperatūra tampa labai aukšta, tuomet įsiurbiamame ore esantis deguonis ir azotas pradeda tarpusavyje reaguoti ir susidaro azoto oksidai NOx. Benzininiams varikliams deguonis yra reikalingas kuro mišinio degimo palaikymui, tačiau, kai jo dalį „pasisavina“ azotas, jo kiekis tampa per mažas. Taigi, yra eikvojamas kuras, ir maža to, variklis į atmosferą pumpuoja azoto oksidus, CO perteklių ir angliavandenius.

Kaip veikia EGR sistema?

EGR grąžina dalį išmetamųjų dujų į įsiurbimo kolektorių, kuriame jos sumaišomos su šviežiai įsiurbtu oru (pvz.: suvirinimo įrenginiuose naudojamas acetileno ir deguonies mišinys). Deguonis gerina kuro mišinio degimą ir pakelia jo temperatūrą, todėl, įvedus į mišinį išmetamas dujas (su mažu deguonies kiekiu), galima sumažinti degimo temperatūrą ir, tuo pačiu, sumažinti su azotu reaguojančio azoto kiekį (t.y. sumažinti išmetamųjų Nox kiekį).

Sistema atlieka taip pat ir kitas naudingas funkcijas:

  • Sulygina slėgių skirtumus prie įsiurbimo sklendės benzininiuose varikliuose ir taip sumažina nuostolius, patirtus pumpuojant kurą. Žemesnė degimo temperatūra užkerta kelią detonacijoms (smūginiam degimui), todėl degimas gali būti perstumtas į priekį, o tai pagerina variklio sukamąjį momentą.
  • Dyzeliniuose varikliuose mažina tusčios eigos variklio „mušimą“, nes mažesnis deguonies kiekis mažina degimo slėgį.

„EGR“ strategija

Benzininiams ir dyzeliniams varikliams ji yra skirtinga. Dyzeliniuose varikliuose EGR vožtuvas tuščioje eigoje yra atidarytas ir gali tiekti iki 50% įsiurbiamo oro. Didėjant variklio apkrovai, recirkuliuojamo oro kiekis mažinamas iki pilno EGR vožtuvo uždarymo momento. Vožtuvas taip pat būna uždarytas kol variklis šyla bei važiuojant kalnuose dideliame aukštyje.

Benzininiuose varikliuose EGR vožtuvas yra uždarytas „tusčioje eigoje“. Esant mažam ir vidutiniam variklio apkrovimui, pilnai atidarius įsiurbimo sklendę, jis tiekia vos 5 – 10 % įsiurbiamo oro.

EGR sistemos valdymas

Dauguma sistemų – tai uždaros sistemos (angl. „closed loop“), kurios reikalauja grįžtamojo tiekimo. Kai kurie EGR vožtuvai yra valdomi elektroniniu būdu ir turi integruotus padeties daviklius. Davikliai duoda signalą į elektroninį valdymo modulį (ECM). Kitos sistemos būna valdomos elektroniniu – pneumatiniu būdu. Grįžtamoji informacija gaunama matuojant įsiurbiamo oro srautą, absoliutų slėgį kolektoriuje (MAP) arba perskaitoma įsiurbiamo oro temperatūros daviklyje.

Kas gali būti ne taip?

Dažniausiai pasitaikanti problema – tai nuosėdos vožtuvo galvutėje arba lizde. Paprastai, nuosėdos atsiranda dėl užterštumo, kuris gali byloti apie:

  • Užsikimšusią karterio ventiliaciją;
  • Susidėvėjusius cilindrus (netinkamas cilindrų skersmuo) arba susidėvėję stūmoklių žiedai;
  • Turbokompresoriaus gedimą (ypač turbokompresoriaus su kintama mentelių geometrija);
  • Per aukštą alyvos lygį variklyje;
  • Silpną degimą, paliekantį nuosėdas, besikaupiančias prie EGR vožtuvo;
  • Susidėvėjusius purkštukus, įpurškiančius netinkamą kuro kiekį;
  • Kitas problemas, susijusias su oro srauto matuoklių, vakuuminių siurblių, grandinių gedimais.

Simptomai

Užterštas EGR vožtuvas užstringa atidarytoje arba uždarytoje padėtyje arba reaguoja pavėluotai.

Jei vožtuvas užstringa atidarytoje padėtyje, tuomet benzininiuose varikliuose sutrinka „tuščios eigos“ rėžimas, dyzeliniuose varikliuose sumažėja galingumas, o sistemose be oro srauto matuoklių pasirodo juodi dūmai.

Jei vožtuvas užstringa uždarytoje padėtyje, tuomet dyzeliniuose varikliuose padidėja smūginis degimas, o benzininiuose varikliuose – kuro sąnaudos.

Jei vožtuvas reaguoja pavėluotai, tuomet sunkiau nustatyti gedimo priežastį. Bet vožtuvas kels problemas važiavimo metu ir varikliui veikiant „tuščia eiga“.

Kai kuriais atvejais avarinė lemputė (MIL) mirksės signalizuodama katalizatoriaus gedimą.

Diagnostika

Visada reikia patikrinti žarnų, elektrinių jungčių ir jų komponentų būklę. EGR vožtuvus su pneumatiniu valdymu padės patikrinti vakuuminis siurblys „Minivac“.

Skanavimo įrenginys padės nustatyti DTC parodymus ir atlikti EGR vožtuvo įjungimo / išjungimo testus bei veikimo duomenų nuskaitymą tikruoju laiku. Matavimas slėgio kitimo kolektoriuje padės nustatyti pavėluotą vožtuvo veikimą bei nustatyti, kokioje padėtyje užsikirto vožtuvas. Tam gali prireikti testo kelyje.

Reikia patikrinti elektrinę varžą voltmetro ir osciloskopo pagalba.

Vožtuvų keitimas

Keičiant EGR vožtuvą būtinai reikia įsitikinti, ar prijungiamos žarnelės yra išvalytos. Jei EGR vožtuvas yra padengtas suodžių nuosėdomis, tai jos užterš visą žarnelę bei jos jungtis.

Neatlikus šių veiksmų, garantija vožtuvui nebegalios.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!