Kas yra azotas?

31 liepos 2013, 22:00

Azotas yra sausos, inertinės dujos, skirtos pripūsti lėktuvų, visureigių, karinių transporto priemonių ir lenktyninių automobilių padangas. Šios dujos pagerina eksploatacines savybes, padidina padangų ridą ir pagerina degalų suvartojimo kaštus.

Kodėl naudojamas azotas?

• Mažesni slėgio pūtimo nuostoliai.

• Mažesnė ratų korozija.

• Apsaugo padangos vidinį guminį įdėklą nuo korozijos.

• Komfortabilesnis važiavimas.

• Pailgina protektoriaus buvimo laiką.

• Didesnė rida su tokiu pačiu degalų kiekiu.

• Padeda išvengti netolygaus nusidėvėjimo.

Suspausto oro deguonis prasiskverbia pro padangos sieneles ir taip sumažina pripūtimo slėgį. Šio proceso metu deguonis oksiduoja guminius padangų komponentus sudarydamas nepakankamą slėgį padangose ir skatina gumos nusidėvėjimą. Sausas azotas padeda išlaikyti tinkamą slėgį, ratlankiai nebus veikiami korozijos.

Didžiausias privalumas – ilgesnis padangos naudojimo laikas

Padangų pramonės ekspertai pažymi, kad oksidacija yra viena iš pagrindinių priežasčių, kuri nulemia trumpesnį padangos naudojimo laiką. Oksidacinį senėjimą sukelia deguonies difuzija, kurią sudaro sklisdamas oras iš padangos aukšto spaudimo ertmės į aplinką. Tyrimai parodė, kad jei padangos yra pripūstos azoto, tai sumažina padangų gedimą ir netinkamą eksploatavimą.

Azotas užkerta kelią kitų tipų korozijai

Deguonis ir drėgmė koroduoja aliuminio ir plieno lydinio ratus. Deguonis taip pat reaguoja su guma, tai yra kitas „korozijos“ tipas. Prasidėjus korozijai, smulkios dalelės prasimuša rūdžių ir dulkių pavidalu užteršdamos vožtuvų šerdis ir sukeldamos pratekėjimą. Korozija, veikdama paviršių, padaro jį netolygų ir netinkamai užsandarintą, o tai sukelia papildomą pratekėjimą.

Deguonis taip pat sendina vidinius tarpiklius bei plonus vidinius guminius padangos sluoksnius, kurių pagrindinė funkcija yra išlaikyti orą nuo korpuso. Tai sukelia slėgio nuostolius, nes vis daugiau ir daugiau oro molekulių prasiskverbia pro dylantį vidinį sluoksnį. Slėgio nuostoliai sunkvežimių padangose gali siekti 2 psi per mėnesį. Jam pratekant per gumą, deguonis gali koroduoti geležinius laidelius priversdamas juos rūdyti.

Kaip azotas padeda?

Azoto prasiskverbimas per gumą yra žymiai lėtesnis nei deguonies. Jei oro 2 psi prarandama per mėnesį, tai toks pat kiekis azoto prarandamas per 6 mėnesius. Taip pat vienas iš privalumų yra tas, kad azotas yra mažiau reaguojantis. Jis nesukelia metalų korozijos ir nesusilpnina gumos sluoksnio. Rato paviršius išlieka lygus ir švarus.

Azotas taip pat nesilpnina guminių tarpiklių vožtuvų šerdyse ir taip apsaugo nuo pratekėjimo. Korozijos „produktai“ – smulkios dalelės ir nuosėdos, gali įstrigti vožtuvų šerdyse ir sukelti oro pratekėjimą.

Kuo kenksminga drėgmė?

Suspausto oro vandens garai veikia kaip katalizatorius, t. y. pagreitina rūdžių atsiradimą ir koroziją. Vandens garai taip pat absorbuoja ir išlaiko šilumą. Kada skystis virsta garais, vanduo plečiasi didindamas tūrį. Padangos, pripūstos drėgnu oru, linkusios išlaikyti šilumą ir pastebimi didesni slėgio svyravimai jose. Tai viena iš priežasčių, kodėl lenktyninių automobilių padangos pripūstos sausu azotu radikaliai pakeičia jų valdymo charakteristikas.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!