Automobilio stabdžių sistemos priežiūra (4 dalis)

8 liepos 2013, 22:00

Stabdžių trinkelių gedimai ir jų priežastys
Visiškas stabdžių trinkelės frikcinės medžiagos nusitrynimas

Gedimo aprašymas

Stabdžių trinkelės frikcinė medžiaga visiškai nusitrynė.

Gedimo atsiradimo priežastys

Stabdžiai nebuvo periodiškai tikrinti arba automobilio rida tarp patikrinimų nepritaikyta jo eksploatacijos būdui (pvz. važiavimas mieste) arba vairuotojo vairavimo stiliui (dažnai stabdo).

Poveikis stabdžių veikimui

• Sutrumpėja tam tikro rato stabdymo momentas ir sumažėja jo stabdymo jėga. Stabdant tai gali sukelti automobilio „nuslydimą“ į kairę arba dešinę pusę.

• Cypimas ir triukšmas stabdant.

• Didelė tikimybė, kad bus visiškai sugadintas stabdžių diskas.

Rekomendacijos

• Pakeisti stabdžių trinkeles.

• Patikrinti stabdžių diską.

Įtrūkusi stabdžių trinkelės frikcinė medžiaga

Gedimo aprašymas

Įtrūkimas stabdžių trinkelės frikcinės medžiagos viduryje.

Gedimo atsiradimo priežastys

Įtrūkimas tikriausiai atsirado dėl metalinės plokštelės išlinkimo. Išlinkimas plokštelėje galėjo

atsirasti dėl:

• Tam tikrų trukdžių, kurie neleidžia stabdžių trinkelėms laisvai judėti stabdžių cilindre.

• Neašinio stabdžių apkabos stūmoklio judėjimo.

• Vieno stabdžių apkabos stūmoklio užsiblokavimo.

Poveikis stabdžių veikimui

Kai stabdoma „lengvai“, sutrumpėja sugedusių stabdžių stabdymo momentas (esant žemam stabdžių skysčio slėgiui hidraulinėje sistemoje) ir sumažėja rato stabdymo jėga. Stabdant tai gali sukelti automobilio „nuslydimą“ į kairę arba dešinę pusę.

Rekomendacijos

Nustačius ir pašalinus stabdžių trinkelės metalinės plokštelės išlinkimo priežastį, būtina pakeisti trinkelių komplektą.

Frikcinės medžiagos atsiskyrimas nuo metalinės stabdžių trinkelės plokštelės

Gedimo aprašymas

Dėl nutraukimo jėgos stabdžių trinkelės frikcinė medžiaga atsiskyrė nuo metalinės plokštelės.

Gedimo atsiradimo priežastys

• Blogos kokybės stabdžių trinkelė, kuri neatspari nutraukimui (būtinas stabdžių trinkelės atsparumas nutraukimui – nuo 3 iki 5 N/ mm2).

• Netaisyklingai uždėta stabdžių trinkelė.

Poveikis stabdžių veikimui

Tam tikro rato stabdžiai tampa iš dalies ar visiškai neefektyvūs, dėl to gali sutrumpėti stabdžių stabdymo momentas ir sumažėti rato stabdymo jėga. Tai stabdant gali sukelti automobilio „nuslydimą“ į kairę arba dešinę pusę.

Rekomendacijos

• Montuoti tų stabdžių trinkelių gamintojų trinkeles, kurie užtikrina aukštą kokybę.

• Mechanikui pirmą kartą montuojant stabdžių trinkeles tam tikro modelio automobilyje, būtina sekti pridėtą montavimo instrukciją. Tai nekenkia garbei! Esant tiek įvairių technikos sprendimų, būtina atsižvelgti į pridėtą instrukciją , kad darbas būtų atliktas nekeliant pavojaus klientui ir sau. Mechanikui tenka rūpintis ne tik savo ir įmonės reputacija – jam taip pat gali grėsti baudžiamoji atsakomybė dėl netinkamai atlikto darbo.

Šioje straipsnio dalyje buvo panaudotos „Federal-Mogul/Ferodo“ ir „TRW Automotive“ įmonių nuotraukos

Būgninių stabdžių frikcinio antdėklo gedimai

Gedimo aprašymas

Tik dalis antdėklo paviršiaus liečiasi su stabdžių būgnu.

Gedimo atsiradimo priežastys

Kai stabdžių antdėklas yra per plonas arba netinkamai nutekintas ir jo diametras mažesnis nei būgno, prie kurio prisispaudžia (a pav.) – antdėklas prie stabdžių būgno prisispaudžia ne visu savo paviršiumi, o tik viduriu.

Kai stabdžių antdėklas yra per storas arba netinkamai nutekintas ir jo diametras didesnis nei būgno, prie kurio prisispaudžia (b pav.) – antdėklas prie stabdžių būgno prisispaudžia ne visu savo paviršiumi, o tik galine dalimi.

Esant netinkamai nutekintam antdėklui, po montavimo sumažėja antdėklo ir stabdžių būgno sandūros plokštuma (c pav.).

Poveikis stabdžių veikimui

Kol antdėklas prisiderins prie stabdžių būgno, gali atsirasti:

• Stabdymo momento sutrumpėjimas.

• Garsesni abiejų elementų prisispaudimo „atgarsiai“.

• Padidėjusi stabdžių antdėklo perkaitimo rizika.

• Greitesnis antdėklo ir stabdžių būgno susidėvėjimas.

Plyšys ant darbinio stabdžių antdėklo paviršiaus

Gedimo aprašymas

Ant darbinio antdėklo paviršiaus atsirado plyšys, lygiagretus ilgesniam šonui.

Gedimo atsiradimo priežastys

• Atliktas netaisyklingas stabdžių antdėklo tekinimas.

• Plyšys ant stabdžių būgno darbinio paviršiaus.

Poveikis stabdžių veikimui

Kol antdėklas prisiderins prie stabdžių būgno, gali atsirasti:

• Stabdymo momento sutrumpėjimas;

• Garsesni abiejų elementų prisispaudimo „atgarsiai“.

• Padidėjusi stabdžių antdėklo perkaitimo rizika.

• Antdėklas ir stabdžių būgnas susidėvės greičiau.

Grioveliai ir įbrėžimai ant stabdžių antdėklo darbinio paviršiaus

Gedimo aprašymas

Ant darbinio stabdžių antdėklo paviršiaus yra griovelių ir įbrėžimų.

Gedimo atsiradimo priežastys

Į stabdžių būgno vidų pateko smėlio ir akmenų.

Poveikis stabdžių veikimui

Antdėklas ir stabdžių būgnas susidėvės greičiau.

Stabdžių antdėklo susidėvėjimas įstrižai

Gedimo aprašymas

Įstrižinis stabdžių antdėklo pjūvis yra trikampio formos.

Gedimo atsiradimo priežastys

Netolygus stabdžių gnybtų ašinis apsisukimas ,lyginant su stabdžių būgno ašiniu apsisukimu.

Poveikis stabdžių veikimui

• Antdėklas ir stabdžių būgnas susidėvės greičiau.

• Garsesni abiejų elementų prisispaudimo „atgarsiai“.

Stabdžių antdėklo paviršiaus nešvarumai

Gedimo aprašymas

Stabdžių antdėklo paviršius nešvarus dėl tepalų arba stabdžių skysčio.

Gedimo atsiradimo priežastys

Stabdžių skystis pateko ant stabdžių antdėklo paviršiaus dėl nesandaraus stabdžių cilindro. Tepalai ant antdėklo paviršiaus gali patekti dėl:

• Rato stebulės guolio sandarinimo žiedo susidėvėjimo;

• Rato stebulės korpuso, kuris liečiasi prie sandarinimo žiedo, susidėvėjimo (sandarinimo žiedas daro griovelį);

• Blogos kokybės sandarinimo žiedo įmontavimo;

• Per didelio tepalų kiekio įpylimo į guolį per montavimą;

• Mechaniko nešvarių rankų montavimo metu.

Poveikis stabdžių veikimui

Gali labai sumažėti stabdymo momentas. Stabdant tai tikrai sukels automobilio „nuslydimą“ į kairę arba dešinę pusę.

Rekomendacijos

Nedelsiant, vos tik susitepa, išvalyti stabdžių antdėklą, geriausia jį nuplauti stabdžių valikliu, vėliau nušlifuoti antdėklo paviršių vidutinio laipsnio švitriniu popieriumi – visa tai leidžia jam toliau funkcionuoti. Kai nuėmus būgną matomos riebaluotos dėmės arba antdėklas suteptas stabdžių skysčiu, nėra jokios prasmės jį valyti – reikia pakeisti kitu, nes antdėklas taisyklingai jau nebeveiks. Stabdžių būgną būtina kruopščiai nuvalyti.

Stabdžių antdėklo perkaitimas

Gedimo aprašymas

Suanglėjęs, įtrūkęs stabdžių antdėklo paviršius.

Gedimo atsiradimo priežastys

Ilgą laiką temperatūra, kuri veikė antdėklą buvo aukštesnė nei leistina − nuo 350 °C iki 400 °C. Taip gali nutikti dėl:

• Netaisyklingo stabdžių sistemos slėgio reguliavimo;

• Per dažno stabdymo važiuojant žemyn;

• Per dažno ir per stipraus stabdymo.

Šioje straipsnio dalyje naudojamos įmonės „Beral“ nuotraukos.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!