Turbokompresoriaus eksploatavimas

3 liepos 2013, 22:00

Paėždami turbokompresoriaus vaidmens variklio darbe svarbą, pateikiame šiek tiek įdomios ir naudingos informacijos apie turbokompresorių ekspoatavimą, prieš tai trumpai apžvelgdami turbokompresorių ir jo darbo principą.

Veikimo principas

Pabrėždami turbokompresoriaus vaidmens variklio darbe svarbą, pateikiame šiek tiek įdomios ir naudingos informacijos apie turbokompresorių ekspoatavimą, prieš tai trumpai apžvelgdami turbokompresorių ir jo darbo principą.

Veikimo principas

Turbūt kiekvienas yra girdėjęs žodį „turbina“, bet ne kiekvienas įsivaizduoja koks tai preciziškas argregatas ir koks jo veikimo principas. Prieš suvokiant turbokompresoriaus paskirtį ir veikimą, reikia žinoti svarbiausia vidaus degimo variklio veikimo principą. Vidaus degimo variklio paskirtis – oro ir kuro mišinio deginimo metu išgauti energiją, kuri atsiranda oro ir kuro mišinio užsidegimo momentu. Viskas, kas lieka po sudegimo, pašalinama per išmetimo sistemą. Šiame energijos gavybos procese, turbokompresorius atlieka oro siurblio vaidmenį. Įkaitusios išmetamosios dujos, susidarančios degant kuro mišiniui, iš variklio degimo kamerų nekreipiamos į pirmą turbokompresoriaus mentratį (pavadinkime šį mentratį „turbininiu“) ir priverčia jį suktis. Šis mentratis vienos ašelės pagalba sujungtas su antru turbokompresoriaus mentračiu (šį mentratį pavadinkime „kompresoriniu“). Abu mentračiai pradeda suktis vienodu greičiu. „Kompresorinis“ mentratis savo mentėmis įtraukia orą iš lauko ir, suspaudęs jį, nukreipia į variklio cilindrus. Oras iš lauko, eidamas per „kompresorinį“ turbokompresoriaus mentratį, veikiant spaudimui ir trinčiai, smarkiai įkaistą, todėl, prieš nukreipiant jį į variklio degimo kameras, pirmiausiai reikia atšaldyti. Šiuo atveju reikalinga „intercooler“ sistema. Ji pažemina suspausto oro temperatūrą, taip padidindama jo kiekį tūrio vienete bei sumažindama detonacijos galimybę. Senesnės kartos varikliuose su turbokompresoriumi šios sistemos nebuvo, tačiau „intercooler“ efektyvumas yra gana aukštas (suspausto oro temperatūra sumažėja mažiausiai 50 %), todėl šiuolaikiniuose automobiliuose ši sistema montuojama kaip serijinė įranga. „Intercooler“ sistemos būna dviejų tipų – „oro – oro“ ir „oro – skysčio“. Pirmoji sistema daug populiaresnė dėl mažesnių jos kaštų. Tam tikrais atvejais „oro – oro“ sistema aprūpinama papildomu ventiliatoriumi, galinčiu dar labiau sumažinti turbokompresoriuje suspaudžiamo oro temperatūrą. „Oro – skysčio“ sistema daug efektyvesnė už pirmąją, tai ir daug sudėtingesnė bei brangesnė. Čia suspaustą orą aušina aušinimo skystis, kuris vėliau savo ruožtu aušinamas oru. Tokios sistemos dažniausiai montuojamos prabangiuose automobiliuose (LOTUS ESPIRIT S4, TOYOTA CELICA GT – FOUR ir pan.).

Pagalba turbokompresoriaus veikimui

Nepaisant to, jog turbokompresorius yra precizinis prietaisas, jo mechanizmas gana paprastas, patvarus ir veiksmingas. Teisingai eksploatuojant turbokompresorių, jis gali patikimai tarnauti daugelį metų, nors jo sukimosi greitis siekia iki 200 000 aps./min. Turbina nereikalauja specialios priežiūros. Paprastai, naudojant automobilį pagal visas gamintojų rekomendacijas, pakanka tik periodiškai patikrinti turbokompresoriaus tvirtinimą prie variklio, kuris užtikrina teisingą jo veikimą. Štai keletas patarimų, kurie padės turbokompresoriui dirbti be rūpesčių ilgą laiką.

1. Traktuokite turbokompresorių kaip neatskiriamą variklio dalį.

Nors turbokompresoriaus veikimo principas yra labai paprastas – tai gana sudėtingas įtaisas. Reikalinga ne tik atskirų turbokompresoriaus komponentų absoliuti veikimo darna, bet ir ideali jo atitiktis varikliui, prie kurio jis primontuotas. Turbina suprojektuota naudoti būtent su tuo varikliu, kuriam ji yra skirta. Variklis ir turbokompresorius priklausomi vienas nuo kito, siekiant optimalaus darbo. Tai nėra papildomas įtaisas, kurį galima išmontuoti gedimo ar nusidėvėjimo atveju. Turbokompresorius reikalauja tokio pat dėmesio kaip ir pats variklis ir, pirmiausia, periodiško jo pritvirtinimo patikrinimo.

2. Pastebėjus neefektyvų variklio darbą, nėra taip lengva rasti turbokompresoriaus gedimą.

Labai dažnai puikios būklės turbokompresorius išardomas ir pakeičiamas nauju, nes atrodo blogai veikiantis, nors iš tikrųjų netinkamai veikia kiti variklio elementai. Ar pastebėjote mėlynus dūmus? Prieš nuimdami turbiną, patikrinkite, ar nėra nešvarumų oro filtre. Taip pat patikrinkite, ar per didelio tepalų sunaudojimo priežasties nėra pačiame variklyje (ar nėra nuotėkio). Ar nėra turbokompresoriaus keliamo triukšmo? Taip atsitinka, kai per laisvi srieginiai sujungimai. Juodi dūmai? Mažėja variklio galia? Vėl gi, visų pirmą patikrinkite patį variklį.

3. Prisiminkite tris Jūsų automobilio turbokompresoriaus priešus:

• Per mažai tepalų. Nepakankamas tepalų kiekis daugiausiai žalos padaro guoliams, dėvisi rotoriai, netenkamas darbo vientisumas ir net gali sulūžti velenėlis.

• Oro įsiurbiami svetimkūniai. Svetimkūnio įsiskverbimas kenkia mentračiui ir sukelia pusiausvyros sutrikimus – tai daro žalą sandarinimo žiedams ir gali smarkiai pažeisti įrenginį.

• Nešvari alyva. Nešvarumai alyvoje gali pažeisti guolius arba stūmoklius, apsunkinti alyvos patekimą pro variklio žiedus. Tai gali būti metalo gabaliukai (drožlės) arba dulkės. Norint to išvengti, būtina reguliariai tikrinti alyvos pompos ir filtro būklę. Naudojamų tepalų minimalus klampumas turėtų būti 15W/40 (jei yra galimybė, naudokite sintetinius), ir jie turėtų būti skirti turbokompresoriniams varikliams.

4. Nebandykite keisti turbokompresoriaus patys.

Jūsų automobilio turbokompresorius – paprastas mechanizmas, tačiau jis pagamintas milimetrų tikslumu. Tik turbokompresorių gamintojai arba jų įgaliotos įmonės turi reikiamą įrangą, bei personalą, kuris specializuojasi turbokompresorių remonte. Sutaupysite laiko ir pinigų – jie žino viską apie Jūsų automobilio variklį ir turbokompresorių.

5. Stenkitės iš anksto numatyti gedimus.

Jei variklis pradės gęsti, pastebėsite alyvos pratekėjimą, išgirsite neįprastą triukšmą arba vibraciją iš turbokompresoriaus, žinokite, jog pastebėjus gedimus jų ankstyvojoje fazėje, jie gali būti greitai pašalinti. To neįvertinę, turėsite atlikti daug brangiau kainuojantį remontą. Turbokompresorius dirba milžinišku greičiu, todėl net mažiausia anomalija per keletą sekundžių gali sukelti didelį gedimą.

6. Nepamirškite, jog Jūsų automobilio variklis yra su turbokompresoriumi.

Įvairių transporto priemonių varikliuose turbokompresoriai montuojami dėl įvairiausių priežasčių:

• Siekiant išgauti didesnę galią ir sukimo momentą.

• Siekiant kompensuoti oro slėgio kritimą.

• Siekiant sumažinti degalų sunaudojimą ir teršalų kiekį išmetamosiose dujose.

Nebandykite pakelti turbinos pučiamo oro slėgio lygio. Tiksliau, nemažinkite turbinos slėgio reguliatoriaus lygmens – jis nustatytas taip, kad variklis dirbtų optimaliausiai. Per didelis slėgis gali padidinti variklio temperatūrą, sukelti žalą stūmokliams, bei variklio indėklams.

7. Nepamirškite svarbiausių dalykų.

Net geriausias prietaisas negali parodyti savo galimybių, jei vairuotojas nėra tam pasirengęs. Varikliai su turbokompresoriais reikalauja didelio dėmesio:

• Norėdami išvengti per greito turbokompresoriaus guolių susidėvėjimo, niekada negesinkite variklio jam dirbant aukštomis apsukomis, nes, turbokompresoriui dirbant didžiuliu pajėgumu, alyvos slėgis nukrenta iki nulio ir nesuteikia mechanizmui gyvybiškai reikalingo sutepimo.

• Užvedę variklį, palaukite bent 30 sekundžių, kol pakils alyvos lygis, tik tada didinkite apsukas.

• Baigus važiuoti automobiliu automagistrale, patartina palikti variklį padirbti 2 – 3 minutes laisvąja eiga (turbokompresoriaus atvėsinimui).

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!