Automobiliuose vis dažniau naudojami vidaus degimo varikliai su turbokompresoriumi. Gali kilti pagunda sakyti, kad beveik visų savaiminio uždegimo variklių konstrukcijoje yra suspausto oro padavimas (daugiausia naudojant turbokompresorių), o rinkoje vis dažniau pasirodo priverstinio uždegimo varikliai su suspausto oro padavimu.
Nepaisant variklio tipo, turbokompresoriaus guoliai yra tepami variklio alyva, tiekiama naudojant variklio tepimo sistemą. Kadangi turbokompresoriaus darbo pobūdis gerokai skiriasi nuo variklio (ypač atsižvelgiant į apsukas ir vyraujančias temperatūras), alyvos darbo sąlygos yra daug sudėtingesnės. Turbokompresoriuje alyva atlieka šias funkcijas:
• guolių tepimą, užtikrinant tinkamą jų darbą;
• sudaro šilumos perdavimo iš turbinos link kompresoriaus barjerą;
• pašalina darbo metu susidariusius teršalus;
• sudaro sąlygas tinkamam labirintinio sandarinimo žiedo darbui.
Atsižvelgiant į vykdomas funkcijas, bet kokie tepimo sistemos darbo sutrikimai arba prasta tepimo priemonės kokybė sukelia turbokompresoriaus gedimus.
Aukštai temperatūrai neatspari alyva (koksavimasis)
Mažas alyvos atsparumas didesnėms temperatūroms gali daryti įtaką jos skaidymuisi ir prie guolių slydimo paviršių prikepusių likučių susidarymui, dėl kurio sumažėja radialinis tarpas, todėl sutrinka besisukančios sistemos darbas ir gali užsikirsti turbokompresorius. Be to, susidarę alyvos skilimo produktai anglies dalelių pavidalu sukelia labirintinio sandarinimo žiedo užsiblokavimą ir alyvos išsiliejimą (1 pav.). Kraštutiniais atvejais koksavimosi produktai kaupiasi alyvos grįžimo kanale ir gali sumažinti jo skersmenį arba visiškai užkimšti (2 pav.). Dėl tokio gedimo dažniausiai pasireiškia alyvos nuotėkis turbokompresoriaus šaltoje ir karštoje pusėje. Alyvos koksavimosi reiškinį taip pat gali sukelti alyvos tiekimo arba grįžimo kanalo terminės apsaugos trūkumas. Tai nėra susiję su alyvos kokybe.
Mažai priedų, apsaugančių nuo putų susidarymo, turinti alyva
Mažas alyvos atsparumas putojimui gali sukelti guolio darbo sutrikimus, kurie panaikina paviršiuje esantį alyvos sluoksnį ir lemia greitą guolio dilimą dėl trinties arba jo užsikirtimą. Be to, alyvos putojimas gali sukelti alyvos ištekėjimą iš turbokompresoriaus dėl sulėtėjusio grįžtamojo srauto, kurį riboja susidariusi suspensija. Alyvos putojimas taip pat gali pasireikšti dėl visiškai skirtingų savybių alyvų sumaišymo, pavyzdžiui, papildant alyvos trūkumą.
Netinkamo klampumo arba netinkamų klampumo savybių (priklausomai nuo temperatūros) alyva
Alyvos klampumas veikia tinkamą slydimo guolių darbą. Didelis nukrypimas nuo klampumo, numatyto konstruojant slydimo guolį, gali sukelti tepimo sluoksnio nykimą ir guolių užsikirtimą. Dažnai žymaus klampumo pasikeitimo priežastis yra ne vien tik prasta alyvos kokybė, bet jos užteršimas kitais eksploataciniais skysčiais, t. y. aušinimo skysčiu arba degalais. Per didelis alyvos klampumas (neprisiderinimas prie klimato sąlygų) gali lemti pasikartojančius „sausus paleidimus“ arba turbokompresoriaus darbą esant ribotam tepimui, kuris sukelia greitesnį guolių susidėvėjimą ir sutrumpina turbokompresoriaus tarnavimo trukmę. Be to, padidinto klampumo alyva ilgiau teka filtro apėjimo kanalu, todėl kyla turbokompresoriaus alyvos grandinės užteršimo ir jo gedimo pavojus.
Netinkamas alyvos lygis
Turbokompresoriaus gedimą gali sukelti tiek per mažas, tiek per didelis alyvos lygis. Dėl pernelyg žemo alyvos lygio žymiai sutrumpėja turbokompresoriaus tarnavimo trukmė ir kyla jo pažeidimo pavojus. Per didelis alyvos lygis gali sukelti alyvos ištekėjimą iš turbokompresoriaus, dėl kurio gali būti neteisingai nustatytas gedimas bei atliktas pakeitimas nauju.
Komentarai