Stabdžių sistemos priežiūra (2 dalis)

19 rugpjūčio 2015, 22:32

Stabdžių diskų gedimai ir jų priežiūra

1. Stabdymo momento pulsavimas stabdant šaltai”

Gedimo aprašymas

Vieno stabdžių disko apsisukimo metu keičiasi atitinkamo rato stabdymo momento vertė, nors vairuotojas ir nuolat spaudžia stabdžių pedalą, t. y. stabdžių trinkelių prispaudimo prie darbinio stabdžių disko jėga yra pastovi.

Gedimo požymiai ir priežastys

Stabdymo momento pokytį, t. y. pulsavimą, sukelia tai, kad stabdžių disko, besisukančio tarp jį spaudžiančių trinkelių, darbinės dalies storis yra nevienodas. Stabdžių disko darbinės dalies storio skirtumas, siekiantis nuo 0,012 mm iki 0,015 mm, jau gali sukelti stabdymo momento pulsavimą.

Jeigu „ištiesime“ stabdžių disko darbinę dalį (a pav.), pamatysime, kad ji nėra idealiai lygi. Tai yra normalu, nes kiekvieno stabdžių disko darbinis paviršius pasižymi ašiniu mušimu (b pav.), kurio didžiausia vertė yra BOmax. Svarbu, kad ašinio mušimo vertė būtų mažesnė už didžiausią leistiną, kuri nesukelia nepageidaujamų pasekmių.

Jeigu stabdžių diskas trinasi į stabdžių trinkeles dėl:

• netinkamo stabdžių trinkelių atsitraukimo, dėl kurio atstumas tarp jų yra per mažas;

• ašinio stabdžių disko judėjimo tarp stabdžių trinkelių;

su laiku tam tikrų stabdžių disko vietų storis sumažės dėl jų medžiagos nusitrynimo.

Jeigu d1 reiškia naujo stabdžių disko darbinės dalies storį, o d2 – mažiausią stabdžių disko storį toje vietoje, kurioje medžiaga buvo nutrinta, tai skirtumas d1–d2 sudaro didžiausią stabdžių disko storio skirtumą. Stabdžių disko darbinės dalies storio skirtumą galima pašalinti jį apdirbant mechaniškai (pjovimu). Apdirbus stabdžių disko darbinės dalies storis sieks d3.

Stabdymo momento pulsavimas, stabdant „šaltai“, pasireiškia:

• stabdžių pedalo pulsavimu;

• vairo vibracija stabdant;

• pakabos ir važiuoklės dalių vibracija stabdant.

Priežastys, kurios sukelia ir pagreitina stabdžių disko storio skirtumo susidarymą:

• stabdžių disko darbinės dalies ašinis mušimas;

• pernelyg laisvas rato stebulės guolis;

• rato nesubalansavimas;

• stabdžių disko darbinės dalies paviršiaus netolygumas;

• sunkiai judantis stabdžių cilindras.

Stabdymo momento pulsavimą, stabdant „šaltai“, taip pat sukelia:

• stabdžių trinkelės, pagamintos iš netinkamos medžiagos (žemos kokybės);

• susidėvėję stabdžių suporto elementai.

Virpesius, susidarančius dėl stabdymo momento pulsavimo, padidina:

• pernelyg laisvos pakabos dalys;

• netinkamai nustatyta atitinkamos ašies ratų geometrija.

2. Stabdymo momento pulsavimas perkaitus stabdžių diskams

Gedimo aprašymas

Stabdžių diskui pasiekus aukštą temperatūrą, vieno stabdžių disko apsisukimo metu keičiasi atitinkamo rato stabdymo momento vertė, nors vairuotojas ir nuolat spaudžia stabdžių pedalą, t. y. stabdžių trinkelių prispaudimo prie darbinio stabdžių disko jėga yra pastovi.

Kitaip nei stabdymo momento pulsavimo stabdant „šaltai“ atveju, šio tipo pulsavimas pasireiškia tik stabdžių diskams pasiekus aukštą temperatūrą.

Gedimo požymiai ir priežastys

Anksčiau galėjo nepasireikšti joks stabdžių sistemos sutrikimas. Tik tada, kai, susidarius palankioms sąlygoms, t. y.:

• važiuojant kalnuose;

• važiuojant dideliu greičiu ir dažnai bei stipriai stabdant;

• važiuojant apkrautu automobiliu ir dažnai stabdant;

stabdžių diskas pasiekia aukštą temperatūrą (600–700 °C arba daugiau), stabdžių trinkelės medžiaga gali įsitrinti į stabdžių diską. Diskas su tokiais medžiagos likučiais sukelia stabdymo momento pulsavimą ir vibraciją stabdant.

Stabdymo momento pulsavimas, perkaitus stabdžių diskams, pasireiškia:

• stabdžių pedalo pulsavimu;

• vairo vibracija stabdant;

• pakabos ir važiuoklės dalių vibracija stabdant.

Ataušus stabdžių diskams ir atlikus keletą stabdymų normaliomis sąlygomis, šie požymiai turėtų išnykti. Jeigu jie neišnyksta arba galima įtarti, kad stabdžiai buvo stipriai perkaitinti (pavyzdžiui, pagal stabdžių trinkelių išvaizdą), rekomenduojama atlikti stabdžių patikrinimą.

Vietinį stabdžių disko įkaitimą iki temperatūros, viršijančios leistiną 600–700 °C ribą, dėl kurio stabdžių trinkelės medžiaga gali įsitrinti į stabdžių diską, skatina:

• stabdžių disko darbinės dalies deformavimas ir ašinis mušimas;

• cilindro užsiblokavimas suporte dėl stabdžių elementų įkaitimo;

• per mažas stabdžių diskų storis;

• per mažas stabdžių trinkelių storis.

Stabdžių disko perkaitimą ir stabdžių trinkelių medžiagos įsitrinimą prie stabdžių disko taip pat gali sukelti:

• stabdžių disko matmenys ir medžiagos, neatitinkančios gamintojo reikalavimų;

• netinkamo tipo arba iš netinkamos medžiagos pagamintos, žemos kokybės stabdžių trinkelės;

• susidėvėję stabdžių sistemos elementai (didina vibraciją ir jos perdavimą).

Virpesius, susidarančius dėl stabdymo momento pulsavimo dėl stabdžių disko perkaitimo, taip pat padidina:

• pernelyg laisvos pakabos dalys;

• netinkamai nustatyta atitinkamos ašies ratų geometrija.

Patarimai

1. Ant stabdžių disko likusi trinkelių medžiaga dažniausiai nuo stabdžių disko yra pašalinama stabdant normaliomis sąlygomis (t. y. tokiomis, kurioms esant nepasiekiama pernelyg aukšta stabdžių diskų temperatūra)

2. Jeigu stabdžių diskas buvo stipriai perkaitintas arba stabdžių trinkelių medžiaga nepasišalino savaime, galima pabandyti tokį diską nušlifuoti, tačiau tai gali būti sudėtinga (dėl vietinio stabdžių disko medžiagos sukietėjimo susidarius martensitui).

3. Saugumo sumetimais rekomenduojama pakeisti stabdžių diską, ant kurio susikaupė stabdžių trinkelių medžiagos likučiai ir jie savaime nepasišalino atlikus keletą stabdymų.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!