Dviejų masių smagračio gedimas: priežastys ir diagnozė

10 gruodžio 2018, 22:22

Dviejų masių smagratis yra elementas, kuris atsirado kartu su dyzeliniais ir benzininiais varikliais. Dviejų masių smagratis daro teigiamą įtaką visos varomosios sistemos veikimui, tačiau netinkamai eksploatuojamas yra jautrus gedimui. Kodėl atsiranda gedimai ir kaip juos diagnozuoti?

Dviejų masių smagratis susideda iš dviejų masių – pirminės ir antrinės. Alkūninis velenas standžiai prijungtas prie pirminės masės. Šios dalies viduje yra ir spyruoklės, kurios sulenkiamos didėjant sukamojo judesio momentui. Jos skirtos redukuoti sukamuosius judesius, perkeltus nuo alkūninio veleno į pavarų dėžės velenus ir greičių dėžės krumpliaratį. Antrinė masė sujungta su sankabos disku. Svarbi dalis yra diskas su slopintuvo spyruoklėmis, kurios juda ant rato stebulės. Antrinė ir pirminė masės gali pasisukti viena nuo kitos 60 ar net 80 laipsnių kampu.

– Dviejų masių krumpliaratis nesusidėvi dėl važiavimo. Kritiškiausias momentas yra variklio paleidimas ir pajudėjimas iš vietos. Dėl variklio darbo susidaro vibracija, kuriai būdinga didžiausia amplitudė. Aš kalbu apie paleidimą, kuomet pavaros diskas spaudžia spyruokles, o jos slopina vibraciją. Iš dviejų masių smagračio perspektyvos nesaugus yra staigus pajudėjimas „šaudant sankabai“. Tada ją veikia didžiulės apkrovos, kurios gali būti destruktyvios vidiniams mechanizmams, – sako Roman Wierzbowski, duomenų vadybininkas „Powertrain System“ iš  „Valeo“ firmos.

Priešlaikinio susidėvėjimo ar dviejų masių smagračio pažeidimo priežastys gali skirtis, bet dažniausiai tai susiję su netinkama automobilio eksploatacija. Susidėvėjimą gali lemti važiavimas mažomis apsukomis, dažnas variklio ribojimas, klaidingas uždegimo ir įpurškimo sistemos veikimas, didelės vibracijos, susijusios su nusidėvėjusiomis pavaros sistemos sudedamosiomis dalimis arba net automobilio darbas tuščiąja eiga, veikiant tik oro kondicionieriui. Taip pat nepriimtina staigiai pajudėti („šokti“) iš vietos. Visa informacija apie automobilio eksploatavimą yra vertinga priemonė mechanikui, kuris turi diagnozuoti gedimą.

– Sugedusio dviejų masių smagračio simptomai gali būti panašūs į tuos, kurie yra susiję su komponentų defektais. Esant tuščiai eigai arba įjungiant ir išjungiant variklį atsiranda pašaliniai garsai ir vibracija. Papildomas simptomas paleidimo metu gali būti beldimo garsas, sklindantis iš dviejų masių smagračio.  Gali kilti problemų norint  komfortiškai pajudėti iš vietos bei perjunginėjant pavaras esant mažoms apsukoms. Jei atsiranda šie reiškiniai, automobilį reikia prijungti prie diagnostinio kompiuterio, kad būtų galima perskaityti galimus variklio ir greičių dėžės klaidų kodus. Galutinis dviejų masių smagračio patikrinimas turėtų būti atliekamas išmontuojant elementą, kurio patikrinimą atliktų patyręs specialistas, – paaiškina Roman Wierzbowski.

Į ką atkreipti dėmesį, kai dviejų masių smagratis jau guli ant stalo ir yra tęsiamas jo patikrinimas? Neatsakingo vairavimo pasekmės gali būti skirtingos. Viena iš jų gali būti smagračio antrinės masės perkaitimas. Perkaitimą yra lengva atpažinti iš pakitusios smagračio spalvos arba įtrūkimų ant elemento paviršiaus. Aukšta temperatūra sumažina veiksmingą tepalo veikimą, todėl vidiniai komponentai, pvz.: spyruoklės dirba sausai. Taip pat galimas  pagrindinio smagračio susitrynimas, dėl kurio gali būti padaryta nepataisoma žala vidaus mechanizmams.  Dviejų dalių masės smagračiai paprastai keičiami su sankaba dėl tiesioginio šių elementų sujungimo. Sumontavus naują dviejų masių smagratį, reikia atminti keletą taisyklių. Viena iš jų yra veleno sandarinimas iš variklio ir pavarų dėžės pusės. Taip pat galima patikrinti starterio žiedo būklę ir atstumą tarp greičio daviklio ir dviejų masių smagračio žiedo. Būtina parinkti tinkamus smagračio tvirtinimo varžtus prie alkūninio veleno. Griežtai draudžiama dėl vidinių mechanizmų apgadinimo pavojaus tvirtinti smagratį, kuris buvo nukritęs nors iš mažo aukščio. Dviejų masių smagračio valymas yra įmanomas tik su riebalų šalinimo skysčiais.

– Dviejų masių smagratis daro didelę įtaką visai varomajai  sistemai, taigi, jį keičiant reikia pasikliauti tik žinomais gamintojais. Negalima paneigti, kad tai yra brangus elementas, todėl čia itin svarbi gaminio kokybė. Mes žinome, kad „Valeo“ – geras gamintojas, todėl dviejų masių smagračiai yra patvarūs ir nepateikia vairuotojams netikėtumų. Kita vertus, svarbus yra teisingas smagračio montavimas. – apibendrina Roman Wierzbowski.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!