Rato guolio gedimas: priežastys ir diagnostika

21 lapkričio 2018, 23:42

Guolis, vis dažniau integruotas su stebule ir ABS jutikliu – tai kiekvieno automobilio  rato elementai, kurie teoriškai turėtų atlaikyti visą transporto priemonės eksploatavimo laiką. Tačiau yra daug išorinių veiksnių, kurie neigiamai veikia guolio patvarumą. Kokios gali būti gedimo priežastys ir kaip jas tiksliai diagnozuoti?

Automobiliuose yra daugiau guolių, ne tik ratuose, tačiau, žinoma, jog pagrindiniai yra ratų guoliai. Ratų guoliai skirstomi į tris pagrindinius tipus. Pirmasis iš jų yra seniausias keičiamas guolis, sudarytas iš dviejų rutulinių arba kūginių guolių, patalpintų viename korpuse. Viduje yra tepalas, o gamintojas nurodo pradinę apkrovą. Kitas tipas tai yra guolis integruotas su stebule. Šis modulis nėra išmontuojamas ir yra keičiamas tik pilnai. Tai yra elementai, įspaudžiami į išorinį guolio žiedą.

Trečias tipas, kaip ir antrasis, tai ištisi moduliai  kartu su  stabdžių diskų jungėmis vairo ir rato tvirtinimui. Tokie komplektai paprastai aprūpinami greičio apsukų davikliais, kurie naudoja ABS/ESP sistemas. Nors juos ir lengva sumontuoti, bet yra daug brangesni.

Teisingai eksploatuojami ratų guoliai neturėtų kelti problemų, tačiau praktiškai viskas yra kitaip. Jų gedimo priežasčių yra daugybė, todėl sunku jas atpažinti neišėmus dalių. Kas daro didžiausią įtaką šių elementų ilgaamžiškumui?

– Guolių patvarumą ratuose lemia agresyvus vairavimas. Dėl staigių vairo pasukimų, esant dideliam greičiui, guolius veikia didelės šoninės jėgos. Guolis gali nukentėti ir susidūrimo metu pvz.: atsitrenkiama ratu į šaligatvį. Neigiamas reiškinys,  kuris prisideda prie guolių susidėvėjimo, yra neteisinga pakabos geometrija ir laisvumas vairo sistemoje, dėl kurio gali kilti vibracija,- aiškina Tomasz Ochman iš SKF firmos.

Vairavimo būdas ir plačiai suprantama techninė automobilio būklė yra tie lemiami veiksniai, dėl kurių ratų guoliai gali susidėvėti anksčiau. Kuomet guolis gali būti pakeistas dėl natūralaus susidėvėjimo ar gedimo? Yra du simptomai – jo laisvumas arba triukšmas. Pirmiausia svarbu diagnozuoti problemą, kad  klaidingai neieškotumėme vairo ir pakabos gedimo. Kaip tai padaryti?

– Pažeistų guolių patikrinimą sudaro bandomasis važiavimas automobiliu, siekiant patikrinti, kuriame rate girdimas garsas, būdingas tokio tipo gedimui. Sugedęs guolis kels triukšmą važiuojant, o garsas bus stiprėjantis. Svarbu išbandyti automobilį skirtingomis apkrovomis – ne tik tiesiame kelyje, bet ir posūkiuose. Statiškas metodas – tai automobilio pakėlimas keltuvu ir energingas rato sukinėjimas, kuriame įtariama esant gedimą. Pažeistas guolis skleidžia charakteringą garsą. Taip pat svarbu patikrinti laisvumą, kuris atliekamas judinant cikliškai ratą į viršų ir į apačią. Judinant ratą iš dešinės į kairę pusę – tai metodas, kuriuo tikrinami skirtingi elementai, – sako  Tomasz Ochman.

Guolių gedimai gali būti neteisingo sumontavimo rezultatas. Kai kurios nepakankamai įrengtos dirbtuvės guolius išmuša plaktuku, o tai yra labai netinkamas būdas. Iš kitos pusės, net guolio įspaudimas hidrauliniu presu gali būti nelengvas. Jei tai daro nepatyręs mechanikas, yra pavojus, kad stebulė bus sulankstyta. Nepakankamą guolių patvarumą gali iššaukti neteisingas stabdžių diskų sumontavimas, kurie „mušdami“ sukelia pernelyg dideles vibracijas. Ką reikia prisiminti remontuojant?

Visų pirma, prieš sumontuojant naujus guolius, reikia patikrinti tų elementų būklę, kurie tiesiogiai susiję su guolių darbu. Tai vairo traukė ir stabdžių diskai. Reikia atkreipti dėmesį į bet kokias metalines arba gumines apsaugas, o keičiant guolius naudoti tik profesionalius įrankius, skirtus konkretiems guoliams.

– Pavyzdžiui, HBU 2.1 mazgai yra daugelyje „Volkswagen“ ir „Ford“ automobilių grupių (pvz.: „Volkswagen T5“). Šie mazgai gali būti montuojami tik naudojant specializuotus įrankius, tokius kaip SKF įrankių komplektai su numeriais VKN 600 ir 601. Viskas turi būti pagal gamintojo nurodytą sukimo momentą. Ilgaamžiškumui turi reikšmės ir geros reputacijos bendrovės, kurios užtikrina kokybę. SKF firma skiria didelį dėmesį kokybei, todėl įmonės guolių moduliai integruoti su stebule ir ABS jutikliu yra dažnai pasirenkami automobilių gamintojų pirminiam surinkimui, – apibendrina Tomasz Ochman.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!