Iš ko sudaryta variklio alyva?

2 spalio 2018, 21:54

Šiuolaikinė variklio alyva – tai  chemijos, fizikos ir mechanikos inžinierių darbo vaisius. Mokslininkai, atlikdami daugybę bandymų ir testų stengiasi sukurti alyvą, kuri varikliui užtikrintų didesnę apsaugą. O  kas iš tikrųjų įeina į alyvos sudėtį, kuri yra svarbiausias automobilio skystis?  

Kiekviena alyva yra bazinės alyvos ir priedų mišinys (paprastai 80 % bazinės ir apie  20 % priedų). Bazė mineralinei ir hidrokrekinguotai alyvai yra gaunama distiliuojant naftą, o visiškai sintetinė alyva gaunama angliavandenilių sintezės proceso metu. Bazinė alyva, net ir pati geriausia, negali pakankamai apsaugoti variklio, todėl yra svarbu naudoti praturtintus priedus.

Detergentai ir dispergatoriai

Visų pirma, detergentai sumažina dėl variklio veikimo natūraliai atsirandančių priemaišų susidarymą ir neleidžia prisiklijuoti nuosėdoms prie metalinių pavaros bloko paviršių. Tuo pačiu metu jie deaktyvuoja rūgštis, dėl kurių atsiranda korozija.

Savo ruožtu, dispergatoriai neleidžia įsisavinti lipniųjų nuosėdų ir priemaišų bei sukelia dalelių plūdimą į skystį, kuris neturi neigiamos įtakos atskiriems variklio komponentams.

Variklio alyvos priedai, skirti sutepimui

Tai įvairios medžiagos, kurioms priskiriami priedai (Anti-Wear) bei ekstremalus slėgis (Extreme Pressure), trinties modifikatoriai ir korozijos inhibitoriai. Jie labai svarbūs trinties riboms.

Esant aukštam slėgiui ir padidėjusios apkrovos atveju, judančių dalių metaliniai paviršiai gali priartėti labai mažu atstumu, tiesiog mikroskopiniu, dėl nelygaus paviršiaus gali įvykti kontaktas. Susikaupusios nuosėdos gali sukelti destrukciją  ir metalinių dalių „sukepimą“, dėl ko patiriama nepataisoma žala. Atviros zonos tai yra paskirstymo velenai, šoniniai pavarų komponentai ir guoliai. Priedai „Anti-Wear” ir „Extreme Pressure” sudaro apsauginį sluoksnį, kuris leidžia jiems pakelti didžiulę apkrovą, nes alyvos sluoksnis apsaugo visą paviršių.

Jie aktyvuojami dėl reakcijos su metaliniu paviršiumi, kai dėl itin aukšto slėgio pakyla temperatūra. Priedo ir metalinio paviršiaus cheminė reakcija taip pat atsiranda dėl šilumos, susidariusios dėl  abiejų paviršių trinties.

Trinties modikatoriai, kaip rodo pats pavadinimas, riboja trintį ir veikia slėgio ir temperatūros diapozone, kai tepimo priedai dar neveikia.

Savo ruožtu korozijos inhibitoriai sudaro dangą, kuri neleidžia susidaryti vandeniui ant metalinių variklio komponentų ir tai apsaugo variklį nuo destruktyvaus korozijos reiškinio.

Alyvą konservuojantys priedai

 

Visų pirma, ši grupė yra antioksidantai ir antiperspirantai. Antioksidantai tai yra ingredientai, kurie sulėtina senėjimo procesą. Veikiantys chemiškai, jie slopina oksidacijos reakciją alyvoje, kuri gali lengvai oksiduotis veikiant šilumai ir deguoniui.

Antiperspirantai užkerta kelią putų susidarymui, kuris gali atsirasti dėl intensyvaus alyvos ir oro sumaišymo. Putos ne tik sumažina sutepimą, bet ir sukelia kavitacijos procesus bei alyvos nutekėjimą per ventiliacines angas. Dėl šios priežasties dalis alyvos nuteka ir dėl to sumažėja tepimo skysčio, todėl būtina naudoti antiperspirantus.

Alyvos pagerinimui skirti priedai

Jiems priklauso modifikatoriai, kurie yra tinkami mineralinėms alyvoms. Jų dėka klampumo indekso reikšmė didėja, o mineralinė alyva tampa demisezonine. Klampumo modifikatorių sudaro ilgos bikarbonato grandinės, kurios užima nedaug vietos žemoje temperatūroje, tačiau išplečiamos, kai temperatūra auga.

Mineralinėse alyvose taip pat naudojami priedai, kurie mažina srauto temperatūrą, dažniausiai vadinami desperatoriais. Esant labai žemai temperatūrai, mineralinė alyva linkusi formuoti kristalus. Parafinas naftoje nusėda ir sąveikauja, o  pati alyvos fazė gali sukelti neigiamus pasikeitimus. Desperatoriai negali išvengti kristalizacijos, tačiau jie riboja vaško kristalų jungčių augimą ir susidarymą.

Kai kurie angliavandeniliai (PAO), naudojami sintetinių alyvų gamybai, gali išdžiovinti tarpiklius, dėl to jie susitraukia ir ištrupa. Siekiant užkirsti kelią elastomerų išdžiūvimui, naudojami priedai, apsaugantys konkrečių tipų medžiagas, padeda išlaikyti sandariklių vientisumą, juos „išplėtus“.

Alyvos parametrams įtakos turi ne tik jo bazė, bet ir naudojami priedai. Dažnai tai yra rūšys ir proporcijos, kurioms taikomi bandymai, moksliniai tyrimai ir inžinierių sprendimai kurti naujus produktus.  Tačiau verta turėti omenyje, kad nepriklausomai nuo naudojamos alyvos, jos bazės ir priedų, svarbu nepamiršti reguliariai ją keisti. Šio principo laikymasis ir geros kokybės tepalų naudojimas leidžia džiaugtis varikliu beveik šimtus tūkstančių kilometrų.

Šaltinis: „Bizol“ techninis straipsnis

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!