Stabdžių skysčio keitimas svarbus saugumo veiksnys

12 birželio 2018, 6:10

Stabdžių skystis turėtų būti keičiamas kas dvejus metus, atsižvelgiant į transporto priemonės gamintojo rekomendacijas ir nepriklausomai nuo ridos. Turint specialius testerius, galima greitai ir tiksliai nustatyti skysčio kokybę. Tokiu būdu galima pasirūpinti stabdymo kokybe bei savo saugumu.

Veiksminga stabdymo sistema yra viena iš pagrindinių saugumo kelyje sąlygų. Štai kodėl svarbu laiku ir kruopščiai patikrinti stabdžius ir tiksliai diagnozuoti problemas. Pavyzdžiui, didelė stabdžių pedalo vibracija gali būti stabdžių disko deformacijos rezultatas. Disko eksploatacijos trukmė svyruoja nuo 80 000 iki 100 000 km. Stabdant gali atsirasti erzinantis cypimas dėl trinkelių nusidėvėjimo. Stabdžių kaladėlių keitimas yra paprasta paslauga, kuri vairuotojui užtikrins saugų važiavimą nuo 40 000 iki 50 000 km.

Tačiau kai kurie saugumo klausimai  mechanikų bei transporto priemonių savininkų yra ignoruojami. Tai liečia paprastą, stabdžių skysčių keitimo paslaugą. Laikui bėgant galima priprasti prie sumažėjusio stabdžių skysčio lygio. Svarbu, kad skysčio keitimo stabdymo sistemoje dažnumas neturėtų būti grindžiamas tik rida (paprastai siūloma 40 000-80 000 km), bet atsižvelgiant ir į laiką, praėjusį nuo paskutinio keitimo. Rekomenduojama kas dvejus metus patikrinti skystį, nes stabdžių skystis linkęs absorbuoti drėgmę. Pigūs, rašiklio formos testeriai, niekada nesuteiks 100 % patikimumo, nes daugeliu atvejų stabdžių skysčio kokybės analizė pagrįsta jo laidumo matavimu. Ką reikia daryti?

Stabdžių skysčio testeriai, pvz.: „Ferodo“ išsiskiria kita bandymo procedūra, suteikiančia patikimus rezultatus. Šie testeriai matuoja virimo temperatūrą, kaitindami skystį ir generuojantys atkuriamus  rezultatus. Viena iš pagrindinių stabdžių skysčio problemų yra „garo kamštis“, kuris gali lengvai  atsirasti įprastai naudojant transporto priemonę. Skysčio kokybės pablogėjimas yra lygus jo virimo temperatūros sumažėjimui. Dėl šios priežasties  stabdžių sistemoje atsiranda pavojingų oro burbuliukų, kurie suspaudžiami  esant slėgiui sistemoje ir dėl to  sumažėja trinkelių efektyvumas. Keičiant stabdžių skystį reikia labai atsargiai tai daryti ir pasirinkti tinkamą skystį.

„Federal-Mogul Motorparts“ atliko populiarių stabdžių skysčių bandymus. Rezultatai parodo efektyvumo pablogėjimą dėl skysčių parametrų sumažėjimo, ypač prie labai žemų ir labai aukštų temperatūrų. Skysčiai neišlaiko pakankamo klampumo – jie tampa pernelyg skysti aukštoje temperatūroje ir pernelyg klampūs prie žemų  temperatūrų. Dar nustatytas stabdžių skysčio sudėtyje aukštas Ph lygis. Todėl rūgštingumas agresyviai veikia metalinius ir guminius stabdžių sistemos elementus. Stabdžių sistemos specialistai, kurie tiekia savo gaminius pirminei ir antrinei rinkai, įskaitant ir „Ferodo“ specialistus, rekomenduoja rinktis patikimų prekės ženklų stabdžių skysčius, kad būtų užtikrintas saugus stabdžių sistemos darbas.

Tinkamas įrankis yra pagrindas

„Ferodo“ markės stabdžių skysčio testeris leidžia bet kuriuo metu patikrinti stabdžių skysčio kokybę. Tikslus stabdžių skysčio virimo temperatūros nustatymas užima mažiau nei minutę. „Ferodo“ testeris  naudoja zondą tiesioginiam virimo temperatūros matavimui. Netiesiogiai matuoja temperatūrą pvz.: kaip elektriniai laidumo testeriai. Ypač naujos kartos stabdžių skysčio matavimui, šis paskutinis metodas yra netikslus ir nepatikimas. Testeriai, kurie naudoja elektrinį laidumą, gali pakenkti pagrindinių, su sauga susijusių komponentų  veikimui.

Vadovaukitės skysčio klasės (DOT) gaminių instrukcijomis

Techninės priežiūros intervalas priklauso nuo skysčio polinkio sugerti drėgmę. Higroskopiškumas padidėja, kai yra nesandari sistema ir paspartina skysčio degradaciją. Stabdžių skysčiai DOT5 pagaminti silikono pagrindu, yra labiau higroskopiški nei DOT3 bei DOT4, kurių pagrindas yra glikolis. Staigiai stabdant, skysčio sąlytis su guminiais paviršiais ir stūmokliukais, gali pasiekti 200°C. Skystyje esanti drėgmė virsta garais, kurie padidina slėgį. Todėl pedalo paspaudimas pailgėja ir tai pablogina stabdymo kokybę. Pakanka vienų metų, kad skysčio virimo temperatūra sumažėtų iki 80°C. Dėl tos priežasties mažiausi virimo taškai yra šie: DOT3 = 205°C; DOT4 = 230°C; DOT5 = 250°C; DOT5.1 = 260°C. Verta prisiminti taisyklę, kai DOT didėja, didėja ir virimo temperatūra bei tendencija sulaikyti drėgmę. Todėl DOT5.1 klasės skysčius reikia keisti kas 6 mėnesius.

Geri patarimai

Po kelių tūkstančių kilometrų patikrinkite stabdžių skysčio lygį. Jis sumažėja dėl to, jog susidėvi trinkelių paviršius stabdžių sistemoje arba skystis nuteka iš rezervuaro keičiant stabdžių trinkeles.

Išsiliejęs skystis gali sugadinti metalines variklio skyriaus dalis. Nemaišykite skysčių DOT3 ir DOT4 pagamintų glikolio pagrindu su DOT5 pagamintu silikono pagrindu, nes jie nesuderinami tarpusavyje.

Daugiau informacijos ir patarimų apie stabdžių skysčio keitimą galima rasti „FM-Campus“ techninės mokymo platformos „YouTube“ kanale.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!