Kaip nesugadinti guolio?

Tinkamai sumontuoti ir paruošti eksploatacijai šiuolaikiniai guoliai turėtų veikti visą automobilio tarnavimo laiką. Deja, visi darome klaidų. Netinkamai prižiūrimo automobilio pasekmė – guolių keitimas. Apie tai, ko ypač reikėtų vengti  transporto priemonių naudotojams, aiškina SKF ekspertai.

Nors guolių koncepcija siekia XIX amžių, technologinė pažanga šioje srityje yra labai dinamiška. Dviejų eilių guolių ir stebulės įvedimas žymiai padidino guolių standumą ir pašalino poreikį pastoviai tepti ir reguliuoti tarpą. Patobulintos sandarinimo sistemos neleidžia patekti į guolį vandeniui ir nešvarumams bei riboja tepalo išėjimą į paviršių. Pažiūrėkime, kas gali būti gedimo priežastimi.

  • Per didelis įtempimas atsiranda dėl smūgio ratu. Tai gali būti avarijos pasekmė arba visiškai nekaltas užvažiavimas ant šaligatvio, nelygaus kelio paviršiaus. Kenksmingas yra staigus užvažiavimas ant šaligatvio arba rato įsmukimas į plyšį asfalte. Tuo metu įtampa peržengia normalaus eksploatavimo ribas. Pakenkti gali net nedidelis šoninis smūgis ratu į šaligatvį paslydus automobiliui, – sako Tomasz Ochman iš SKF firmos.
  • Per aukšta temperatūra dėl netinkamai veikiančios stabdžių sistemos. Jei atleidus stabdžius – neatšoks stabdžių kaladėlės ir diskai nuo būgnų, tai jie visą laiką trinsis ir įkais. Per stebulę įkais guolis, įkaitins tepalą ir jis gali suskystėti. Guolių sistema yra suprojektuota taip, kad net važiuojant didelius atstumus greitkeliu karštą dieną nebūtų viršyta leistina tepalų temperatūra. Jei pažeistas guolis rodo aukštą temperatūrą, būtinai reikia patikrinti stabdžių veikimą-kreipiamųjų judėjimą, stūmoklių judesius ir rankinį stabdžio troselį.
  • Transporto priemonės pakabos ir ratų subalansavimas gali sukelti vibraciją, kenkiančią guoliams.
  • Neteisingas tiuningasguolių amžių gali patrumpinti ir neteisingai parinkti ratlankiai. Tarp kelių parametrų, apibūdinančių ratlankius yra offset, sutrumpintai žymimas ET. Ratlankių uždėjimas su kitu ET lemia pakabos geometriją ir jėgą, veikiančią rato tvirtinimą. Žinomi atvejai, kai ratlankio keitimas pagreitino guolių susidėvėjimą. Ši klaida dažnai būna perkant lengvo lydinio ratlankį, kai vartotojas vadovaujasi vizualiu efektu.
  • Montavimo klaidos – sriegių jungtys priveržiamos netinkamu sukimo momentu, netinkamai sureguliuotas tarpas (jei sistemai reikalingas toks reguliavimas), netinkamų įrankių naudojimas arba netinkamas jėgos naudojimas spaudžiant guolį. Vario tepalo naudojimas yra klaida, jis neleidžia tiksliai ratlankiui priglusti prie stebulės, sukelia virpėjimą, kuris gali pagreitinti guolio susidėvėjimą.

– Surinkimo metu jėga negali būti perkelta ant riedėjimo elementų kontaktų – guolių. Naudojant specialius įrankius ta klaida dažnai būna esant antrai generacijai arba stebulių 2.1,  – aiškina Tomasz Ochman.

Šios eksploatacinės klaidos dažnai nepriklauso nuo vairuotojo, bet susijusios su vėlesniu guolio sugadinimu. Paprastai po įvykio nėra jokių simptomų. Guolio garsas gali pasigirsti pravažiavus tik kelis tūkstančius kilometrų. Taip yra dėl specifinio gedimo būdo.

Smūgis ratu dažnai sukelia nedidelį netgi mikroskopinį guolio nukrypimą. Toje vietoje tepalo sluoksnis pažeidžiamas ir lėtai gadinamas guolis. Atsižvelgiant į nuvažiuotą atstumą, vis didėjantis guolio sudilimas  kelia vis didesnį triukšmą. Finalas vienas – guolio pakeitimas.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!