Kaip prižiūrėti automobilius, turinčius TMPS sistemą

TMPS (padangų slėgio stebėjimo sistema) (Tire Pressure Monitoring System) sistemos vaidmuo yra pastovus slėgio tikrinimas padangose ir lygio skirtumų fiksavimas. Kad sistema tinkamai veiktų, ji turi būti tinkamai prižiūrima.

Pagal Europos Komisijos ECE-R64 2014 m lapkričio 1 d. reglamentą visi parduodami nauji automobiliai ES teritorijoje turi būti su slėgio jutikliais TPMS. Dėl padidėjusio naujų automobilių pardavimų kiekio verslo segmente vis daugiau automobilių turi įrengtą padangų slėgio stebėsenos sistemos įrangą. Teisės aktuose nėra konkrečiai nurodyta, kokia sistema turi būti įdiegta, todėl rinkoje galima sutikti automobilius, kuriuose yra įrengtas vienas iš dviejų mechanizmų – tiesioginis arba netiesioginis. Reikėtų paminėti, kad netiesioginis TPMS nėra nepriklausoma sistema, o viena iš ABS ir ESP sistemos funkcijų.

– Netiesioginė sistema nereikalauja jokios priežiūros, kadangi nenaudoja jokių papildomų daviklių ir matavimų, bet  apskaičiuoja juos pagal impulsus gaunamus iš ESP ir ABS. Šioje sistemoje matuojamos ratų apsukos, – aiškina  Kacper Dukaczewski iš serviso „AUTO-DUKAT Premio“ esančio Pruskove (Lenkija). – Ratas su mažesniu oro slėgiu padangoje sukasi greičiau, tai aptinkama ABS sistemos daviklių pagalba. Tarpinė TPMS sistema skaito šią informaciją ir po tam tikro laiko aptinka skirtumą, signalizuoja vairuotojui apie nenormalų slėgį kažkurioje padangoje kontroline lempute. TPMS sistema reikalauja papildomos programinės įrangos, naudojančios ABS sistemos duomenis. Šis sprendimas laikomas pigesniu ir efektyvesniu, tačiau jo didžiausias minusas yra tikslių duomenų trūkumas apie slėgį padangose. Netiesioginis matavimas turi didelę paklaidą ir vėluoja, – priduria tinklo „Premio“ ekspertas.

Daug tikslesnė tiesioginė sistema, kuri tiksliai išmatuoja slėgį, temperatūrą, bet jos veikimo principas yra sudėtingesnis. Tiesioginėje sistemoje slėgio stebėjimo prietaisai yra įrengti prie padangų oro vožtuvų (ventilių). Kiekviename yra įrengtas slėgio jutiklis, radijo siųstuvas ir baterija. Surinkta informacija persiunčiama į borto kompiuterio monitorių. Atskirų daviklių sinchronizavimas su kompiuteriu yra labai preciziškas, kadangi negalima keisti vietomis ratų, o po kiekvieno padangų keitimo reikia iš naujo nustatyti sistemą ir įvesti naujus duomenis. Per periodinius padangų keitimus  rekomenduojama peržiūrėti įvairius sistemos elementus.

– Daviklis susideda iš dviejų dalių: plastikinės dalies su integruota baterija ir vožtuvo-dažniausiai aliumininio arba guminio-metalinio. Abu šie elementai avarijos atveju gali būti pakeisti naujais. Patys davikliai negenda, bet juos reikia keisti  kas 5-8 metus, kadangi nusilpsta įmontuota į juos baterija. Neprofesionaliai pakeistų padangų atveju pažeisti davikliai taip pat keičiami naujais, -sako Kacper Dukaczewski.

„Premio“ ekspertas pataria, kad senesnėms transporto priemonėms, ypač amerikietiškoms ir prancūziškoms, būtina atkreipti dėmesį į daviklio aliumininius vožtuvus, nes jie oksiduojasi. Kai kuriais atvejais reikia tik pakeisti vožtuvą, o kai kuriais reikia keisti visą daviklį.

Pasitaiko ir sistemos klaidų. Kaip jas atpažinti?

– Jeigu skydelyje užsidega padangų kontrolės slėgio lemputė, pirmiausiai reikia pasitikrinti slėgo lygį, pvz.: artimiausioje degalinėje arba su vulkanizatoriumi. Jei matavimai yra geri, tai reiškia, kad kažkas vyksta su TPMS sistema ir reikia kuo skubiau vykti į specializuotą servisą. Kartais atsiranda problemų su ratų pripompavimu. Jų priežastimi yra pažeisti vožtuvai – kuo greičiau jie bus pakeisti, tuo mažesnes išlaidas patirsime, – aiškina Mateusz Brzeziński iš  serviso „Premio MatMar“ Varšuvoje.

Vairuotojai turėtų atsiminti, kad perkant antrą ratų komplektą reikėtų pasirūpinti papildomu daviklių komplektu ir jį sukonfigūruoti bei užprogramuoti su sistema.

– TPMS sistemos priežiūra reikalauja daugiau dėmesio: reikia laikytis specialių procedūrų keičiant daviklius ir naudoti tinkamus diagnostinius įrenginius slėgių davikliams. Tik atitinkamai apmokyti profesionalai ir tam pritaikyti servisai gali tinkamai aptarnauti mechanizmus be rizikos pridaryti papildomų piniginių nuostolių vairuotojams. Tai yra labai svarbu run flat tipo (plokščioms)  padangoms, kurios reikalauja atitinkamų priemonių, – paaiškino Tomasz Drzewiecki, mažmeninio tinklo plėtros autoservisų „Premio Opony“ Čekijoje, Slovakijoje, Lenkijoje, Vengrijoje ir Ukrainoje direktorius.

TPMS sistema duoda daug naudos. Svarbiausia yra pagerinti automobilio veiklą kelyje, sutrumpinti stabdymo laiką,  nes nuo to priklauso eismo saugumas. Sistema leidžia prailginti padangų tarnavimo laiką ir sumažinti kuro sąnaudas, o tai yra naudinga aplinkai.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!