Ar telematika bus Trojos arkliu automobilių pramonėje?

17 liepos 2017, 23:29

ECall sistema (avarinio skambučio), kurios užduotis avarijos atveju yra pranešti greitajai pagalbai, be abejo yra didžiausias telematikos privalumas, panaudotas automobilių pramonėje. Šis novatoriškas sprendimas yra ir rizikingas….

Pagalbos Centro monitoriuje atsiranda pulsuojanti raudona žinutė. „Nelaimingas atsitikimas, 02.59 val, kelias Nr.968,GPS pozicija:49,710574 N, 20.005837 E, Ford Mondeo markės automobilis su benzininiu varikliu guli ant stogo, viduje 4 sužeisti žmonės“. Dispečeris jau viską žino ir siunčia gelbėtojų automobilį arba malūnsparnį. Dėka to ir greitos pagalbos tarnybų reakcijos triskart padidėja šansai išgelbėti aukų gyvybes.

Taip turi dirbti eCall sistema (Emergency Call), kuri bus privaloma visiems lengviesiems  automobiliams, patvirtintiems ES jau nuo 2018-03-31. Tai tik vienas iš dažniausiai eksponuojamų telematikos aspektų. Tačiau yra ir kitų, daug universalesnių, duodančių platesnes galimybes, bet ir keliančias grėsmę automobilių savininkams ir plačiai suprantamai automobilių rinkai.

Įsivaizduokite kitą situaciją – važiuojate automobiliu, o jis rodo Jums žinutę „Susidėvėjusios stabdžių trinkelės, jūs galite nuvažiuoti dar 30 km. Tolimesnis važiavimas bus pavojingas! Po 100 km sistema užblokuos galimybę toliau vairuoti. Pasuk į artimiausią įgaliotąjį servisą, esantį už 16 km. Žiede sukti į dešinę…”

Tai vizija ne iš mokslinės fantastikos filmų. Tai gali būti jau kitais metais. Tavo automobilis pats nuspręs, kada reikia remonto ir kur! Gal būt net ir įdėjus kredito kortelę į skaitytuvą, sureguliuos ir pačią sąskaitą  už vizitą į servisą. Parinkus tinkamą programą sumokės ir už baudas bei automobilio parkavimą.

Atrodytų, kad tokie automobiliai tai puiki vizija. Inteligentiški automobiliai, besirūpinantys sauga ir keliaujančių žmonių komfortu, palaikantys pastovų kontaktą su aplinka, galintys bendrauti su ja nepriklausomai nuo vairuotojo, nurodantys gamintojui gedimus ir net suteikiantys galimybę juos pašalinti nuotoliniu būdu ir turintys galimybę iškviesti pagalbą, kai ištinka nelaimė. Tai tiesa, kad automobiliai, kurie pasirodys keliuose artimiausiais metais, bus visiškai kitokie nei prieš  5-10 metų. Tai šuolis iš vienos epochos į kitą.

Be eCall telematikos sistemų turi būti įvestos ir bCall (Breakdown Call) – pranešimas apie gedimus su nuotolinio pašalinimo paslauga ir sCall (Service Call) – nuotolinė diagnostika, vizitų į autoservisą organizavimas, sistemos atnaujinimas). Žinoma, nuotolinis remontas tai ne magiškai išlendanti automechaniko ranka, sukinėjanti varžtelius, bet pvz.: sistemos atkūrimas. O čia jau pateikiama SŪRI SĄSKAITA!

Tokią sistemą galės atnaujinti tik automobilio gamintojai. Neuždirbs nei pardavėjas nei autoservisas.

Reikia pažymėti, kad tam tikra sauga surišta su toli siekiančia integracija automobilyje, nepriklauso nuo vairuotojo. Automobilis yra asmens arba firmos nuosavybė, kuri jį nusipirko. Todėl šeimininkas turi spręsti, kas remontuos jo automobilį ir kokią informaciją nori paviešinti, o kokios ne.

Automobilių detalių distributorių ir gamintojų asociacija (SDCM) kartu su keliomis Europos organizacijomis, atstovaujančiomis gamintojus, platintojus ir paslaugų  teikėjus, stebi telematikos diegimą automobiliuose ir  analizuoja poveikį aplinkai bei transporto priemonių pirkėjų interesams.

– SDCM palaiko bet kokį sprendimą, kuris užtikrintų saugų ir vienodą patekimą į telematikos sistemas visiems automobilių rinkos operatoriams. Visų pirma, siekiant užtikrinti prieigas prie duomenų tiek autosalonuose, tiek servisuose. Prieiga prie duomenų už priimtiną kainą, – sako Alfred Franke, SDCM prezidentas.

Kodėl tai taip svarbu? Navigacinės sistemos tai puikus išradimas, tačiau jis gali tapti Trojos arkliu ir jos naudojimas gali brangiai kainuoti visiems automobilių turėtojams. Tai suteikia automobilių gamintojams galimybę ir kartu pagundą monopolizuoti techninės priežiūros, autodalių ir paslaugų rinką. Jei automobilis turi nuspręsti už mus, kada ir kaip jį remontuoti, tai lengva jį užprogramuoti taip, kad  programinės įrangos atnaujinimą, nuotolinį remontą gali vykdyti tik automobilių gamintojai ir išrinkti servisą, kur  tai bus atliekama.

Tai problema, nes ne kiekvienoje apskrityje ir ne kiekviename mažame miestelyje yra automobilių salonas. Daugelyje vietų Lietuvos žemėlapis bus baltos spalvos. Gyventojams tokiose srityse teks apsilankyti automobilių salone, įsikūrusiame už kokių 100 km į vieną pusę, vairuotojui gali prireikti laisvų  dienų, jam gali tekti patirti didesnes išlaidas ir laiko sąnaudas. Turintys savo rankose išskirtines automobilio programavimo ir IT aptarnavimo sąlygas, automobilių gamintojai ras pretekstą, kad priverstų klientą apsilankyti ASO ir išleisti pernelyg didelę pinigų sumą.

Bet svarbiausiu veikėju šioje sistemoje turi būti vairuotojas. Štai kodėl Europos Komisijos (MV BER/GVO) numato, kad transporto priemonės gamintojas neturi teisės apsiriboti remontu tik automobilių salonuose. Ar šiuo atveju to bus laikomasi?

SDCM dar tikisi, kad bus įmanoma suderinti interesus ir rasti bendrą sprendimą, siekiant užtikrinti sveiką konkurenciją. Tai bus sąlyga išlaikyti aukštą produkcijos kokybę ir paslaugas, visose automobilių rinkos grupėse. Vairuotojų ir aplinkos labui.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!