ESP – istorija, raida, populiarūs defektai

29 gegužės 2017, 23:11

Jau daugiau nei prieš 20 metų buvo sukurta ESP sistema, kuri būtina kiekviename naujame automobilyje, kuria siekiama išgelbėti tūkstančius gyvybių. Sistema ESP (dar  vadinama ir ESC) yra viena iš naudingiausių išradimų automobilių pramonės istorijoje. Kaip tai veikia? Kaip vystėsi? Kokie populiariausi defektai?

Pirmosios sistemos, skirtos sumažinti slydimo posūkyje riziką, atsirado devintajame dešimtmetyje. Pradininkės buvo „Toyota“, „Mercedes“, „Mitsubishi“ ir „BMW“ firmos, suformavusios pirmąsias traukos kontrolės sistemas. ESP prasidėjo nuo ABS sistemos plėtojimo. 1978 metais „Bosch“ inžinieriai sukūrė sistemą, kuri neleido užsiblokuoti ratams stabdymo metu. Sistema apribojo slėgį stabdžių sistemoje taip, kad ratai, kurie sustoja per greitai, neužsiblokuotų. 1980 metais jau prasidėjo darbai prie ESP sistemos.

ESP (ang. Electronic Stability Program), sukurta 1995 metais, veikia atvirkščiai: jei reikia – blokuoja ratus, kad  važiavimas būtų stabilesnis. Sistema nuolat stebi automobilio judėjimą ir palygina su vairo pasukimu. Jei elektronika mano, kad parametrai nesutampa, ratai pristabdomi taip, kad grįžtų į teisingą judėjimo trajektoriją. Priešingai vairuotojo galimybei, sistema gali pristabdyti atskirus ratus ir dešimtis kartų stebi vairavimo būklę.

Duomenys, kuriuos naudoja ESP, pavyzdžiui, tai yra stabdžių siurblio slėgio jutikliai, duomenys iš ECU dėl akseleratoriaus pedalo, vairo pasukimo kampo, ratų greičio daviklių bei apsukų ir šoninio pagreičio jutiklių.

ESP yra bazinė technologija daugeliui vairuotojo pagalbos sistemų, kurios reaguoja į potencialiai pavojingas situacijas, tokias kaip diržo keitimo ar išlaikymo, staigaus kliūties apvažiavimo ar stabdymo prieš kliūtį, pvz.: aktyvus autopilotas ACC (Adaptive Cruise Control) ir inteligentiška avarinio stabdymo sistema.

Su ESP pagalba praturtinti sprendimai, leidžiantys kitų saugos sistemų bendradarbiavimą. ESP plus gali parengti transporto priemonę staigiam stabdymui ir vairuotojo kojos nuėmimą nuo akseleratoriaus pedalo įvertinti kaip grėsmę. Priartina stabdžių kaladėles prie stabdžių disko minimaliu atstumu, kad paruoštų transporto priemonę avariniam stabdymui. Sistema galėtų pagelbėti efektyviai stabdyti šlapiame kelyje, nes reguliariai džiovina stabdžių diską. Sistema  bendradarbiauja su HHC funkcija, saugančią nuo riedėjimo atgal pradedant važiuoti prieš įkalnę.  ESP plus  siejama su pastovaus greičio palaikymo sistema. 2006 metais pasirodė ESP premium – „Bosch“ sistema, kuri dar greičiau generuoja slėgį stabdžių sistemoje, dirba tyliau ir beveik be vibracijos. Firma „Continental Automotive Systems“ orientuota į jutiklių integraciją, tai leidžia pagreičio ir apsukų jutiklius  įrengti variklio skyriuje, o ne šalia vairo kolonėlės. 2012 metais „Bosch“ ESP jau galėjo integruoti apsukų ir šoninio pagreičio jutiklius elektroninėje sistemoje. Tikslesnė cirkuliacinio siurblio moduliacija ir du papildomi slėgio davikliai padarė, kad sistema tapo tikslesnė ir tai pagerino greičio kontrolės darbą.

Su hidraulinio moduliatoriaus pagalba, ESP generuoja slėgį, kuris leidžia užblokuoti ratus, esant tam tikrai situacijai. Jei ABS veikimo atveju buvo panašus veikimas, bet visiškai priešingai – redukuotas slėgis, kad atblokuotų ratus. Sistema komunikuoja su variklio valdymo kompiuteriu ne tik atsisiųsdama duomenis, bet ir (esant reikalui) sumažindama galingumą. Gali kontroliuoti automatinę pavarų dėžę.

Populiarūs gedimai

Jutiklių skaičius ir duomenų suma, kuri reikalinga tiksliai apskaičiuoti, kada ESP turėtų įsikišti, sugedus vienam jutikliui iš daugelio, sistema nustoja veikti. Pasitaiko, kad esant netinkamai įtampai, ESP sistema per daug jautriai reaguoja. Būna, kad ESP yra funkcionali, bet variklio valdymo kompiuteris rodo, jog sistema negali tinkamai veikti. „Mercedes W203“ ESP populiariausio gedimo  priežastis yra valdymo bloko susidėvėję kištuko kontaktai. „Fiat Stilo“  bei „Mercedes-Benz“ ESP lemputės užsidegimo priežastis gali būti daviklis prie stabdžių pedalo. Transporto priemonėse „Lancia Lybra“ ir „Mercedes-Benz“ gali būti reikalingas papildomas teisingos ratų pasukimo procedūros  jutiklio  kalibravimas. Automobiliuose „Renault Laguna“ gedimo priežastimi gali būti vandens patekimas į ABS/ESP valdymo bloko kištuką.

Svarbiausia sistema

  • ESP sistema yra svarbiausia transporto priemonių saugos sistema – tuoj po apsauginių diržų ir oro pagalvių – tvirtina Dirk Hoheisel iš firmos „Bosch“.

„Bosch“ siūlo ESP sistemą modulinėje koncepcijoje, kuri leidžia įvykdyti konkrečius reikalavimus, reguliuoti eksploatavimo parametrus: nuo lengvos ir nebrangios ESP versijos iki bazinės transporto priemonių versijos besivystančiose šalyse, per specialias komercinių transporto priemonių sistemas, regeneracines ESP hev stabdžių sistemas hibridinėse ir elektros transporto priemonėse.

Pirmoji sistemos versija svėrė 4,3 kg, o devintoji generacija pagrindinėje versijoje sveria 1,6 kg.  Ir yra ne tik lengvesnė ir kompaktiškesnė, bet ir pigesnė.

Amerikos NHTSA duomenimis – ESP/ESC sistemos sumažina nelaimingų atsitikimų skaičių 35% , transporto priemonės SUV su tomis pačiomis sistemomis 67%. Už Europos Sąjungos ribų antislydimo sistemos dabar privalomos Australijoje, Kanadoje, Izraelyje, Naujojoje Zelandijoje, Rusijoje, Pietų Korėjoje, Japonijoje, Turkijoje ir JAV

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!