Xenon žibintai: techninė diferenciacija

Xenon lempų koncepcija nėra vienoda. Joje paslėpti įvairūs techniniai sprendimai ir šviesos emisijos tipai bei įvairūs reflektoriaus sudėties būdai.

Xenon žibintai yra standartinės daugelio automobilių įrangos dalis – senesnių, jaunesnių, prabangių ir populiarių. Kas yra techniniu požiūriu ksenono lempa? Visų pirma, nepaisant populiaraus įsitikinimo, tai nėra lemputė. Tai lempa, turinti šviesos šaltinį – lankinio išlydžio halogenidą.  Iš išorės primena lemputę, bet konstrukcija yra skirtinga. Lempos viduje yra inertinių dujų – ksenono – ir jų aplinkoje, esant aukštai įtampai, kuri susikuria esant tarp elektrodų elektriniam lankui, gaunamos labai ryškios šviesos. Norint gauti reikiamą rezultatą, reikalinga 25000 voltų įtampa.

D1S, D2S, o gal D2R?

Norint išrinkti automobiliui tinkamą xenono lempą, reikia tam tikrų žinių. Kiekviena iš jų turi savo žymėjimą, skiriasi nuo kitų savo konstrukcija ir paskirtimi. Raidė „D” žymėjime rodo, jog tai xenono lempa. Kitas simbolis – skaičius – parodo ar lempoje yra integruotas starteris, atsakingas už aukštos įtampos generavimą. Nelyginiai skaičiai, susiję lempose sumontuotu  starteriu (tai gali būti simboliai D1, D3, D5), lyginiai skaičiai informuoja, kad lempa tokio starterio neturi (pvz.: D2, D4 – be pėdelės metaliniame korpuse). Galiausiai paskutinis simbolis nurodo reflektoriaus tipą. Raidė „S” priskiriama lęšiniams reflektoriams, vadinamiems projekciniais, raidė „R” reiškia atšvaitinį reflektorių kitaip parabolinį arba reflektorių laisvo lauko – dažniausiai FF tipo.

Lęšinis ar atšvaitinis?

Xenono konstrukcijos technika apima vieną iš dviejų sprendimų: reflektorius lęšinis (projekcinis) arba atšvaitinis (parabolinis, laisvos formos). Pirmiau minėta lempa, pažymėta simboliu  D2R, skirta atšvaitiniam reflektoriui. Reflektoriai gali būti įmontuoti su priedanga. Dėl to yra išvengiama atvažiuojančių vairuotojų „akinimo”, bet ir plataus šviesos ruožo, kuris apšviečia ir šalikelę. Atšvaitinis reflektorius buvo suprojektuotas kompiuteriu, didelio tikslumo, ir dėl intensyvios xenono reflektoriaus šviesos galima geriausiai nubrėžti ribą tarp šviesos ir šešėlio.

Simboliu D1S arba D2S pažymėtos reflektoriaus lempos yra lęšinės konstrukcijos. Šio žibinto tipas suteikia dar tikslesnį šviesos ir šešėlio atskyrimą. Šiuo atveju, atšvaitas jau yra viduje. Atspindėta nuo atšvaito šviesa patenka į lęšį, apšviesdama erdvę priešais automobilį. Taisyklėse nurodoma, jog reflektoriai turi turėti savaime išsilyginančią sistemą, todėl lęšininis projektorius turi du varikliukus, kurie judinant reflektorius, palaiko juos atitinkamame lygyje. Informaciją apie nukrypimą nuo dabartinio lygio, pvz.: pakrautas automobilis, perduodami iš jutiklių sumontuotų pvz.: ant amortizatorių.

Verta paminėti, kad neseniai kai kuriuose automobilių modeliuose, vietoj standartinių 35 W lempų, kurios montuojamos su 25 W (įskaitant D5S  ir D8S) ir su žemesniu šviesos išėjimo lygiu. Jie šviečia šiek tiek stipriau nei halogeninės lemputės, bet reglamentas nereikalauja įrengti jų.

Xenono ar bi-xenono reflektoriai? Kuo jie skiriasi?

Xenono lempoje ryškumas pasiekiamas vos per kelias sekundes. Šios lempos yra jautrios dažniems junginėjimams. Taigi jos gali būti naudojamos tik artimosioms šviesoms. Tolimosioms šviesoms ir lęšiniuose ir atšvaitiniuose xenono reflektoriuose naudojamos papildomos halogeninės lemputės. Norėdami išspręsti šią problemą, gamintojai sukūrė bi-xenono reflektorių, kuriame nuolat degantis išlydžio lankas yra atsakingas už šviesą, bet šviesos spindulys aptemdytas (neatskleistas). Be to šių reflektorių lempos turi skirtingą konstrukciją, negu tie, kurie skirti standartiniams xenonams. Jie susideda iš dviejų lempų, iš kurių viena liečiasi su elektros lanku, esant kitai konstrukcijai – su lęšiu. Diafragma įjungiama mechaniniu būdu arba elektromagnetiniu būdu. Kai vairuotojas jungia šviesią perjungimo svirtį, diafragma pilnai pakyla pilnai apšviesdama kelią.

Nepriklausomai nuo to, kokio tipo xenon yra naudojamas automobilyje, turėkite omenyje du principus. Pirmiausiai xenon priekinius žibintus reikia keisti poromis – vardan  optimalių kelio apšvietimo parametrų.  Antra, reikia naudoti tik originalius produktus. Padirbtos, neaiškios kilmės lempos gali sugadinti automobilio elektros instaliaciją, bet ir jų veikimo laikas  nedaug skiriasi nuo paprastų halogeninių lempučių, todėl jų pirkimas ilgalaikėje perspektyvoje yra nuostolingas.

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!