Elastinės kardaninio veleno movos – struktūra ir funkcijos

3 balandžio 2017, 23:32

Projektuojant automobilį labai didelis dėmesys yra skiriamas triukšmo, vibracijos ir visų komponentų netolygaus darbo sumažinimui. Transporto priemonėje kiek įmanoma sumažintas girgždesys, barškėjimas ir vibracija padidina vairuotojo ir keleivio komfortą, tuo pačiu sumažina neigiamą jėgų poveikį į surenkamuosius mazgus.

Transmisija yra ne išimtis. Transporto priemonėse su varomaisiais galiniais ratais arba su keturiais varomaisiais, sukimo momentas yra perduodamas iš variklio per pavarų dėžę į ašį kardaninio veleno pagalba. Darbo metu keičiasi  jo kampas pavarų dėžės ir diferencialo atžvilgiu. Tai yra todėl, kad pakabos sistema sušvelnina kelio nelygumus. Jeigu kardaninio veleno gale nebūtų sumontuotas sujungimas, velenas išsilenktų, o gal ir sutrūktų (pav.1).

Sprendimas yra elastinis kardaninio veleno sujungimas (vadinamas veleno jungtimi, jungtimi arba elastine mova tipo „Guibo“ arba „Doughnut“). Tai yra kietas ir lankstus guminis diskas, kuris jungia pavarų dėžės išeinamojo veleno gale esančią jungę (flanšą) su kardaninio veleno junge (flanšu). Kai kuriais atvejais – dėl didelių sukimo apkrovos jėgų – ant kito kardano veleno jungės (flanšo) sumontuota papildoma elastinė jungtis, kuri prijungta prie varančiosios jungės (flanšo).

Elastinės kardano movos konstrukcija absorbuoja vibracijas ir apkrovos pakitimus perdavimo sistemoje iki variklio sukimo momentas pateks ant ratų per pavaros veleną, diferencinės grandinės turi būti perkeltos lanksčia jungtimi. Lanksčios movos konstrukcija leidžia absorbuoti staigias ir sunkinančias jėgas, apsaugo nuo trukdžių perdavimo sistemoje ir labai žalingo išlenkimo kampu. Dėl to sumažėja triukšmas, vibracija ir netolygus darbas vairo mechanizmo sistemoje.

Kardano mova, veikiama didelių apkrovų, turi būti reguliariai stebima. Kardano movos susidėvėjimas turi skirtingus simptomus. Tai gali būti vibracija arba bildesys pavaroje, kai įgyjant pagreitį bildesys tampa intensyvesnis. Tikrinant elastinę kardano movą reikėtų patikrinti, ar nėra įtrūkimų, skylių disko gumoje ar lankstas nėra deformuotas. Kiekvienas įplyšimas ar susidaręs burbulas įspėja apie kardano movos gedimą ir tai, kad jis turi būti pakeistas. Jei kardano movos susidėvėjimas pasiekė ribinę būklę, reikia patikrinti centruojančią – vedančiąją įvorę kardaninio veleno kaištyje, kreipiamųjų įvorių paviršių ir jungiamųjų varžtų sriegius. Jei bet kuris iš šių elementų yra susidėvėjęs, velenas gali vibruoti net po elastinės movos sumontavimo.

Keičiant pažeistą kardano movą, reikia atkreipti dėmesį į jo konstrukciją. Kardano mova yra pagaminta iš gumos, sustiprintos kordu ir rankovių vedančiųjų varžtų (šiame diske yra metalinės įvorės), kurie pereina per bendradarbiaujančias junges (flanšus) – iš abiejų pusių sudarantį labai stiprų  ir lankstų sujungimą. Šio elemento parametrai turi užtikrinti gerą slopinimą sukimo momentu šuolių pavaros sistemoje ir ašinio, kampinio ir radialinio sulankstymo kompensaciją. Ilgaamžiškumas yra įmanomas dėl standumo, gebėjimo kompensuoti visus tempimus visomis kryptimis ir atsparumo sukimosi po apkrovimu (pav.2).

„Febi“ firmos elastinės kardano movos skerspjūvyje yra matoma daug kordo ir jo tolygus išdėstymas. Tai leidžia efektyviai naudoti sukimo jėgas, kurios tą elementą turi išlaikyti (pav.3,4,5).

Pav.4 – sustiprintos kordu elastinės kardano movos vidaus ritės. Matosi suspaustos kordo pakuotės, kurios tiksliai suderintos ir sudėtos. Tai užtikrina labai stiprų ir ilgalaikį ryšį.

Pav.5 – armuotos elastinės kardano movos skerspjūvis – išorė. Konkurencinio produkto skerspjūvis parodo prastesnį sustiprinimą kordu ir netolygų išdėstymą, kas sukelia žemą stabilumą ir netinkamai kontroliuoja sukimo apkrovas veikiančias tą elementą (pav.6,7).

Keičiant elastines kardano movas reikia atkreipti dėmesį į parametrų nustatymą (priklausomai nuo transporto priemonės konstrukcijos). Priklausomai nuo gamintojų rekomendacijų reikia pakeisti ir tvirtinimo varžtus, kuriuos priveržti sukimo momentu, remiantis gamintojo rekomendacijomis. Visos elastinės kardano movos „febi“ gaminamos pagal ES standartus firmoje „SGF“, kuri pasaulyje yra pirmaujanti šios srities specialistė. Ji suteikia maksimalų patikimumą, tylų veikimą ir puikų matmenų tikslumą. Visas asortimentas prieinamas šiuo adresu : www.febi-parts.com. Prekinis ženklas „FEBI“ priklauso „bilsteingroup“ suburiančiai kitus gerai žinomus prekinius ženklus. Daugiau informacijos galima rasti adresu: www.bilsteingroup.com.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!