Kaip skaityti tepalų gamintojų etiketes – 2dalis

28 vasario 2017, 21:08

Lietuvos rinkoje parduodama keliasdešimt tepalų rūšių, skirtų įvairiems variklių tipams. Pasirinkimą palengvina žymėjimai, patalpinti ant pakuotės, tačiau reikia mokėti juos teisingai perskaityti.  Straipsnyje pristatoma Shell firmos paruošta antra etikečių skaitymo pradžiamokslio dalis.

Alyvos klampumo klasė – SAE

Svarbiu tepalų parametru  laikoma klampumo klasė, kuri apibrėžia temperatūrą, prie kurios turi būti naudojama alyva. Nuo klampumo klasės priklauso variklio ir jo dalių susidėvėjimas. Variklio alyvos klampumą apibrėžia  SAE klampumo klasifikacija, parengta  Amerikos Automobilių Inžinierių Susivienijimo. Su alyva yra atliekama daugybė bandymų, ji nuolat yra testuojama, o  testavimo rezultatai nustato alyvos savybes, tiek žemoje, tiek aukštoje temperatūroje. SAE klampumo klasifikacija išskiria šešias vasarines alyvos klases ir šešias žiemines. Dažniausiai susiduriama su universalia variklių alyva, turinčia du alyvos žymėjimus, atskirtus brūkšneliu pvz.: „5W-40”.

Skaičiai rašomi prieš raidę ”W” (W: Winter = žiema) reiškia klampumą žemoje temperatūroje. Kuo mažesnis skaičius, tuo žemesnė gali būti aplinkos temperatūra, kurioje alyva gali būti naudojama. Alyva, pažymėta simboliais 0W,5W, 10W garantuoja lengvą variklio užvedimą ir greitą tepalų patekimą į visas variklio kerteles net prie žemiausios temperatūros.

Skaičiai, kurie rašomi po „-“ apibrėžia klampumą aukštoje temperatūroje. Kuo aukštesnis skaičius, tuo gali būti aukštesnė aplinkos temperatūra, kurioje alyva nepraranda savo kaip tepalo savybių. Alyva, turinti simbolius 40, 50 ir 60 užtikrina variklio sutepimą aukštesnėje temperatūroje.

Šiuo metu visa sezoninė alyva (5W, 10W, 15W arba 20, 30, 40, 50) liko pakeista demisezonine alyva (5W-40, 10W-40, 15W-40), pritaikyta aukštiems šiuolaikinių vairuotojų poreikiams. Demisezoninė alyva pritaikyta darbui tiek aukštoje, tiek ir žemoje temperatūroje. Tinkamos alyvos naudojimas ne tik saugo variklį, bet ir padidina važiavimo komfortą bei taupo kurą.

Mineralinė ar sintetinė?

Apie alyvos tipą ir  galutinę paskirtį byloja komponentai, naudojami jos gamybai. Šiuolaikiški  tepalai gaunami įvedus į juos bazinius priedus, kurie gerina tepalų kokybę. Priedai keičia naudojimo savybes ir saugo produktą nuo pokyčių eksploatuojant. Bazinė alyva gaunama perdirbus naftos produktus dviem būdais: destiliuojant gaunama mineralinė alyva, o naudojant cheminę sintezę – sintetinė alyva. Sumaišius mineralinę ir sintetinę alyvą gaunama pusiau sintetinė alyva. Kiekviena šių trijų tipų alyva, skirta skirtingų tipų varikliams  ir turi skirtingas chemines ir fizines savybes. Sintetinė alyva skirta intensyviam naudojimui, mažina variklio susidėvėjimą ir išlaiko alyvos technines savybes. Šios rūšies alyvos naudojimas  yra vienintelis sprendimas varikliams su DPF filtru (dyzelinis variklis). Tuo tarpu pusiau sintetinė alyva dėl sintetinės alyvos ypatybių, padeda lengviau užvesti variklį žemoje temperatūroje. Bet pusiau sintetinės alyvos eksploatavimo laikas yra trumpesnis lyginant  su sintetine. Mineralinė alyva kainuoja pigiau, bet ji nėra skirta naudoti visiems varikliams.

Tam tikra alyvos rūšis apibrėžia gamintojo reikalavimus. Daug priklauso nuo variklio būklės. Naujuose automobiliuose paprastai naudojama sintetinė alyva (pvz.: Shell Helix Ultra Extra 5W-30). Jeigu automobilis yra ne naujas, tai alternatyva gali būti pusiau sintetinė alyva (pvz.: Helix HX7 10W-40).  Kai seni automobiliai pradeda naudoti daugiau tepalo (lyginant su naujais), galima naudoti mineralinę alyvą (pvz.: Shell Helix HX5 15W-40).

Variklių alyvoje būna specialių priedų variklio valymui iš vidaus ir iš išorės. Dėka didelio atsparumo oksidacijai efektyviausiai veikia sintetinė alyva  su plovimo priedais. Dėl bazinių sintetinės alyvos savybių yra efektingai taupomas kuras, palyginus su pusiau sintetine  ir mineraline alyva. Jeigu variklis yra labai susidėvėjęs, variklyje naudota mineralinė alyva ir yra nežinoma alyvos naudojimo istorija, sintetinės alyvos naudojimas gali būti rizikingas. Sintetinę alyvą, turinčią savybę įsiskverbti, galima panaudoti nešvarumams, esantiems variklyje,  plauti (šie nešvarumai sukelia variklio įtrūkimus).  Išplauti nešvarumai  gali cirkuliuoti po variklį ir užkimšti alyvos kanalus,  sumažinti alyvos spaudimą.  Tai gali  lemti alyvos pratekėjimą ir variklio gedimą. Keičiant arba papildant variklio alyvą, reikia atsiminti vieną labai svarbią taisyklę: jeigu nėra žinoma, kokia alyva automobilyje buvo naudota iki tol, negalima mineralinės alyvos pakeisti sintetine. Sintetinę alyvą galima keisti pusiau sintetine arba mineraline, o pusiau sintetinę – mineraline.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!